MTR lånar för att överleva

eg0abrt0bwkif7ikdtvkDet ekonomiska läget inom MTR är akut. Företaget har tvingats låna pengar för att överleva och klara verksamheten. Det avslöjar idag fackförbundet ST på sin lokala hemsida, efter en MBL-förhandling inom pendeltågstrafiken. En stor anledning till krisen är den mycket kraftiga lokförarbristen. MTR har bland annat tvingats starta och bekosta egna utbildningar och har skulder för viten till SL. Man har också tvingats höja ersättningen för övertidsarbete. Varje övertidspass genererar idag 4000 kronor extra, förutom den sedvanliga ersättningen. Det innebär att lokförare inom Stockholms pendeltågstrafik som jobbar över tjänar ungefär 8400 kronor – per arbetspass. Trots denna morot är bristen så stor att MTR inte fått in tillräckligt många frivilligarbetare, utan tvingats beordra ut övertiden. Enligt ST är MTRs medicin för att komma ur krisen att minska antalet inhyrda lokförare och dra ned på övertiden. Exakt hur detta ska gå till framgår inte. Enligt uppgifter till bloggen väntas nämligen lokförarbristen bestå, tvärtemot vad MTR kommunicerar. En mycket stor mängd – kanske uppemot tusen – så kallade FV-dagar kommer inte att kunna läggas ut i år, uppger en källa. Istället kommer dessa fridagar att omvandlas till semesterdagar. Dessutom kommer varje dag att ersättas med ytterligare drygt sju timmar på timkontot, enligt fackförbundet Seko. Ledighetsskulden till de anställda byggs alltså på med kanske 2000 (!) dagar till nästa år. Samtidigt saknas personal till nästan 400 turer de närmaste månaderna. Bara detta väntas kosta MTR minst tio miljoner (!) kronor, visar beräkningar som bloggen tagit del av. Även bristen på instruktörer och körlärare ställer till stora bekymmer. Flera inhyrda lokförare har gått hemma i månader med fullt betalt, eftersom MTR inte kunnat genomföra de interna utbildningar som är nödvändiga.

Annonser

8 tankar om “MTR lånar för att överleva

  1. Samma ”medicin” som på Hector alltså – bort med de inhyrda och ska bara klara sig på sina egna vilket gör att de blir svårare att ens få ledigt…

  2. Det ekonomiska läget inom det gigantiska MTR är INTE akut. Inte ens inom MTR Nordic Group. Om läget sedan är akut inom MTR Pendeltågen Stockholm…? Nja, kanske för några chefer till (de ryker ju seriellt). Hong Kong har med svenska mått enorma finansiella muskler. Kineserna är fast beslutna; skall in på riktigt vid svensk svensk järnväg. Förlusterna är inte vad ombuden på plats i naiv okunnighet utlovat. Men slänga in handduken för att globalt torskat några peanuts? Icke! MTR är bara ETT exempel på att upphandlingar inte helt säkert är en framgångsformel för svensk järnväg. 機車。學中文

    • Ett bra sätt att fortsätta ha finansiella muskler är att inte fortsätta pumpa in pengar i förlustverksamheter. Även för internationella bolag finns en gräns och den går oftast betydligt tidigare än vad den faktiska pengagränsen går vid.

  3. Skakigt värre?

    Man bör vara medveten om att saldon på dagbank och timbank inte ersätts av lönegaranti vid en konkurs. Det enda man får är lön plus vanliga semesterdagar som inte tagits ut innevarande och föregående år.

    Icke utlagda FP-dagar, gamla FV-dagar som inte lagts ut eller ”överdagar” för de som råkar ha sådana brinner inne.

    Man kan också fundera på hur långt fyra prisbasbelopp egentligen räcker för en lokförare när man lägger ihop ett antal månadslöner med ev sparad semester.

    Vill man se om sitt hus skall det vara så tomt det går i både timbanker och dagbanker om man märker att ett företag börjar hamna på obestånd.

    Även om det drar en del skatt är det säkrast att ha plockat ut allt i reda pengar före.

    Ersättning betalas inte alls för det man tjänat in för mer än tre månader sen. Minst var tredje månad bör man ha tömt alla saldon och lämnat in alla reseräkningar.

    (Förutom körersättning vid övertid på FP-dagar skriver man ju på vissa bolag reseräkning själv för att få ut sina traktamenten från överliggningar)

  4. 10 miljoner är ingenting i jämförelse med viten och utebliven ersättning för ej levererad trafik. Någon konkurs kommer inte hända, MTR kommer reda ut det här men visst det kommer bli en tuff period. Tuffare för några mindre tufft för andra som möjligen tvingas ta några extra pass.

  5. Oavsett om man råkar ha ägare i Kina som är oerhört starka ekonomiskt så kan väl knappast de vara beredda att låta en sådan här kris fortgå utan att de till slut sätter ner foten? Funderar på om det kan bli som med DSBFirst, att man lämnade över till Veolia transport under kontrollerande former.

    Men å andra sidan, att kasta in handduken och lämna över till en annan operatör kommer väl inte lösa problemet med lokförarbrist?

  6. Vad säger europeiska konkurrensregler om anbud egentligen? Tunnelbanetrafiken går förmodligen med vinst, Göteborgstrafiken har gjort förluster de sista två räkenskapsåren med cirka 200 miljoner kronor. ”MTR lånar för att överleva” som det står ovan, allvarligt! Vem lånar man av då, företagsledningen i Hong Kong? Har man lagt ett för lågt anbud som sedan kostar betydligt mer att driva? Är det okey att andra verksamheter subventionerar en annan på en marknad med anbud kan man fråga sig?

    • MTR har inte lagt ett för lågt bud på pendeltågstrafiken, problemet är att MTR inte får betalt av SL när dom inte levererar enligt avtal, lägg sedan till viten så har du en ekonomisk kris. Anställda ska fortfarande ha lön, andra leverantörer ska ha betalt m.m. Då behöver moderbolaget i Hong Kong skicka extra klöver.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s