Min månad: juli 2018

Det blev inte så många dagars arbete i juli. Jag fick som bekant en del av min semester flyttad från juni, på grund av urspårningen i Olofström. Det passade bra. Nu fick jag och Kära hustrun åtminstone två veckor ledigt tillsammans. Det blir för övrigt en vecka med gemensam ledighet i augusti också. Arbetet bestod av en veckas slit i Eskilstuna och några extradagar på hemmaplan i Karlshamn. Jag är glad att jag slapp tillbringa mer tid längs spåren. Det känns som om detta är sommaren då hela det svenska järnvägssystemet kollapsat. Vi kan naturligtvis skylla på värmen och bränderna, men det är inte hela sanningen. Som den svenska järnvägen idag är organiserad klarar den inte av att hantera större avvikelser. Folk blir sittande inlåsta i stekheta tåg i timmar. Godskunder väntar förgäves på vagnar som aldrig dyker upp. För få tar ansvar och för många skyller ifrån sej. Ju mer vi delar upp systemet, desto värre blir situationen. Men den slutsatsen är det uppenbarligen få som drar. Istället talas det bara om hur mycket trafiken ökat de senaste tio åren. Ja, det är verkligen fantastiskt. Tågtrafiken har ökat så mycket att många tåg går halvtomma. Den har ökat så mycket att godstågen inte längre kommer fram eller kan vara konkurrenskraftiga på grund av evighetslånga skogstider. Den har ökat så mycket att det inte längre finns tid att underhålla spåren. Kan man verkligen kalla det en positiv utveckling?

Annonser

6 tankar om “Min månad: juli 2018

  1. Nu ska du inte vara så negativ. Vi har ju faktiskt den järnväg de politiker vi röstat fram genom åren har bestämt att vi ska ha. 2018 är det år då järnvägen blivit ordentligt synad. Både i vintras och nu i sommar.

  2. Mycket bra skrivet. De positiva effekter man ville åt iom avregleringen kom ju inte heller – det blev nästan ingen privat trafik. Allt är ju sponsrat av landstingen ändå.

  3. Dessvärre finns många tåg som går MYCKET mera än halvtomma tragiskt nog även på det Svenska stomnätet.
    Idag är alla kommun och regionpolitiker oerhört nöjda om dom får ett stopp för ”rälsbussen” vid sin egen lilla mjölkpall. Att dom inte har någon som åker med struntar man fullständigt i, bara man blir omvald i nästa val.

    Efter detta mer eller mindre tomma tåg ligger en multad X2:a med kanske över 600 resande och ”lôsar” som av någon anledning blivit 10 minuter sen. Eller för den skull kanske ett fullmatat Gt med bortåt 1800 ton.
    Förklara gärna rimligheten för mig.
    Jag stavar dårskapet bypolitik.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s