Hectors tåg räddar hotad bana

9db920336412b8a2_orgDet sex kilometer långa industrispåret mellan Hamrångefjärden och Norrsundet räddas undan nedläggning. Hector Rail kommer inom kort att börja transportera biobränslen längs banan som varit utan trafik i flera år. Norrsundets Hamn, som ligger norr om Gävle, är tänkt att fungera som lagringsplats åt det nya biokraftvärmeverket i Värtan i Stockholm. Fortum, som nyligen bytt namn till Stockholm Exergi, får nu användning för sitt tågsystem även på sommaren. Vid behov i Värtan kommer flisen sedan att skeppas med båt från Norrsundet. ”Vi är förstås jätteglada för det här uppdraget, och för det stöd vi fått för att rädda järnvägsförbindelsen som annars skulle ha lagts ned. Stockholm Exergis val av Norrsundets Hamn visar den stora potentialen och utvecklingsmöjligheterna i Stora Ensos tidigare fabriksområde. En fungerande järnvägsförbindelse är avgörande i det här fallet, och för Norrsundets framtid, säger Lotta Fogelberg, platschef för Norrsundets Hamn, i ett pressmeddelande. På den utmärkta sidan jarnvag.net kan man läsa lite om banan. Stora Enso bommade igen sin massafabrik 2009 och trafiken på järnvägen upphörde 2011. Trafikverket beslutade att helt stänga banan från tidtabellsskiftet i december 2014. Sträckan var från början smalspårig men breddades 1971.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s