Kaos födde succé – på en dag

34796245_10216708229887476_9042047567113748480_nDet är mycket nu. Kontaktledningsrivningar. Överhettade tåg. Förseningar. Urspårningar. Informationskaos. Banarbeten som går fel eller aldrig blir av. Jag skulle kunna göra ett inlägg om allt detta. Jag skulle kunna ta händelsen på Malmö Godsbangård häromdagen som ett exempel på att järnvägens största fiende är järnvägen själv. Växlingspersonalen upptäckte en solkurva på rangervallen och anmälde detta till Trafikverket – som då enligt en ny rutin stoppade all trafik på hela MGB. Det vill säga även trafiken på Södra stambanan, vars spår passerar godsbangården. All tågtrafik – även resandetågen – stod alltså stilla under en lång stund, på grund av en solkurva som var begränsad till den så kallade vallen. Jag skulle kunna göra en skandal av detta, men idag hade jag istället tänkt att berätta något positivt. Trots alla haverier och misslyckanden så finns det fortfarande väldigt mycket som är bra med den svenska järnvägen, vilket kan vara lätt att glömma i tider som dessa.

I söndags offentliggjorde infrastrukturminister Tomas Eneroth beslutet att regeringen satsar 1,6 miljarder kronor på Sydostlänken. Beskedet innebär att den nedslitna banan mellan Olofström och Älmhult rustas upp och elektrifieras, samt att en helt ny järnväg byggs mellan Karlshamn och Olofström. Bara timmar efter ministerns presskonferens spårade ett godståg från Volvo ur när det var på väg att lämna Olofström. Orsaken var troligtvis en solkurva. Tåget rev upp 250 meter räls och tio vagnar gick ur spår. Några av dem höll på att välta i banvallen. Det var omfattande skador och Trafikverket meddelade att det skulle bli stopp på banan veckan ut. Urspårningen hade kunnat bli en smärre katastrof för Volvo, vars produktion i fabrikerna i såväl Göteborg som Gent i Belgien riskade att helt stanna upp.

34319843_256104328280435_6807353809304551424_nMen på bara ett dygn lyckades Volvo och järnvägens aktörer planera om hela den stora transportkedjan på ett sätt som man nästan inte trodde var möjligt. Lastningen och lossningen av tågen flyttades blixtsnabbt till närliggande containerterminaler. Göteborgstågen till Karlshamn och Genttågen till Älmhult. Trafikverket gjorde nya tidtabeller. Green Cargo styrde om sin personal och sina lok. Volvo dammsög halva syd-Sverige på lastbilar och flyttade truckar och personal. Karlshamns hamn ordnade fram ytterligare truckförare och kommunen städade undan och förberedde sin kombiterminal för en anstormning av lastbilar, tåg och inte minst containrar.

Redan i måndags eftermiddag var arbetet i full gång. Det vill säga mindre än 24 timmar efter urspårningen. Varje natt har sedan ungefär 330 containrar lastats av och på lastbilar och tåg bara i Karlshamn. ”Vi har lastat mer i natt än vad vi gjort sammanlagt sedan den här terminalen invigdes”, suckade en av truckförarna, halvt på skämt, halvt på allvar. Tågen har i stort sett kommit och gått enligt tidtabell. Jag blev själv, hastigt och lustigt, en del i denna stora apparat i måndags när personalledningen undrade om jag kunde hoppa in på min semester och sköta nattväxlingen i Karlshamn. Det gjorde jag gärna. Belöningen blev nämligen att jag nu får semester i juli istället – precis som jag önskade men först inte fick i semestervalet. Även den ordinarie personalen har påverkats. Det har krävts extra växling under dagarna för att hålla ett spår ledigt vid containerterminalen. Trafiken till och från Blekinges andra stad är som bekant omfattande, även utan Volvotågen. Två vagnslasttåg om dagen ankommer och avgår. Eon kör heltåg med gas till Borlänge. På helgerna rullar två och ibland tre massavedståg till Mörrums bruk, via Karlshamn. Sölvesborgstågen och ”Vekerumsvutarna” till pappersbruket utgår också från Karlshamn. Till detta kommer Vidas transporter av virke till Stillerydshamnen. Tur i oturen är att dessa tåg varit inställda i flera veckor, enligt uppgift beroende på lokskador.

