MTR vill att lokförarna plockar sopor

FotoBengtNyman.jpgFör ett år sedan varslades 90 städare inom Stockholms pendeltågstrafik om uppsägning – nu uppmanas lokförarna att plocka sopor på perronger och i tåg. Allt för att MTR ska slippa viten och klara Storstockholms Lokaltrafiks kontroll som startar idag och pågår en vecka. ”Det känns helt fel. Dels sabbar vi för våra kollegor inom städningen om vi gör deras jobb, dels överensstämmer inte resultatet i själva uppföljningen med den verklighet som råder”, säger en lokförarkollega till bloggen. Trafikförvaltningen i Stockholm gör en så kallad Instamätning fyra gånger varje år. Insta är en nordisk standard som mäter städkvalitet. MTR har tidigare haft svårt att leva upp till de krav på städning som ställts av SL. Förra sommaren nådde företaget till exempel bara upp i 74,1 procent, där gränsen för godkänt är satt till 90. Trots detta resultat varslades i samma veva 90 personer om uppsägning. De var då anställda av företaget Solreneriet som skötte städningen åt MTR. 90 personer motsvarade ungefär 60 heltidstjänster av 190. Städproblemen gjorde att MTR i maj i år tog över lokalvården helt i egen regi och övertog Solreneriets personal. Men problemen kvarstår. Inför den mätning som startar idag uppmanar MTR att även lokförarna hjälper till att städa på stationerna och i tågen. Företaget menar att detta beror på resursbrist inom lokalvården, men att rekrytering av ny städpersonal pågår. Flera lokförarkollegor som bloggen varit i kontakt med håller inte med. Man ifrågasätter också varför SL förvarnar om sina kontroller. ”Ska vi låtsas som att städningen är bättre än vad den egentligen är? Vad blir nästa drag? Att lösa av stationsvärden när vi ändå har två minuter över vid en vändning eller en rast? Äta och gå på toaletten behöver vi ju inte göra, det kan vi ju fixa när vi kommer hem.”

Annonser

11 thoughts on “MTR vill att lokförarna plockar sopor

  1. Jodå, det finns ett mönster här. När MTR tog över tunnelbanan införde man att stationsvärdarna skulle göra enklare städning för att underlätta för städpersonalen. Tömma papperskorgar och lite annat. Sedan har den städningen ökat allt eftersom och idag har stationens nattpersonal i stort sett all städning på vardagar på stationerna. På så sätt kunde man även där säga upp städpersonal och få personal som ändå inte gjorde så mycket att göra mer.

    Även i tunnelbanan sker det märkliga att SL talar om för MTR när och på vilka stationer det ska vara Insta-mätningar. På så sätt kan MTR skicka dit sitt stora städteam och få bonusen för välstädade stationer trots att de för det mesta inte alls är särskilt välstädade. Man kan väl säga att något är ruttet i relationen mellan SL och MTR.

    På MTR Express är de i alla fall tydliga redan vid rekrytering av lokförare. Hen förväntas göra även andra saker än att köra tåg, exempelvis visera och städa.

    • Om en stationsvärd sitter på en station där inget händer, 3 kunder per timme. Varför inte hjälpa till istället för att sitta och kolla film/tv m.m. När det gäller natten är det inte heller konstigare än att när MTR återinförde bemanning på natten så ville dom inte betala för att ha sysslolös personal under tiden stationen var stängd.

  2. På två månader har VD, trafikchef och säkerhetschefen slutat eller bytts ut. Vad är det som händer?

  3. Tror inte SL bryr sig för fem öre vem som städar tågen. De vill bara se rena och snygga tåg och stationer, sedan om det är en lokförare eller städare som gör jobbet kan ju kvitta. Lokförare är bortskämda och överbetalda och rädda att få skit under naglarna. MTR gör helt rätt!

    • Vill de betala lokförarlön för att någon ska städa så är det väl inga problem

      Så länge det står i arbetsbeskrivningen och man har såväl utrustning som utbildning för arbetsuppgiften

      • Vi städade motorvagnarna på Kinnekullebanan redan på 90 talet när SJ hade trafiken så detta är inget nytt. Kanske bättre att städa med lokförarlön på heltid än uppehåll med kvartstid!

    • Jag skottar lite snö på min lossningsplats vid behov. Svårt för traktorn att komma åt just där man rör sig. I övrigt är övriga uppgifter annans jobb.

  4. Vad är felet med att alla hjälper till och håller rent, klarar MTRP mätningen är det bra för ALLA i företaget, det håller SL glada. En INSTA-mätning är inte hemlig på det sätter att SL åker runt i smyg, den meddelas att den kommer men vilka stationer eller tåg dom vill kolla meddelas inte innan. INSTA togs fram när sjukhus ville rikta in sig på sin kärnverksamhet och lägga ut lokalvården på någon som gör det bättre och billigare men hur mäter man rent? Därför utvecklades INSTA så det finns en mall att utgå ifrån, hur mycket skräp, smuts m.m. får det finnas på en yta (väldigt enkelt förklarat) och man ska mäta direkt efter en städning, för det är kvaliten på städningen man mäter.

    • Vad är det som säger att det i slutändan blir billigare att ta in exempelvis städning på entreprenad, speciellt om det är heltidstjänster som behövs?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s