Upphandlingen måste göras om

22046908_10214560726761240_360785392604533716_nHela den stora upphandlingen av Krösatågstrafiken måste göras om. Förvaltningsrätten ger Jönköpings Länstrafik, JLT, och övriga länstrafikbolag i södra Sverige svidande kritik, vilket nu kommer att försena ett eventuellt operatörsbyte. Det var förra året som JLT med flera lät meddela att man hade för avsikt att byta järnvägsföretag för Krösatågen, från Transdev till Tågkompaniet. Men Transdev ansåg sej orättvist behandlat i upphandlingen och överklagade. Det är mycket ovanligt att överklagande part får rätt i fall som detta, men den här gången gick alltså Förvaltningsrätten helt på Transdevs linje. Rätten anser att tilldelningskriterierna inte uppfyller grundläggande krav som finns i offentlig upphandling. Ramarna för bedömningen är väsentligt oklara, vilket får till följd att det finns en stor risk att leverantörerna gör olika tolkningar av vilka uppgifter beställaren efterfrågar och därmed besvarar frågorna på olika sätt. Följaktligen riskerar jämförelsen att inte bli rättvis beträffande vilken anbudsgivare som offererar högst kvalitet i förhållande till anbudspriset, menar Förvaltningsrätten. Krösatågen rullar idag på sträckorna Nässjö-Eksjö, Nässjö-Vetlanda, Nässjö-Halmstad, Växjö-Jönköping, Nässjö-Alvesta-Växjö, Växjö-Hässleholm, Jönköping-Tranås och Kalmar-Emmaboda-Karlskrona. Från december vill dessutom Kalmar Länstrafik börja köra vissa avgångar hela vägen Kalmar-Växjö, planer som just den här bloggen kunde avslöja redan i februari.

Annonser

13 thoughts on “Upphandlingen måste göras om

  1. Tänk vad sånt här kostar pengar. Jag undrar om det verkligen blir billigare i slutänden med den här upphandlingshysterin som råder nu i samhället – alltså inte bara när det gäller järnvägen

    • Jag tycker det i grund och botten är en bra tanke – den borde utvecklas! Man kanske kunde upphandla regeringen också, istället för att vi tvingas göra ett val baserat på lögner och påhitt?

      Skämt åsido, upphandlingar borde göras med helheten i sikte. Inte bara lägsta pris utan också kvalitet och omfattning. Är det bara tågfärd som upphandlas eller ingår stationer? Städning? Rättidighet? Hur viktigt är fullt fungerande fordon?

      Jag ser att det nästan blir en ekvation där man bara behöver fylla i olika parametrar och slutresultatet är prislappen. Minskar vi tågens vändtider blir det effektivare när allt funkar men genererar följdförseningar då något strular. Vad är viktigast? Är det bättre med hjälpsam och kunnig personal eller lägre pris? En kund som medvetet flyger med Ryanair har ju inte riktigt rätt att klaga över dålig service, men med trafik pröjsad för skattepengar har man inget val.

      Snart tar AI över företagens räkneverksamhet och då räcker det inte med luddiga upphandlare som säger ”vi vill ha så bra trafik som möjligt billigast” och som sen godtyckligt väljer det järnvägsföretag där deras svåger jobbar. Dvs, jag håller med Transdev i detta ärende. Detsamma gällde upphandlingen av Stockholms pendeltåg, som tyvärr inte togs om.

      Alternativet blir att återinföra järnvägsmonopolet. Det man tappar i prispress får man tillbaka i stordriftsfördelar och potentiellt en bättre effektivitet. Tyvärr får massa småpovar för stor makt och systemet blir svårare att styra och kontrollera, speciellt om generaldirektören tillsätts politiskt.

  2. Ska vi ha upphandlingarna och dess galenskaper, så ska den gälla alla. Då ska administrationen av lokförarkortet, läggas ut på upphandling också. Eller varför inte hela myndigheten.
    Och varför kan vi inte ta in den statsminister som är billigast med, lägsta lönen får jobbet. Det är faktiskt den krassa verkligheten som fler och fler medborgare i Sverige lever under.
    Har som senaste exemplet hos oss, fått ett brev från kommunala miljö och hälsa, att dom fått tillsynsansvaret från Jordbruksverket, på besprutnings aggregat. Dom förklarar att dom räknar med två timmars arbete per spruta och jordbrukare. Och sätter priset till 1800kr! Vi har alltså en kommunal verksamhet, som betalas med skattepengar, som ändå fakturerar sina skattebetalare 900kr i timmen.
    Jag tycker att dom, om det överhuvudtaget ska ligga på kommunen, ska finansieras med den vanliga skatten.
    Att jag ger detta exempel, är för att, det skulle kanske vara lämpligt att lägga ut en sådan sak på upphandling. Är övertygad om att det finns firmer, som skulle göra jobbet för halva priset. Frågan är, varför och vad ska upphandlas och varför ska en del saker inte upphandlas?

