Lidltåg bara början för DB i Sverige

Tidigare i år valde Green Cargo att säga upp samarbetsavtalet med tyska DB. Det innebär att de två företagen åter är konkurrenter. DB arbetar sej nu allt längre in i Sverige. Den här bloggen kan avslöja att DB i december snuvar Green Cargo på det så kallade Lidltåget som går från Tyskland till Rosersberg, norr om Stockholm. Förändringarna påbörjas dessutom redan om ett par veckor. Trafiken med Lidltågen kommer då att utökas, och åter börja gå via Helsingborg där det kommer att ske av- och tillkoppling. DB kommer själva att köra tågen till Helsingborg. Därifrån tar Green Cargo över. Men bara i några månader. Vid tidtabellskiftet i december blir Lidltåget en heltysk angelägenhet. DB kommer dock att bemanna en stor del av sina tåg i Sverige med lokförare från Trainpool. ”Vi har ett pågående samarbetsavtal med DB, som kommer att utvecklas ytterligare”, bekräftar Trainpools VD Fredrik Westerlund, som i övrigt inte vill kommentera några detaljer i avtalet med DB.

Skilsmässan DB/Green Cargo innebär att det svenska bolaget själva kommer att köra sina tåg genom Danmark, bland annat åt Volvo. Green Cargo kommer under hösten att flytta sina Br185 till Malmö. Br-loken är inte bara utrustade med svenska säkerhetssystem, utan också danska. Br185 används idag i bland annat stålämnestågen Borlänge-Oxelösund. DB å sin sida arbetar intensivt med att plocka ytterligare marknadsandelar i Sverige. I våras ansökte man om tåglägen till Karlshamn, men den trafiken kom aldrig i gång. Enligt uppgift kvarstår dock intresset för en containerpendel till Taulov i Danmark. Obekräftade rykten gör också gällande att DB kommer att ta över något av de så kallade Van Dieren-tågen till Göteborg eller Katrineholm. Dessa tåg körs idag av Hector Rail.

26229611_10215428952666345_245615078686290258_n

Annonser

7 thoughts on “Lidltåg bara början för DB i Sverige

  1. Betyder det att man börjar köra till Halmstad igen, så man slipper låntradarinvasionen med Lidl-varor på E6.

    • Jag är rätt så övertygad om att det blir Helsingborg.

      Det fungerade inget vidare när TX hade Halmstad som nav. Nav i betydelsen att Nord- och Sydgående tåg möttes i Halmstad för lokbyte och omlastning av vissa vagnar på båda tågen.

      Bode/Lidl är långa tåg och med bara två spår som klarar tåglängden (ett från vardera håll) kunde man tro att de skulle bli reserverade när man fått kapacitet tilldelad men ofta stod det korta tåg från Green Cargo där.

      Resultatet av det blir att köra in på Halmstad C spår 5 och där vänta på en lucka för att bli dragen tvärs över stambanan.

      Växlingsloket var ofta inlåst pga att växlingen ställde upp Öresundståg på helt andra spår än de hade tilldelade. De blockerade även utan tillstånd det spår som går mellan bangårdarna så att växlingen istället fick gå via stambanan.

      Med fördröjningarna missades ofta tiden för att växla ner till hamnen så att det även blev lång väntan på att Green Cargo skulle göra sitt.

      Jag ska inte gå så långt som att säga att något var medvetet sabotage men det är trist när en operatörs upplägg blir stört av att andra inte kan hålla sig till de överenskommelser man samverkat kring och den kapacitet som tilldelats.

      Välkommen till den avreglerade järnvägen, så att säga.

      • Du verkar GA starka känslor kring detta……..
        Men jag menade inte att tågen skulle gå via Halmstad, vilket var ett tungrott upplägg. Däremot skulle man ju kunna köra en tågdel Helsingborg – Halmstad( jmfr avkoppling/tillkoppling i Helsingborg). Det skulle skona oss från mycket på E6.

    • Nåja, så stora är väl inte Lidl. Då borde det vara värre med ICA-transporter sedan man började köra alla varor till butikerna i Västsverige från det nya lagret i Helsingborg istället för Kungälv. Fast det står ju inte ICA på bilarna längre så det märker ingen.

      • Ganska roligt att Ica klagar över att det är svårt att hitta förare! De kanske borde köra iaf lite på järnväg…

  2. Då orsaken till att GC sa upp samarbetet främst sades vara att DB var för dyra kan man ju undra hur tyskarna ska få det att gå ihop i Sverige om man ska köra med inhyrd personal som lär vara uppemot dubbelt så dyrt som att ha egna förare!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s