Hela dagen gick som på räls

Vissa dagar trivs man extra bra med det här jobbet. Som i lördags, till exempel. Av tusen saker som kan gå fel under en arbetsdag som lokförare, så hände absolut ingenting. Åtminstone inget negativt. Efter att ha kört tåg 9135 från Borlänge till Eskilstuna i fredags, så väntade några timmars övertidsarbete. Jag fick hämta ett fliståg som blivit uppställt i Barva på grund av personalbrist. Det var inga problem att starta upp loken och bromsprova tåget. Inte heller att växla in vagnarna i Nykvarn. Men att få taxichauffören att hitta till driftplats Barva var ett tidsödande äventyr som nog kräver ett alldeles eget inlägg. Men allt detta skedde alltså i fredags. När jag kom tillbaka till hotellet så somnade jag som en knockad boxare. Lördagen skulle bli betydligt lugnare och bättre på alla sätt.

Först och främst blev det sovmorgon. Vilket naturligtvis var extra skönt efter allt slit dagen innan. När jag drog upp gardinerna så sken solen och fåglarna kvittrade. Redan då hade jag på känn att detta kunde bli en bra dag. Tjänstgöringen skulle inte börja förrän klockan 12.51, så jag behövde inte stressa med frukosten. Magen kändes bra efter några veckors problem. Jag vågade inte fläska på med bacon och prinskorv, utan nöjde mej med fil, frön och torkade bananer. Jag tog med en kopp kaffe upp på rummet och tittade lite på TV. Uppdraget för dagen var att köra tåg 9137 till Oxelösund. I normala fall är den största tillåtna hastigheten så låg som 45 och 50 från Bälgviken, men denna dag fanns inga sådana restriktioner. Skönt. Ankomsttiden till Oxelösund var satt till 15.03, men jag hoppades att jag skulle kunna vara lite tidig. I Oxelösund pågick nämligen en intensiv verksamhet hos museiföreningen. Det kördes tåg till höger och vänster. Ånglok, motorvagnar och ellok. Till Enstaberg, Jönåker och Stigtomta. Till Nyköping och Vrena. Ända till Silinge faktiskt. Anledningen var att Oxelö marknad pågick. Klockan 15.04 skulle det avgå en rälsbuss, och den hoppades jag hinna med. Jag hade nämligen nästan fyra timmar att slå ihjäl i Oxelösund. Planen var att åka med till Nyköping, gå och äta och sedan ta ett annat museitåg tillbaka. Men då gällde det som sagt att hinna fram i god tid innan X21-ans avgång.

Kollegan ankom till Eskilstuna från Borlänge nästan en timme tidigt, så det fanns hopp. Jag ringde till fjärrtågklareraren och frågade när han trodde att jag skulle kunna vara framme. Han konstaterade att det såg tjockt ut med alla museitåg mellan Nyköping och Oxelösund, men att det fanns en lucka vid 14.30. Perfekt. Jag slog numret till växlingspersonalen och frågade om de behövde min hjälp med något när jag kom, eller om jag kunde lämna loket och försvinna iväg en stund. Nej, jag behövdes inte. Jag var som vanligt helt överflödig. I Nyköping mötte jag en Hg med några vagnar och vinkade glatt på föraren. I Oxelösund var det full rulle på bangården. Jag hivade mej ur Traxxen och kände hur allas blickar, och kameror, riktades mot mej. Bara jag inte klantar till det nu… Jag kopplade av vagnarna och växlade undan loket. Jag hann dessutom hämta en kopp kaffe vid ställverket, innan jag tog sikte på den fina gamla TGOJ-motorvagnen, som just skulle växlas fram.

I förarhytten gjorde jag en trevlig upptäckt. Där satt en gammal vän och kollega som jag jobbade tillsammans med på TGOJ. Det var han som utbildade mej på Ma-lok en gång i tiden för över tio år sedan. Vi pratade lite gamla minnen och sedan erbjöds jag att köra rälsbussen. Det var ju ett erbjudande som var svårt att tacka nej till, även om jag tidigare inte ens varit inne i förarhytten i en sådan vagn. Visserligen rullade fordonstypen under några tidtabeller mellan Karlskrona och Emmaboda, men det var före min tid som lokförare. Min kollega och instruktionsförare gav mej en snabblektion i de viktigaste reglagen. Det lät invecklat, men när vi väl kom iväg så var det inte så svårt. Körningen påminde en hel del om sättet att framför en Y6, som jag ju kört en del. Skillnaden är att man i X21 manövrerar broms och pådrag med en ratt istället för en spak.

I Nyköping klev jag av och gick och åt en kebabsallad. Rälsbussen hade försvunnit iväg mot Silinge, så nu fick jag ta mej tillbaka med ett annat tåg. Det var en Hg som drog några brunvagnar. Som lokförare är man alltid nyfiken på hur det ser ut inuti de gamla loken, så jag frågade om jag fick åka med längst fram. Det gick bra. Det var en kvinnlig kollega från Green Cargo som håller på med utbildning på Hg som körde. Under överinseende av en annan vaksam instruktionsförare, även det en god vän från min tid på TGOJ. Hg-loket var precis som X21an en ny bekantskap. Denna resa gick som på räls. Liksom allt annat jag företog mej denna underbara dag. När jag kom tillbaka till Oxelösund var mitt tåg redan klart. Jag kunde åka två timmar tidigt. I Vrena mötte jag den röda rälsbussen. Jag vinkade glatt på mina kollegor och knäppte en bild. Mitt tåg medförde inga stax E-vagnar och var omlett över Kolbäck, Snyten och Ängelsberg. När jag väl kom fram till Borlänge var jag tre timmar tidig. Jag hann till och med se Melodifestivalen. Den bästa dagen på väldigt länge var till ända. Att Israel skulle ta hem hela sångfinalen sög dock fett, som ungdomarna hade sagt. Man kan tydligen inte få allt här i livet.

Annonser

2 thoughts on “Hela dagen gick som på räls

  1. Kul att det flöt på så fint! Nuförtiden hör man mest motsatta rapporter från järnvägen.

    Förresten, du som kör tunga godståg med RC/traxx och tidigare med Ma, vad är det för tjusning/utmaning i att köra gamla rälsbussar? Är det just att dom är gamla?

    • Ja, lite så är det. Utmaningen är att det är gammal teknik och kräver ett helt annat körsätt än det man är van vid. Jag är ju en nostalgisk typ som gärna blickar tillbaka. Ofta tänker jag på hur mina kollegor hade det förr i tiden, och när man sitter där längst fram i ett museifordon så känner man riktigt hur hela miljön andas en tid som inte längre finns, ett annat Sverige helt enkelt. Dessutom är tjänstgöringen med de gamla rälsbussarna alltid trevlig. Alla är glada och positiva och längs banorna står ofta folk och vinkar glatt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s