Min månad: juni 2018

Den senaste veckan har jag tillbringat på Inlandsbanan. Det har som vanligt varit väldigt trevligt. I år slapp jag dessutom den värsta värmeböljan. Den har annars en förmåga att förfölja mej när det gäller tjänstgöringen på den över hundra mil långa banan. Sol, 30 grader och Y1 är ingen bra kombination. Det är i och för sej inte heller sol, -30 grader och Y1, vilket jag bittert fick erfara under förra årets vintertrafik. Men det är, som det brukar heta, en helt annan historia. Den här sommaren hade jag sällskap till Östersund. Kära hustrun och vovvarna åkte också med, så tiden i norr blev lite som kombinerad semester och jobb. Förutom motorvagnskörandet till Mora och Gällivare, hann jag också med en tur till Hissmofors, utanför Krokom. Åh, vad det luktar gott på sågverk! Det var ett Green Cargotåg som skulle lastas med flis. Inlandståg sköter växlingen på sågverket och transporten från och till Östersund. På det sättet kan man säga att jag gjorde en liten insats även för min ”riktiga” arbetsgivare. Det vill säga Green Cargo. I år hann jag också se den största renflocken jag någonsin stött på i hela mitt liv. Det var över hundra renar som stod i spåret! Jag hade fått renvarning i körordern, men för säkerhets skull ringde även tågklareraren i Arvidsjaur upp mej och påminde om den stora hjorden, som befann sej utanför Buresjön. Det var en upplevelse att se detta myller av renar och jag kunde inte låta bli att tänka på vad som kunde ha hänt om jag brakat in i denna samling med full hastighet.

En annan festlig sak som inträffade var när vi en kväll skulle stanna för middag hos Kent i Vaikijaure, som ligger strax söder om Jokkmokk. Två helt orädda och halvtama renar stod på gårdsplanen och välkomnade det stora sällskapet, som klev av tåget. Det var som vanligt mest turister. Dessa fick ett minne för livet, och säkert en hel del bra bilder också. Lika rolig blev inte återresan från Gällivare. Hector Rail hade kört upp en växel i Hoting, så därifrån fick resenärerna åka buss den sista biten till Östersund. Själv fick jag vackert vänta, tills spåret åter gick att trafikera. Det blev några timmar framför TVn inne hos tågklareraren. Det var fotbolls-VM och kaffebryggaren stod på, så det gick ingen nöd på mej. När det sedan var dags att åka, fick jag köra via timmerterminalen. Det gick sådär. Någon hade glömt två stora travar med timmer på spåret, så tåget blev ännu mer försenat. Men jag var som sagt själv i vagnen, så inte heller detta var någon större katastrof.

Jag vet förstås inte hur det totala resandet längs Inlandsbanan sett ut i år, men ska man döma av de tåg som jag själv kört, så har tillströmmningen varit god. Vi hade till och med snudd på fullsatt vagn både till och från Mora på midsommaraftonen. Tyvärr är det bara fyra Y1 som går i trafik denna sommar, vilket gör att antalet multar blir begränsat. Norr om Sorsele har inga dubbelkopplade vagnar alls förekommit. Första året jag körde på Inlandsbanan var 2007, och då fanns elva Y1 tillgängliga. Om jag nu minns rätt alltså. Obekräftade rykten gör nu gällande att detta kanske var sista året med sommartrafik längs Inlandsbanan, men så långt hoppas vi naturligtvis inte att situationen ska behöva gå. Jag åker nämligen gärna tillbaka norrut. Kanske blir det redan i vinter? Körningen till Jokkmokks marknad låter som ett spännande äventyr!

Annonser

11 tankar om “Min månad: juni 2018

  1. Är det så illa på fordonsfronten alltså?
    Hur gör man i Sorsele: byter man helt sonika tåg där, eller växlar man om multen mellan nord och sydgående tåg?
    Det har aldrig förekommit diskussion om ev inlåning av Y1 från Kinnekullebanan?
    Fast det kanske är ogörligt med att andas ens en diskussion med fordonsägaren Västra Götalandsregionen.
    Förresten finns det trafikdugliga Y1 kvar i Nässjö?

    • Får svara på det jag kan. Jag tror man gjort på lite olika sätt i Sorsele. Den här veckan vet jag att man flyttade över resenärerna i samband med tågmötet, för att slippa växla om vagnarna. Finns tre Y1 kvar i Nässjö. Vet inte hur diskussionerna gått med Västtrafik, men det var tal om detta för några år sedan när Otto Nilsson var VD för Inlandsbanan.

  2. Jag har hört att så länge Västtrafiks Itino-situation är sån som den är så håller man för säkerhets skull hårt i sina kvarvarande körbara Y1-or. Dom går fortfarande i omlopp varje vecka på Kinnekullebanan.

  3. Och jag som var snubblande nära och börja köra på inlandsbanan.
    Hade tagit ledigt från ordinarie jobbet, Y1 kursen var inbokad. Skulle bara boka resan upp till Östersund. Då kom kontraorder, allt inställt från Inlandsbanans sida.
    Nu minns jag inte riktigt anledningen till inställelsen men har för mig att nån omorganisation gjorde att utbildningen ramlade mellan stolarna.
    ☹️

  4. På tal om någonting annat men hur går upphandlingen av stålpendeln? Är det bestämt om vem som ska köra den i fortsättningen?

    • Nej, beskedet verkar dra ut på tiden. Det senaste jag hörde var att det är tre bolag som slåss om de fyra kontrakten: VR Track, Hector Rail och Green Cargo. Handlar tydligen om flera upphandlingar. Tågdragningen Luleå-Borlänge, Oxelösund-Borlänge, växlingen i Borlänge, Luleå och Oxelösund samt vagnslasttrafiken.

  5. Har man inte möjlighet stt driftsätta några av de Y1:or man har i Svegskjulet, eller är dessa så slitna / i dåligt skick att det inte är lönt?

    • Handlar väl om att väga kostnaden mot nyttan. Finns några vagnar som skulle kunna sättas i trafik. Men då krävs boggierevisioner (ca 500.000 kronor per vagn) plus eventuellt några andra åtgärder.

      • Tänkte väl att det var något sådant stort underhåll som låg bakom. Trots allt så finns det ju andra Y1 att köpa. Vad jag förstår har Netrail kvar några stycken, och om något eller några år blir väl även Västtrafiks tre bussar till salu. Men det blir väl knappast billigare än 500 000 vagnen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s