Nattväxlingen har gått till på lite olika sätt. Tågen har tagits in på spår 5 på Karlshamns C och antingen backats de drygt tre kilometerna till containerterminalen eller dragits dit med hjälp av ett Td-lok. Att backa tåget med elloket är ett precisionsarbete. Loket måste stanna exakt där kontaktledningen tar slut för att truckförarna ska kunna lossa den första vagnen. Tåget har sedan avgått via triangelspåret, utan att passera den gamla stationen. Därefter har nästa tåg kunnat backas från spår 5 till terminalen i Stilleryd. Växlingen i den varma och ljusa sommarnatten har med andra ord varit relativt enkel – förutom en gång då ett annat tåg havererat i ena växeln i triangelspåret och stod i vägen och det dessutom saknades diesellok… Som en extra bonus ”råkade” det stå andra vagnar på spår 5 – där Volvotåget just skulle in. Men även detta gick att lösa, om än med lite meck och smärre förseningar.

Summa summarum: det finns mycket som kan bli bättre med den svenska järnvägen, men det finns också mycket som är bra.

34411830_256098804947654_8559771784004501504_n

Annonser

14 thoughts on “Kaos födde succé – på en dag

  1. Varför har loket på första bilden passerat elspärrsignalen? Takutrustningen är ju spänningssatt bortom tavlan och in i området där vagnarna lastas?

    • Det är tyvärr det enda sättet att nå fram till vagnarna. Dessutom pågår ingen lastning eller lossning på bilden. Tåget är klart för avgång.

  2. Så kör man på alla terminaler som är byggda för ellok i ert östra grannland. Vore väl dumt om man inte fick passera tavlan med halva loket! Då vore det ju ingen idé med att elektrifiera terminaler.

  3. Kan säga att jag som Tkl Mgb den dagen satt och skämdes…. eller satt gjorde jag inte. Vankade av och an bakom stolen tills jag fick klartecken att köra tåg igen.

    • Vad är det för idiotisk rutin som införts ? Har du något nummer på den så att den kan begäras ut enkelt från Trv? Jag tänker läsa den och se om det är läge att starta ett litet mediadrev i frågan.

  4. Ja, dom pengarna på en upprustad och nybyggd järnväg är väl investerade till skillnad mot miljarden man plöjde ner på banan mellan Emmaboda och Karlskrona bara för att några Krösatåg skulle kunna köra (och ja, jag vet att intentionerna med investeringen var högre än att bara köra små Krösatåg)

  5. När lösningsorienterade och praktiska människor slår sina kloka huvuden tillsammans utan att blanda in politiker så brukar det bli bra. Här gick det fort dessutom. Snyggt jobbat.

  6. Historien om Malmö låter som ett dåligt skämt! Nästa gång stannar man väl trafiken om det blir solkurva i Danmark! Finns det inga alls kvar med sunt bonnförnuft inom ledande position inom Trafikledningen längre? Som förare drar man sig mer och mer för att anmäla något man ser och obehöriga i spåret finns inte längre…… Det är ju staket överallt.

    • Ännu märkligare är att denna nya rutin bara tycks gälla inom Malmös trafikledningsområde. Det kanske signaturen ”Andreas” kan förklara närmare?

      • Enligt utb vi fick inför att det kom nya regler i TTJ den 1/6 så fick vi lära oss att vid misstänkt solkurva så är det trafikstopp som gäller tills en tillsyningsman säger nått annat. Och eftersom man inte kan ha trafikstopp på vissa delar av en driftplats, utan det är antingen eller så blev det så här. Men det enda som händer efter detta är att ingen kommer anmäla solkurvor på sådana här ställen längre. Man kommer anmäla det som nått annat istället. Och så blev det sämre säkerhet istället för högre som det var tänkt…..

      • Med respekt för att Trafikledning inte är mitt yrkesområde ställer jag mig ytterst tveksam till den information ni fått Andreas. Med ¨trafikstopp¨ avses väl avspärrning och det kan man väl ha på enskilda spåravsnitt?

        Kan du förtydliga lite om vilket avsnitt i TTJ som det gäller.

      • Trafikstopp om mam inte kan passera i 40 möjligen ja. Men på det spåret problemet är. Inte hela driftplatsdelen!

      • Trafikverket har idag erkänt att man gjorde fel som stängde hela mgb och att det inte går att hitta i någon dokumentation att man ska göra så.

        Bra att kunna erkänna fel

      • Naturligtvis ska man erkänna när man har fel, lite skrämmande dock att det sunda förnuftet ibland helt åsidosätts. En solkurva på ett spåravsnitt påverkar naturligtvis inte ett intilliggande spåravsnitt förutsatt att det förstnämnda är avspärrat.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s