Tvång, DSB First & gamle Peterson

fotokasperdudzikLokförarbristen inom MTR är fortfarande stor. Personal som jobbar extra utlovas 4000 kronor i extra ersättning för varje övertidstur. Fackförbundet Seko berättar att MTR bara de närmaste månaderna har närmare 400 vakanta turer och att man häromdagen satt i krismöte med företagsledningen. Om inte moroten med extra ersättning är tillräcklig kommer MTR att påbörja beordring av övertid för lokförarna. Varje förare kommer då att tvingas köra två extrapass under november. Bristen på lokförare har också gjort att MTR startat flera interna utbildningar. Problemet i det fallet är bristen på körlärare. Företaget har 45 men behöver 90 för att klara utbildningstakten. Även här hotar MTR med tvångsåtgärder. Visserligen erbjuder man 5000 kronor i månaden i ersättning för lokförare som kan tänka sej att bli körlärare. Om inte detta är tillräckligt så kommer MTR att tvinga lokförare till körlärarutbildning. Dessa kontroversiella planer kunde för övrigt den här bloggen berätta om redan för flera månader sedan.

Det blev brittiska Go-Ahead som vann den norska upphandlingen av tågtrafiken på Sörlandsbanen, Arendalsbanen och Jærbanen. Kontraktet är värd närmare sex miljarder kronor och sträcker sej i ett första skede till december 2027. SJ låg långt framme i anbudsprocessen, men föll på mållinjen. Trots det har man fått blodad tand. Det nybildade bolaget SJ Norge AS kommer fortsatt att ha ambitioner att vara med och utveckla utbudet av tågresor i Norge, skriver SJ på sitt intranät. ”Efter nästan 30 års erfarenhet av en avreglerad tågmarknad i Sverige har vi ett starkt kundperspektiv som vi vill ta med oss in i Norge”, säger VD Crister Fritzson. När det gäller upphandlingen av de tre sträckorna, det så kallade Trafikpaket 1, så uppger Jernbanedirektoratet att statens kostnader nu minskar kraftigt. De tre finalisterna hävdade att man kan köra trafiken för hälften av den kostnad som finns idag. Go-Ahead låg yttreligare 20 procent under detta, och vann alltså kontraktet. Hur är detta möjligt? Luktar det inte lite DSB First om det brittiska företaget?

JTM Rail med säte utanför Alingsås. Där har ni Sveriges senaste järnvägsföretag. JTM registrerades förra året och ansökte då om licens och säkerhetsintyg del A och B. Detta har man fått beviljat och är enligt Transportstyrelsen nu behöriga att framföra såväl gods- som persontåg. På allabolag.se skriver företaget så här om sin verksamhet: ”Bolaget skall bedriva järnvägstrafik, konsulttjänster inom järnvägsbranschen och därmed förenlig verksamhet”. Bakom JTM Rail står flera intressanta personer, bland annat Jörn Lindberget, som tidigare var VD för konkursade Peterson Rail. Lindberget sitter för övrigt i styrelsen för sex andra aktiebolag: BLS Rail, Scanrail, BL Rail, Kronlok, BLI Holding och Scanrail Invest.

Annonser

11 tankar om “Tvång, DSB First & gamle Peterson

  1. Informationen från facket är aningen luddig, kanske med avsikt. MTR dubblar ersättningen och låter förarna själva önska vilka dagar de ska jobba över, men gör helt klart att så gott som samtliga förare kommer att få extra turer utlagda på novemberschemat, vare sig de vill eller ej. Beordrad övertid för samtliga förare – har detta överhuvudtaget hänt förut i branschen?

    5000:- extra för att bli handledare låter rätt bra, tills man inser att det ordinarie handledartillägget (som tillfälligt ersätts av denna nya ersättning) är 250 kr per elev och tur. Med det underskott som funnits sedan länge har befintliga handledare ofta haft dubbla elever samt elever alla veckor (~20 arbetsdagar per månad), i strid med överenskommelser om elevfria veckor. På vilket sätt är detta en förbättring?

    Hur man ska lyckas tvinga motvilliga förare att bli handledare är svårt att begripa.

      • Dealen med ca 8400kr per tur var ju så att övertiden förhoåånongsvis skulle lösas på frivillig basis men facket lämnade öppet för MTR om dom måste så får dom beodra övertid med 2 pass om inte nog många ställer upp frivilligt.

    • Inte helt övertygande i urvalet heller.

      Bergkvara är inte det man förknippar med kvalitet direkt. Den chef som kostade sitt järnvägsföretag mångmiljonbelopp och skapade konflikter med facket innan silkessnöret gjorde sitt är nog inte heller den bästa grunden att bygga något nytt på.

  2. Obegripligt att de tror att de ska lyckas vända personalflykten genom att tvinga de kvarvarande att jobba på sina lediga dagar. Är de naiva, eller vad har de för mystiska planer i åtanke?

    Bit i det sura äpplet, erkänn inför de anställda och uppdragsgivaren att ni tagit er vatten över huvudet, bedriv trafik på den nivån som personaltillgången tillåter och ställ in resten.

    Två år har gått och ännu har de inte kvicknat till. Sorgligt är vad det är!

  3. Jag tror MTR kommer få oväntad hjälp av SJ med sin förarbrist. SJs nya personalplaneringssystem kommer igång nästa år och alla förändringar de presenterat hittils är av negativ karaktär för förare som gillar att kunna planera sin fritid.

    • Fast är det inte IVU, som MTR redan kör med? Fast MTR använder det inte ännu som schemaönskemål, dock har vi kört med det sedan Stockholmstågstiden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s