    • Det finns verksamhet som kommuner inte får använda skattepengar till utan att det ska betalas av brukarna, ser inget konstigt med det. Att ta 450 kronor av slutkund är även på gränsen för ett arbete som behöver någon som helst form av kompetens.

      • Så är det inte i detta fall. Kommunen skriver att dom FÅR ta betalt. Det innebär att dom inte MÅSTE göra det. Och jordbrukaren är inte en slutkund, det förutsätter att han/hon kan välja. Det är snarare EU som är beställare. Och vi som köper jordbruksprodukterna är slutkunder.
        Min poäng är att vi som lever i uppgandlingstrafikens skugga, får pressa in nya och fler arbetsuppgifter i befintlig arbetstid. Det borde dom också kunna göra.
        Dom behöver garenterat inte anställa mer personal, för att registrera ett fåtal sprutagregat i kommunen.
        Känns som att det är ett sätt att pungslå invånarna på pengar.
        Är det en verksamhet som måste göras, så kvarstår min fråga i första inlägget:
        Frågan är, varför och vad ska upphandlas och varför ska en del saker inte upphandlas?

  3. Nu har JLT möjligheten att överklaga det beslutet och vinner JLT det så görs inte upphandlingen om.
    Vi som jobbar inom krösatågstrafiken hade hoppats på att få svar vem som ska köra men nu blev det ännu mera frågetecken och osäker framtid.

    Bland annat en fråga som dyker upp är att om man nu måste göra om upphandlingen.
    Kommer det stå mellan Transdev och Tågkompaniet eller kan en tredje och fjärde part lägga bud igen??

    • Jag kan inte se något annat alternativ än att om upphandlingen görs om, kan alla intresserade lägga anbud.
      Beslutet att inte godkänna upphandlingen är ju ett underkännande av anbudsprocessen! Företag som såg underlagen kan ha gjort bedömningen att det överhuvudtaget inte går att räkna på. Blir upphandlingen tydligare, kan fler företag vara intresserade, vilket också borde vara i upphandlarens intresse.

  4. EU-lagarna om offentlig upphandling är utformade för att skydda enskilda företag. Men hur lätt är det för en offentlig förvaltning att göra en upphandling om endast mät- och bevisbara faktorer får tas med? Vilket privat företag skulle stå ut med att följa liknande regler? Själv sitter jag i en styrelse i en vägförening. Det skulle vara svårt eller omöjligt för oss att göra ett bra jobb om vi var tvungna att följa EU-lagstiftningen. Om man t ex vet att ett företag är bra och ett annat dåligt. Ska man då vara tvungen att välja det dåliga om det fyller i all kryssen och erbjuder det lägsta priset?

    • Men en offentlig förvaltning FÅR väga in mjuka faktorer. Men man måste i upphandlingen vara tydlig med vad man vill ha.

    • Som Göran Nilsson får man väga in andra faktorer än pris så länge man är tydligt i förfrågningsunderlaget och faktorerna är mätbara och icke diskriminerande. Att upphandla på lägsta pris är ett aktiv val som upphandlaren gör och inget som dito tvingas till.

  5. Upphandling borde ske med helhet och kvalité i centrum. Kommer ihåg när BB vann underhållet på ystadbanan. Vilken kvalitetschock det blev! Banan gick rakt ner i underhållsstupet. Förare, ombordare och resenärer studsade runt i vagnarna. Detta trots att upphandlingen skulle till 50% avgöras av kvalité enligt upphandlingsreglerna från banverket/trafikverket. Samma saker felanmäldes varje dag. Men då avtalet endast gällde akut felavhjälpning och inte underhåll blev nästan inget gjort. Om kostnadsförslagen från BB var saltade eller banverket/trafikverket bara snåla vet jag inte riktigt än idag. Där var dock många fadäser med arbetsfordon som fick vända åter när underhållsarbete väl skulle utföras då de inte förstod att Tomelilla var en säckstation. Riktig svensk fars på högvarv.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s