Skymningsläge i Falkenberg

Godstrafiken till och från Falkenberg kan snart vara ett minne blott. Kommunens tekniska nämnd vill nämligen höja avgiften för järnvägsföretag som trafikerar stadens industrispår: från drygt tolv kronor per vagn till 685! Jo, ni läste rätt. Nämnden motiverar sitt förslag till beslut med att kommunen inte längre vill subventionera transporterna med tåg, utan kräver full täckning för sina underhållskostnader, som ligger på drygt 400000 kronor om året. Nämnden konstaterar också att denna höjning kan innebära att godstrafiken till Falkenberg upphör. ”En taxa i nivå där kommunen erhåller kostnadstäckning för nuvarande budget kommer troligen vara så höga att järnvägsföretag trängs undan eller inte kan göra ett vinstuttag”, skriver nämnden i ett mötesprotokoll som bloggen fått ta del av. Totalt hanteras cirka 600 vagnar om året på industrispåret. Frakterna går framförallt till företaget Essity, som tillverkar hygienartiklar och tidigare var en del av SCA. De flesta vagnarna till Falkenberg kommer enligt kollegor från Skutskär utanför Gävle och väger 90 ton. En beräkning visar att banavgiften för vagnen hela vägen genom Sverige är cirka 600 kronor. Tekniska nämnden i Falkenberg kräver sedan 685 kronor för att vagnen ska rulla 300 meter på ett industrispår. Om godset istället flyttas över på lastbil, vilket nu nämnden erkänner är en överhängande risk, kommer ytterligare uppemot tusen lastbilar per år att dundra genom centrala Falkenberg. Tekniska nämnden tog, föga förvånande, inte upp frågan hur motsvarande avgifter ser ut för lastbilstransporter. Subventioner i form av asfalt och annat är tydligen okej. Ett ämne som däremot diskuterades ingående på samma möte, under en annan punkt, var hur viktigt det är med miljötänket och att Falkenbergs kommuns fordon blir helt fossilfria innan år 2020. Så vad säger man? Godnatt, är nog ett passande uttryck.

41984451_10217529167970415_8573236931679223808_n

Annonser

15 tankar om “Skymningsläge i Falkenberg

  1. Som vanligt när man i politikersverige vill vara miljövänliga. Man silar mygg och sväljer kamel utan konsekvenstänk eller självinsikt! Skenhelighet på högsta nivå!

  2. Sådana här idiotbeslut är ett effektivt sätt att bygga på politikerföraktet ytterligare.
    Det visar ännu en gång på hur korttänkta politiker kan vara. Det är rent ut sagt för j_vligt!

  3. Jag undrar om du inte borde dubbelkolla så detta inte är ett rent skrivfel i protokollet från tekniska nämnden? De skriver nämligen bl.a. i sin motivering till förslaget att ”Taxenivån är jämförbar med Timrås taxa samt spåranläggning före 2018.” (vilken var 250 kr/vagn) och argumenterar mot en taxinivå som täcker hela kostnaden just för att ”järnvägsföretag trängs undan eller inte kan göra ett vinstuttag”. De beskriver också den föreslagna taxenivån som en kompromiss. Allt detta rimmar ju oerhört dåligt med att de då skulle föreslå den högsta taxenivån i deras beräkningar.

    Det är ju förvisso ett problem om tekniska nämnden har fel i sina beslutsunderlag till kommunen men det rättas förhoppningsvis till i fullmäktige.

    https://kommun.falkenberg.se/download/18.34918a971653bb434f93542f/1536318427822/2018-08-29.pdf

  4. Falkenbergs kommun har tagit en hel del obegripliga beslut de senaste åren. Man har på många sätt försökt att motarbeta stadens ”lilla” varv Falkvarv som är Västkustens sista varv för någorlunda stora fartyg. Man sköter exempelvis om underhållet av Gotlandsfärjorna. Varvet bidrar ju också till liv och rörelse i den annars nästan döda hamnen. När ett annat företag (Hansson&Möhring) som importerar salt (bland annat Falksalt som de flesta har i sina kök) ville teablerasig i Falkenbergs hamn var man inte odelat positiva då man inte ville ha för mycket industrier i hamnen då det kunde hindra framtida bostadsbyggande…… Både Falkenberg och Varberg lider av någon slags storebrorskompex mot Göteborg och tror att om bara tunneln under Varberg blir klar så kan man bygga så mycket bostäder med havsutsikt att flertalet välbärgade Göteborgare flyttar till Halland. Då behöver man ju inte ha stökiga industrier eller järnvägsspår i stan. Eller som en centerpartistisk kommunalpolitiker uttalade sig i Hallands Nyheter ”Det hade varit skönt att slippa barriären som delar stan”!

    • Henke: jag tror att du är något på spåren (i dubbel bemärkelse). Här ligger en hund begraven, och min gissning är den att Falkenbergs kommun helst vill att alla industrier flyttar så att man kan bygga flashiga lägenheter centralt o fint.

  5. Förslag med konkreta siffror kommer sannolikt från tjänstemannasidan medan den ”vision” som lyser med sin frånvaro med samma sannolikhet kommer från politikerna. Den senare är ju obegriplig i regel och mörkad, egenintressen och jäv är väl ganska vanligt (men obevisat) och är det inte det så handlar det BARA om pengar. Och som nämnts redan – sådana här ”kalkyler” (troligen beställda av tjänstemän) är vanliga då man vill ha en förändring men man vill från politikerhåll inte redovisa de verkliga skälen. Sen kan vi ju älta det här med begåvning, logik och risk i all oändlighet eftersom det inte biter på politiker annat än i valtider. Och det är ju kört för denna gång. (Är jag mörker: Visst. Men motbevisa mig!).

  6. Visst är det tokigt! Men skriv till nämnden och till politiker och tala om vad ni tycker, med en väl motiverad förklaring till varför ni tycker så! Begär svar! Det finns inget som oroar pompösa, självgoda politiker så, som när deras byk börjar synas.

    • Det har tillsammans med Järnvägsfrämjandet skrivits en insändare/debattartikel i Hallands Nyheter. Sedan bet jag att det jobbas en del från de företag som utnyttjar järnvägen. Så även om det är ”skymning” så är det inte helmörkt än!

  7. Ingen kan konkurrera med eu-lastbilsslavar från öst-europa och även bortom gränsen (makedonien). Nya underklassen ska framhävas till varje pris. Tydligen

    • Nej det är ju klart det inte går att konkurrera. Finns väl ingen lokförare i Sverige som övernattar i sitt lok och är till pass enligt önskemål.
      Såg dock ett godslok i Rumänien en gång med madrass i bakhytten. Kanske ett uppslag till Seko?
      Nog borde det väl trots allt för konkurensens fromma gå att ta ut någon form av skatt för vägslitage av dessa utländska mastodontåkerier. Det är minsann inga enbilsåkare vi pratar om.
      För säkert som amen i kyrkan anpassar dom sig alldeles säkert fort som bara den till den nya 72 – tonsvikten på sina ekipage.
      Givetvis fortfarande med blankslitna däck, skattebetalarna står så gärna för bärgningen när dom slirar i backarna i vinter. ”Svensson” vill ju komma fram.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s