Utskälld minister lovade ny bana

33964483_255577598333108_7669774618047021056_nIgår presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth den kanske största satsningen någonsin i sydöstra Sverige: 1,6 miljarder kronor kommer att investeras i en helt ny järnväg Olofström-Karlshamn och i upprustning och elektrifiering av banan Olofström-Älmhult. Beskedet gavs vid en pressträff i just Olofström. Jag var själv på plats och såg hur ministern fick börja sitt anförande med att ta emot en rejäl utskällning. Det var lite förvånande, han som kom med så positiva nyheter. Den som skällde var dock hund. Varken den eller någon annan kan ifrågasätta behovet av satsningen på den så kallade Sydostlänken. Banan till Älmhult har lappats och lagats under flera års tid. Ständiga rälsbrott och akutavstängningar har gett Volvocheferna gråa hår i överflöd. Chefen i Olofström, Mikael Vessin, berättade under pressträffen att Volvo ser många fördelar med Sydostlänken. Bland annat vill man få redundans i sina transportvägar. Krånglar järnvägen åt ena hållet, så går det att köra det andra. Bara timmar efter ministerns löfte så var olyckan framme. Än en gång. Ett tåg spårade ur strax norr om Olofström. Den här gången blev förödelsen extra stor. Anledningen till urspårningen är ännu okänd, men det framstår ändå som ett ödets ironi att detta inträffar just denna eftermiddag, just som ministern och Volvochefen berättat om alla de fördelar de ser med den nya banan. Det urspårade godståget rev upp 250 meter räls och slipers. Preliminärt måste den omfattande trafiken till och från Volvos två fabriker ställas in i en vecka. En väg måste först byggas till olycksplatsen för att kunna komma åt att bärga och lyfta de tio vagnarna som gått ur spår.

Satsningen på Sydostlänken fanns inte med i Trafikverkets transportplan som presenterades i höstas. Här har landets politiker pekat med hela handen, vilket naturligtvis är mycket glädjande för regionens företrädare. Det som också borde få politiker, företagsledare och allmänhet att jubla i högan sky är att byggstarten är planerad redan till 2024. Det kanske känns som många år dit, men i järnvägssammanhang är det racerfart. Nästa revidering av transportplanen sker först om fyra år, det vill säga 2022. Att i det läget stoppa projektet kommer att bli mycket svårt, för att inte säga omöjligt. Tomas Eneroth berättade att Trafikverket redan nu i dagarna kommer att sätta igång med samordnings- och planeringsarbetet inför upprustningen och nybygget. ”Sydostlänken är inte bara bra för den här regionen, utan gynnar hela landets konkurrenskraft. Man kan också se den som en satsning på sjöfarten”, säger infrastrukturministern och syftar på den stora hamnen i Karlshamn och all den handel som finns och planeras österut. Det finns också planer på persontrafik på den nya sträckningen.

Sydostlänkens vara eller inte vara har stötts och blötts i decennier. Banan mellan Olofström och Sölvesborg lades ned 1984. 1988 revs järnvägsspåren upp. Bara fyra år senare, 1992, fördes Sydostlänken på tal för första gången. Vore det inte bra att knyta ihop Blekinge Kustbana med Södra stambanan? Två år senare började att aktivt arbete med att få den till stånd. Turerna har sedan varit många och långa. Redan inför valet 2014 lovade Socialdemokraterna att satsa på Sydostlänken, men den gången rann projektet ut i sanden. När den nya järnvägen inte heller fanns med i Trafikverkets senaste transportplan, så började många att misströsta. Jag personligen blev inte förvånad när Sydostlänken fick nobben i höstas. Anledningen till det har jag berättat om i ett tidigare inlägg i bloggen. Jag trodde inte heller att Karlshamn och de andra kommunerna längs banan skulle kunna vinna något gehör från politiskt håll. Men på den punkten hade jag fel, vilket gläder mej. Frågan är om det hade varit möjligt om inte regeringen bytt ut den förre infrastrukturministern? Efter it-skandalen på Transportstyrelsen ifjol fick som bekant Anna Johansson sparken. In kom istället Tomas Eneroth, från Växjö, bara ett långt godståg från Älmhult. Det blev bingo.

Nu är inte Sydostlänken den enda järnvägssatsningen som regeringen presenterat de senaste dagarna. Det ska också bli en ny järnväg Göteborg-Borås, en utbyggd Norrbotniabana och dubbelspårig Ostkustbana. Det handlar om satsningar på cirka 15 miljarder kronor. Några nya pengar har dock inte Trafikverket fått beviljat. Det handlar fortfarande om 700 miljarder kronor som verket har att sätta sprätt på fram tills 2029. Det innebär att några av de projekt som fanns med i höstens transportplan måste strykas. Men vilka blir det? På vems bekostnad byggs Sydostlänken? Den frågan får sitt svar inom kort när hela regeringens beslutade transportplan presenteras.

21106605_10214289278175195_2936169223499695902_n

Annonser

8 tankar om “Utskälld minister lovade ny bana

  1. Vill minnas att spårbytet mellan Älmhult och Olofström är planerat redan under nästa år.
    Eller har jag fel där?

    • Det stämmer. Spårbytet är planerat till 2019-2020, så på sätt och vis börjar ju det rent fysiska arbetet med Sydostlänken redan då.

  2. Jag tror inte det beror på ministerbyte, utan om med så mycket annat att det är valår. På kort tid har de djupt oroade socialdemokraterna också lovat järnvägsbygga Umeå – Skellefteå (samt en planering för sträckan vidare upp till Luleå för ”Norrbotniabanan är så viktig för näringslivet”). + en ny pendeltågslinje byggd mellan Göteborg–Borås. Och fyrspår till Uppsala. Det är ingen hejd på mångmiljard-rullning. Kommer de att verkställas? Fan tro´t…

    • Med tanke på hur landet styrs och hur det allmänt ser ut undrar jag om detta hjälper. Att öka (S) siffror i valet alltså.

      Vad spelar det för roll om man säger sig vilja bygga lite järnväg, då landet mer och mer börjar likna Mogadishu eller Bagdad. Det kommer (S) förlora valet på….

  3. Hej!

    Noterade en fråga i slutet på artikeln. ”På vems bekostnad byggs Sydostlänken?” Senareläggningen av ERTMS utbyggnaden har frigjort nödvändiga investeringspengar till utbyggnaden av Sydostlänken.

    //Magnus Sandgren

    • Vad bra, då fick vi svaret på det! Känns som regeringen kör över Trafikverket i denna fråga. Vilket kanske är positivt. Den så kallade miljörabatten för godstrafikföretagen som ska kompensera för de höjda banavgifterna är, som jag ser det, också ett underbetyg åt Trafikverket.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s