Min månad: augusti 2018

Augusti blev de tvära kastens månad. Enligt mitt månadsschema skulle jag tillbringa samtliga arbetsperioder i Eskilstuna. Så blev det också. Men ändå inte riktigt. Min första arbetsvecka blev nämligen en dag kortare än normalt. Jag låg för högt på arbetstiden, så jag fick en extra fridag som kompensation. Man tackar. Under min nästa tjänstgöringsperiod inträffade det märkliga att jag, som formellt är placerad i Karlshamn och utlånad därifrån, blev utlånad tillbaka till Karlshamn. Det var krisläge. Det skulle lastas sågspån på pappersbruket, men det fanns ingen som kunde växla tåget. Så jag fick åka pass hem, sova, växla, sova och åka pass tillbaka till Eskilstuna. Det var en trevlig utflykt. Kära hustrun och vovvarna blev överlyckliga över detta bonusbesök i hemmet. Min tredje arbetsvecka började i tisdags. Då räknade jag kallt med att behöva stanna tills på måndag. Men inte heller denna gång blev det så. Det var planerat att jag skulle köra stålämneståg fredag, lördag, söndag och måndag. Men eftersom de nya Mb-loken nu provkörs i dessa tåg, så fick mina turer strykas. Istället erbjöds jag att åter åka hem för att sköta växlingen på pappersbruket natten mellan fredag och lördag. Kunde jag sedan tänka mej att påbörja min nästa arbetsperiod en dag tidigare, så kunde jag få ledigt både söndag och måndag. Ett sånt erbjudande är ju svårt att tacka nej till. När jag skulle påbörja min passresa hemåt i torsdags kväll, så ringde den operativa arbetsledningen och frågade om jag, som ändå skulle söderut, kunde tänka mej att åka pass till Hallsberg och köra ett tåg till Norrköping? Tja, varför inte? Jag hämtade loken i stall och begärde en växlingsväg fram till vagnarna. Jag skulle ha en T44 med i transport. Efter Hallsberg, på väg upp mot Pålsboda, så upptäckte jag att det slog gnistor om dieselloket! Jag fattade direkt vad det handlade om. Parkeringsbromsen var inte ordentligt lossad. Istället för att krångla med vajrar och andra anordningar, så startade jag upp loket och lossade bromsen med knappen i hytten. Sedan fick loket gå på tomgång resten av den korta resan ned till Norrköping. Jag tackade högre makter för att det fortfarande var mörkt ute. Annars hade jag kanske inte upptäckt tjuvbromsen, och då hade det kunnat bli riktigt stora problem.

9 tankar på “Min månad: augusti 2018

  1. Lärde mig något nytt i fredags när Du gjorde en combo av Framåt & Sakta. Vi var ju 2 i hytten i fre kväll när Du tog emot i Karlshamn. Hann inte ut innan Du var väck. Tänkte tacka för en bra och lärorik blogg, men gör det här… 😉

    • Vagnarna gick i ett tåg jag körde från Eskilstuna till Hallsberg. De skulle sedan vidare till Ånge, enligt fordonslistan. Har inte sett vagnarna i posttågen på länge, men kanske de används i andra tåg?

      • DV30/Dalm-vagnarna gick ett tag som reserv/förstärkningsvagnar i posttågen t ex inför julrushen, men har sedan flera år tillbaka varit avställda på obestämd tid. Problemet med att köra Dalm i ordinare posttåg på den tiden det begav sig var att de bara fick gå i 130 km/h när övriga vagnar fick gå i 160, och dessutom tilläts inte Dalmarna att gå med någon överhastighet, vilket både Gbl och Lgss-y får. Nu har Posten och Green Cargo fått litet nya ideer och att vagnarna går upp till Ånge är en ganska bra ledtråd om kommande öden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s