DB fortsätter köra Volvotågen

1280px-Deutsche_Bahn_AG-Logo.svgDB kommer att fortsätta köra Green Cargos Volvotåg på sträckan Älmhult-Maschen, även efter tidtabellsskiftet i december. Det uppger DB. Green Cargos förhoppning var att man själva skulle kunna ta över all trafik genom Danmark i egen regi, men nu väljer man istället att ”rampa upp mjukt och starta kontrollerat”. Företaget arbetar just nu hårt med att få klart sitt trafiktillstånd i Danmark och räknar med att kunna köra Koldingtåget och den så kallade Belgium Direct-linjen på egen hand. DB å sin sida hade förväntat sej en nedgång i produktionen efter skilsmässan från Green Cargo, men ser nu istället en ökning, uppger en källa inom DB. Företaget håller för tillfället på att avsluta en större rekryteringskampanj på lokförarsidan. DB tog nyligen över Lidltåget. Idag kör man detta från Tyskland till Helsingborg, där Green Cargo tar över den fortsatta färden norrut till Stockholm. I december kommer DB att själva köra hela vägen, dock med inhyrd personal. Som ett led i Danmarksplanerna flyttar Green Cargo sina sex Br185-lok, som är utrustade för internationell trafik, till Malmö. Just nu håller loken på att målas om, från DB-röda till Green Cargo-gröna.

43656731_339631329927734_8142865957191155712_n

3 thoughts on “DB fortsätter köra Volvotågen

  1. Hur många lokf kan det finnas som har utb på svenska, danska samt tyska jvgregler och har tillstånd att köra där? Av dessa, hur många kan föra en dialog med trafikledningen i respektive land, för jag skulle inte tro att engelska är nåt språk som funkar nere i Tyskland tex.

    Mao är det verkligen realistiskt att tro att ett jvgföretag kan bedriva vettig verksamhet som sträcker sig över flera nationsgränser? Nä jag förordar samarbeten ist. Måste vara mer kostnadseffektivt.

    • Nu är det ju inte samma ”gubbe” som kör hela vägen, bara för att det är samma företag som har transporten. I Tyskland, om vi tar det som exempel, är det garanterat en tysk förare som kör tåget.

      • Inte garanterat tysk men garanterat inte hela vägen. Dock har både DB och Hector Rail några förare som kör i alla tre länderna. Det händer att förare hämtar tågen en bit in i Tyskland och kör hela vägen till Malmö.

        Att man kan göra det beror på att om en förare startar i Tyskland och kör till Sverige så hoppar man helt enkelt över Danska regler för kör- och vilotid och kör på de tyska reglerna + att man skall iaktta lagen om gränsöverskridande trafik.

        Detsamma gäller om turen startar i Sverige, då gäller de svenska reglerna + lag om gränsöverskridande trafik.

        Danmark skulle kunna bli ett land som järnvägsföretagen hoppar över helt och bara passerar genom med utländska förare från Tyskland och Sverige.

        Danskarna har en stark fackförening, hårdare regler för kör- och vilotider samt tjänar bättre än svenska förare och i synnerhet bättre än tyska förare.

        Med den stora förarbrist som finns just nu i Tyskland så låter en sån palaver nog sig ändå inte göras den närmaste tiden men det är intressant för företagen både ur ekonomisk synvinkel och planeringsmässigt. När persontrafiken börjar gå över Fehmarn kan det bli än mer intressant.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s