SJ vill också införa ”Söm”

zcilnvathc9oy0gfbwkxSJ vill införa ett planeringssystem liknande det som redan finns på Green Cargo och lite slarvigt brukar klumpas ihop och kallas Söm. Där kan personalen ha önskemål om sina arbetstider. SJs system benämns Rapid och planeras enligt uppgift att införas under våren. När det nya systemet tas i bruk försvinner de fasta vecko- och månadslistorna. Precis som de gjorde inom Green Cargo för drygt 15 år sedan, då företaget införde sitt nuvarande planeringssystem. Systemet består av flera olika delar. OP konstruerar turerna och BP gör schemaläggningen medan Söm är modulen där personalen önskar sina arbetstider. När systemet infördes kunde Green Cargo effektiviseras med cirka tio procent. Bara på lokförarsidan betydde det uppemot hundra tjänster. Söm-projektet inleddes inom SJ redan på 90-talet, men strax före delningen av SJ och Green Cargo 2000/2001 beslutades att projektet skulle drivas vidare enbart inom godstrafiken. Anledningen var att persontrafiken ansågs stabilare, medan godstrafiken hela tiden förändrades, med behov av nya upplägg och nya tidtabeller.

Nu har dock även SJ hamnat i en liknande situation. Ständiga banarbeten och omledningar och andra förändringar, som ofta kan komma med kort varsel, har gjort att SJs gamla planeringssystem RPS inte längre hinner med. ”Syftet med detta är att förbättra och utveckla vårt arbete kring planering och genomförandet av vår produktion. Exempelvis kommer Rapid ge oss större möjligheter att optimera våra planeringsprocesser, samt minska det manuella arbetet. Något som i sin tur leder till kortare ledtider och en ökad precision i planeringen av både fordon, personal och depåverksamhet. Målet är en ännu mer effektiv planering av fordonsomloppen och depåproduktionen, samtidigt som våra medarbetare får utökade möjligheter att exempelvis påverka sina arbetsscheman”, säger Carl-Johan Linde vid SJs kommunikationsavdelning.

Inom Green Cargo har ”Söm” varit omdiskuterat sedan införandet. Kritiken handlar bland annat om kort framförhållning. Arbetsschemat publiceras två veckor innan det börjar gälla. Många upplever också att de måste vara snudd på dataingenjörer för att förstå hur systemet fungerar och hur de måste önska för att få bästa tänkbara resultat. Även inom SJ befarar man det värsta. Så här skriver till exempel Seko Hagalund i sin personaltidning: ”Det här är på intet sätt framtid, snarare historia. Att inte veta när du är ledig är förmodligen den punkt som påverkar mest negativt på den psykosociala arbetsmiljön. Att veta när du är ledig är den största och viktigaste rättighet vi har i vårt avtal med arbetsgivaren och det har utkämpats otaliga förhandlingar och strejker för att vi skulle få den rättigheten”.

Men alla är inte negativa. Flera lokförare och tågvärdar inom SJ som bloggen varit i kontakt med upplever att inte heller dagens planering fungerar särskilt bra och att något måste göras. En kollega med viss insyn i förändringsarbetet säger så här om det nya planeringssystemet: ”Jag kan väl för min egen personliga del konstatera att historiskt sett så har denna typ av projekt inte varit någon större succé. Tänker på Söm/Puts, Hastus och så vidare på andra ställen. Samtidigt kan man konstatera att SJs personalplanering, både på grund av egna brister men även med anledning av bland annat Trafikverkets stora bekymmer på planeringssidan och det ökande antalet banarbeten i framtiden, har rejäla utmaningar som det är idag. Till dags dato har det under de senaste åren kommit in en hel del synpunkter på att det fungerar dåligt med till exempel ledigheter sökta lång tid i förväg som inte beviljas förrän veckorna före om ens alls, bristande dialog när det gäller ändringar av turer/arbetstider och så vidare”.

SJs målsättning är som sagt att införa Rapid under våren, men något definitivt beslut är inte taget. Det som nu pågår är förhandlingar mellan SJ och de fackliga organisationerna. Det handlar om allt från gällande av tidpunkt för införande och behov av utbildning för att kunna använda det nya systemet, till diskussioner om kollektivavtalet. Inga diskussioner om några förändringar av kollektivavtal förs för tillfället eller är inplanerade i nuläget, enligt en källa inom Seko.

9 thoughts on “SJ vill också införa ”Söm”

  1. Seko Hagalund verkar inte veta vad de talar om, fridagsplanen ligger fast ett helt år framåt inom GC. Det man inte vet med mer än två veckors framförhållning är hur arbetsdagen skall se ut. Givetvis ställer det till bekymmer, men de dagar du är ledig vet man att man är ledig. Är det rätt förutsättningar för systemet så funkar det bra, tyvärr är det sällan just det, rätt förutsättningar. Så jag kan förstå oron och kritiken.

    • På SJ ska förslag har lämnats på att endast fridagar varannan helg ska vara fasta. Resterande fridagar söks som resten av tjänstgöringen.

  2. Gång på gång återkommer SJ till detta. Jag säjer som för 20 år sedan och framåt till denna realtid. ALLT hänger på vad systemet prioriterar. Inte en chans i helvete att SJ tänkt prioritera önskemålen. SJ jobbar på att komma så nära forna tiders daglönare det går.

  3. Tanken är ju att detta ska sjösättas till T19, men återstår väl att se då.
    Det är ju en himla tur att man slutar, så man slipper bli livegen på riktigt.

  4. Konstigt att det fungerar att ha grupper på MTR Pendeltågen med IVU (Rapid är IVU) men inte på SJ. Låter som en stor lögn på SJ att lura lokförarna att det inte går att ha fasta grupper med IVU

    • Som det står i texten:
      ”Ständiga banarbeten och omledningar och andra förändringar, som ofta kan komma med kort varsel, har gjort att SJs gamla planeringssystem RPS inte längre hinner med.”

      Det är väl skillnaden mellan MTR Pendeltågen och SJ Fjärrtågen.

  5. Ja, SJ ljuger även i den här frågan. Dessutom har SJ köpt ett mindre antal företagsfackliga företrädare på högsta nivån som går att i hög utsträckning tubba. De är smorda med mycket bra villkor avseende FFU, ersättningar och ledigheter. Bjuder inte de lokala klubbarna stenhårt motstånd får SJAB igenom även denna försämring.

  6. Verkar bara vara Seko Hagalund och Seko Västtåg som öppet tagit ställning i frågan. Hoppas att min egen klubb gör detsamma snart! Ingen info från både arbetsgivare och Seko SJ, så Holméns teori är nog inte helt osannolik.

  7. Ping: Inställda tåg hotar efter SJ-kaos | I huvudet på en lokförare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s