Rött blir grönt men blått består

Green Cargo gör lite rockader i sin lokflotta inför tidtabellsskiftet i december. Samtliga företagets sex Br185-lok kommer att flyttas till Malmö och användas i trafiken genom Danmark. 332, 333 och 334 rullar redan idag i de internationella tågen, medan 404, 405 och 406 används i stålämnestågen åt SSAB på linjen Borlänge-Oxelösund. Br-loken är utrustade med såväl svenska som danska och tyska säkerhetssystem och klarar dessutom danskarnas elsystem. Loken är idag röda, men kommer att målas om i samma gröna färgsättning som Green Cargos Re-lok. Det första loket – 405 – har för övrigt redan tagits in på verkstad för omlackering. Det blåa Br-loket, som hyrs av MGW, kommer att finnas kvar inom Green Cargo i minst nio månader till. De två nya Mb-loken kommer under hösten att provköras skarpt i ett av de norra (Borlänge-Luleå) ståltågsomloppen. Vagnvikterna kommer succesivt att höjas under vintern. Anledningen till ommöbleringen av loken är att Green Cargo, efter skilsmässan med DB, i december tar över kontinenttågen genom Danmark i egen regi. Det förutsätter dock att trafiktillståndet hinner bli klart i tid. Green Cargo jobbar just nu intensivt med denna fråga, men de byråkratiska kvarnarna mal långsamt, uppger en källa för bloggen. Exempel på tåg som Green Cargo kör genom Danmark är Volvotågen från Olofström till fabriken i Gent.

Apropå lokförändringar: Hector Rail vill renodla sin lokflotta. Loken av typerna 161 och 143 (Rc) ska enligt uppgift säljas. Som ett led i detta kommer Tågab eventuellt att köpa två lok. Det handlar om 143 039 och 143 064. Loken har hos Hector fått namnen Berserk och Bifrost och är tidigare SJ Rc3 1039 och 1064.

Annonser

6 tankar om “Rött blir grönt men blått består

  1. Vore härligt med säkerhetstillstånd B i Danmark, Tyskland och Belgien! Då kan ju GreenCargo starta efterlängtad sovvagnstrafik Stockholm-Bryssel för EU-byråkraterna!

    • Det menar du väl ändå inte på allvar… att sovvagnstrafik Sverige – Brussel är realistisk.
      Inte ens en troende miljöpartist skulle vilja använda sig av denna trafik. Ledande personer i detta parti är ju fullständigt okunniga om järnvägstrafik. Dom står överallt och rapar upp att vi skall bygga nya järnvägar överallt för att minska lastbilarna.
      Se på Botniabanan som ett ypperligt exempel. Hur många lastbilstransporter har denna bana eliminerat. Är det ett genomgående godståg numera? Några ynka timmertransporter till Husum är väl vad man lyckats med i den vägen.
      Under två veckor stänger man av ALL TRAFIK på hela banan…. men vem märker detta?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s