Direktörer slutar på löpande band

Förändringens vindar blåser med orkanstyrka genom Green Cargo. Idag har företagets HR- och kommunikationsdirektör Sohana Josefsson meddelat att hon lämnar sin tjänst. Det sker med omedelbar verkan. Josefsson blir den tredje chefen på direktörsnivå som slutar inom loppet av några veckor. Tidigare har juridik- och inköpsdirektör Mikael Wågberg samt it-direktör Mats Munkhammar aviserat sina uppsägningar. Munkhammar lämnar för övrigt Green Cargo efter bara ett och ett halvt år. Affärerna för det helstatliga godstrafikbolaget går mycket dåligt. Trots de senaste årens högkonjunktur, omorganisationer och personalneddragningar redovisar Green Cargo en förlust med 72 miljoner kronor under det första halvåret 2018. Företaget har nu flaggat för nya sparpaket. Enligt vad bloggen erfar tänker Green Cargo denna gång inte säga upp någon personal. Däremot kan det, bland annat, bli aktuellt att omförhandla kundavtal samt åter se över huvudkontorets placering. Som en första förändring har Green Cargo slagit ihop avdelningarna Fordon, Produktion och Planering. Den nya avdelningen kommer att benämnas Operations, som får Markus Gardbring som chef. Som ett resultat av detta krymper också Green Cargos ledningsgrupp. I mars tillsatte Näringsdepartementet Jan Sundling till ny styrelseordförande för Green Cargo. I maj meddelade Jan Kilström att han slutar som verkställande direktör. Finansdirektör Erik Johansson tog då över som tillförordnad vd.

Josefsson, Wågberg och Munkhammar.

Annonser

14 thoughts on “Direktörer slutar på löpande band

  1. ”I’m a get up soon in the mornin’
    I believe I’ll dust my broom”,
    sjöng Elmore James stilbildande i början på 50-talet. Och jorå, Sundling är där för att låta kvasten gå precis som många trodde. Frågan är om det hjälper? Min prognos har i flera år varit att gods på tåg kommer att vara nästan utraderat någon gång 25-30. Det är närmast en politisk avrättning. Metoden är garrotering.

    • En prognos du sannolikt är ganska ensam om, finns det något som idag pekar på att godstrafiken på järnväg minskar?

      • Men om frågan/svaret istället omformuleras till hur mycket har det totala godstransportarbetet på säg 5 års sikt bakåt förändrats till nackdel för det spårbundna?

        När stora Polska åkerier kör tankbilar från kontinenten till Sverige och tankar oskattad diesel i sina ekipage här. Inte en endaste liten zlotý i vägskatt.

        När Norska Bring kör på svenska vägar med både svenskskyltade dragbilar och trailers. Men chaufförerna bussas hit och hem från kontinenten och har körpass på 3 – 4 månader.

        När Bulgariska bilar har Makedonska chaufförer (utanför EU) med dubbla pass och dubbla körjournaler. Sover i bilarna i månader och cashar om dom har tur ut 6 – 7000 per månad. Men givetvis inte en krona i svensk skatt

        Då kanske herr Holméns lite drastiska framtidsutsikter på sikt inte är helt orealistiska?

  2. Från en relativt ny GC-förares synvinkel får detta kanske ses som positiva nyheter, då just IT och kommunikation fungerar närmast parodiskt dåligt inom företaget.
    Skulle ändå vara intressant att veta mer specifikt varför deras anställningar avslutats, men sånt får man väl bara spekulera kring…

    • Räcker det inte att strategin har misslyckats? Gigantiska förluster. Havererad produktion och planering. Kunder hoppar av och alla nya upphandlingar förlorar GC.

      • Fel. Green Cargo har tagit flera upphandlingar i stark konkurrens som ännu inte är offentliggjorda.

  3. Att så totalt topp och centralstyra ett så stort och landsomfattande företag kan aldrig fungera samtidigt som de få kvarvarande lokala cheferna inte har den ringaste insyn i hur ekonomin går i deras område. Man vet inte lokalt det minsta om vad något kostar.
    Detta tillsammans med fackföreningar som saknar all vilja att dra sitt strå till stacken vad gäller ekonomi och lönsamhet leder till detta!

    • Ett annat sätt att ställa frågan är till vilket pris Green Cargo är beredda att köra åt SSAB? Hur pass pressade är man och hur pass långsiktigt hållbara är de avtal man går in på? Titta på Hector Rail och deras avtal med SCA och LKAB -hur ser det ut med hållbarheten där? Ett stort avtal kan också bli ett stort sänke.

  4. Någon som hört något ”skvaller” om anledningen till alla avhopp? Är det ev sammanslagning m SJ, dålig stämning på företaget, ”rädda sig den som kan” eller bara en tillfällighet?
    Bör anställda vara oroliga för sina jobb?

    • Konspirationsteori: Ny styrelseordförande, sen sa det poff i ledningen. Bolaget behöver en förändring och delar av gamla ledningen som drivit bolaget dit det är idag är nog inte rätt folk för uppgiften. En nyanställd är rekryterad från SJ, som kommer dela sin tjänst mellan SJ och Green Cargo. Nya affärer trillar in på löpande band dessutom. Nya MB-loken är fantastiska. Det här kommer bli bra.

  5. Den gamla ekonomichefen fick gå för dålig kontroll. Den nya har haft över ett år på sig och kontrollen har bara försämrats.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s