Green Cargo kör vidare åt SSAB

23031185_10214821589362642_7723690370835761970_nGreen Cargo, som de senaste åren blivit snuvade på en rad stora transportupplägg av Hector Rail, meddelar idag att man vunnit en jättelik upphandling med SSAB. Företaget kommer att fortsätta köra stålämnestågen på sträckorna Borlänge-Luleå och Borlänge-Oxelösund. Man kommer också att sköta all växling åt SSAB i såväl Borlänge som Luleå och Oxelösund. Även SSABs vagnslaster kommer att transporteras i Green Cargos tåg. I slutförhandlingarna, som dragit ut på tiden, är det just Green Cargo och Hector Rail som slagits om SSABs förtroende. Det nya avtalet börjar gälla den 1 januari år 2020. SSAB är en av Green Cargos största kunder och hade företaget tappat kontraktet så hade flera hundra personer påverkats på ett eller annat sätt. ”Vi är stolta och glada över det fina beskedet. Stålpendlarna är enormt viktiga för oss!” säger Green Cargos försäljningsdirektör Richard Kirchner. Enligt uppgifter till bloggen är SSAB-affären inte den enda som det statliga järnvägsföretaget snuvat sin värsta konkurrent på under de senaste veckorna. Inom kort väntas besked offentliggöras om utgången i flera andra upphandlingar, där minst en gäller timmerkörning.

Annonser

14 tankar om “Green Cargo kör vidare åt SSAB

  1. Frågan är väl först och främst vad Hector skulle ha kört med för lok.

    Andra frågan om man verkligen hade kunnat ro ett så stort projekt i hamn med tanke på alla de omorganisationer man gjort.

    Visst, man ska visa intresse och hålla sig framme men man undrar om detta verkligen hade gått att lösa.

    • Vectron och jo med tanke på allt strul med nuvarande kunder så vette tusan om Hector hade fixat även detta och rekryterat all personal som hade behövts.

      • Fast alla Vectron som Hector nu äger eller hyr är uppbokade i annan trafik och optionen för att köpa fler gick ut i somras.

        Då hade det nog blivit att beställa nya och förhandla fram ett nytt kontrakt, ställa sig i kö och vänta helt enkelt.

    • Den stora frågan är väl hur länge kontraktet gäller, det cirkulerar att det bara är ett kort kontrakt på 2+1 år… normalt sätt är de på 10 år.

      • Varför ett så kort avtal? Känns som man bara vill köpa sig tid hos SSAB för att sen kunna välja Hector när dom styrt upp sina problem..

  2. Ja det är ju inte så svårt för GC att vinna upphandlingar när de väl bestämt sig, eftersom ägaren (svenska folket) tydligen inte har några som helst krav på avkastning och när man kan lägga anbud som leder till förlust är det väl inga problem att vinna…

      • Om privata företag går med förlust så får de själva eller ägarna stå för det.

        Samma om GC går med förlust. Men i detta fallet är ägarna alla skattebetalare…

    • Jodå, svenska staten har som krav att avkastning på Green Cargos operativa kapital skall uppgå till minst tio procent över en konjunkturcykel.
      Att Green Cargo inte lyckats leverera detta är ett problem. Men det finns avkastningskrav.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s