Nya loken blev lite snyggare

37734955_10216950785110208_5778761458909184000_nDet diskuteras i diverse forum på nätet huruvida Green Cargos nya Mb-lok är snygga eller inte. ”Det fulaste som rullat på svenska spår”, anser några. Det vet jag inte om jag kan hålla med om. X40 måste väl ändå ta priset? Eller X31? Hursomhelst är förstås detta inte världens viktigaste fråga för tillfället. Men den blev ändå lite extra aktuell när det damp ned en bild i den här bloggens mejlkorg. Den föreställer de två Mb-loken utanför lokstallet i Eskilstuna. Loken, som formellt överlämnas av tillverkaren på måndag, har nu försetts med Green Cargos logotyp och diverse andra dekaler. Genast blev loken lite snyggare, tycker jag. Mb utstrålar kraft, och det är väl precis så det är också. Loken, som är beställda i åtta exemplar, blir Green Cargos starkaste maskiner och ska kunna dra upp till 3000 ton. Det är nästan dubbelt så mycket som ett vanligt Rc-lok. Själv vet jag inte om jag någonsin kommer att få köra de sexaxliga loken från Rumänien. Det hade förstås varit roligt, och som poolare kanske man ligger lite bättre till än andra för att få utbildning. Till en början är det dock sagt att det blir några kollegor i Borlänge som kommer att köra loken, som fått numren 4001 och 4002. I TGOJ-land noterar man likheterna och kanske ett eventuellt samband Ma 401/Mb 4001.

Apropå järnvägsfordonens ”snygghetslista” så har jag satt ihop en högst personlig, uppdaterad lista. Sådana är alltid populära och väcker reaktioner. Nu var det dessutom länge sedan jag gjorde en lista. Så här rankar jag utseendet av de fordon som jag får köra. Hade Mb-loken funnits med på listan så hade de nog hamnat någonstans mitt i. Vad tycker ni själva? Vilka fordon är vackrast och fulast?

Y6-8
Re/Br185
El 16
X10-X14
Y1
Rc 2-6
Rd
Ma
Td
T44
Di8
Y2
X31

30703918_10216307931600269_3931865984792526848_n

Annonser

14 thoughts on “Nya loken blev lite snyggare

  1. Personligen tycker jag dom ser fräsiga ut! Färgen och GC loggan gör väl sitt.

    Lustigt att dom får littera mb, men det beror kanske på att dom är 6-axliga? Annars var ju mb ett gammalt ånglok om jag minns rätt.

  2. Att kalla de där för det fulaste som rullat på svenska spår är ett tydligt tecken på att nostalgi-sjukan verkar obotlig och att man glömmer vad som fanns förr. Första halvan av 1900-talet bjöd på en del osnyggt, bland annat motorloken hos MÖJ.

  3. Förresten här kommer min lista (om jag utgår från din lista):

    Rc 2-6
    Ma
    T44
    Di8
    Td
    Rd
    El 16
    Re/Br185
    Y1
    Y6-8
    Y2
    X31
    X10-X14

    • Verkar så. Loken kommer att testköras i södra omloppet (Borlänge-Oxelösund) under några veckor efter sommaren och senare i höst att sättas in i norra omloppet (Borlänge-Luleå).

      • Men om nu GC förlorar upphandlingen av ståltågen, finns det nån plan för loken då? Lär väl i och för sig inte vara så svårt med att hitta andra arbetsuppgifter för loken med tanke på att GC har mer eller mindre Lok brist hela tiden.

      • Har inte sett någon reservplan, men det lär nog inte vara så svårt att hitta lämpliga uppdrag för loken! Green Cargo kör ju en hel del tunga tåg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s