Som ett järnvägens svar på Lidl

31947650_10216434419402385_8869612730487668736_nDet finns ett ställe intill en järnväg som jag är lite fascinerad över. Det känns nästan som om tiden stått stilla. Åtminstone sedan i mitten av 2000-talet. Det vill säga i snart 15 år. Vid en snabb anblick så kan man tro att den gamla lanthandeln fortfarande är öppen. Ica-skylten lyser ännu röd. Monica och Icander hälsar välkommen. Den gamla godisautomaten utanför affären står kvar. Det ser ut som om ägarna en dag bara släckte och låste och gick hem. Och det var nästan vad som skedde också. Men det var inte bara kunderna som svek. Det var Icas krav som till slut tog knäcken på den lilla lanthandeln. Ica krävde nämligen att alla Sveriges lanthandlare skulle anslutna sej till Ica Nära och därmed tvingas investera i ett helt nytt, dyrt och modernt kassasystem. Det skulle kosta 40000 kronor i engångsbelopp och sedan 8000 kronor i månaden i leasing. Det blev droppen för många handlare som redan kämpade med små eller obefintliga förtjänster.

Med tanke på diverse underliga figurer – så kallade upptäckare, konstnärer och andra – så vill jag inte skriva rakt ut var denna lilla igenbommade plats ligger. Inte mer än att den finns längs en järnvägssträcka i mellan-Sverige. Jag har passerat platsen flera gånger de senaste månaderna och för varje gång har jag blivit allt mer nyfiken på historien bakom lanthandeln. Jag har googlat och ringt och luskat. En dag när jag var tidig och bara körde ett ensamt lok i tåget, så ringde jag till fjärrtågklareraren och frågade om jag kunde göra ett snabbt stopp. Jodå, det gick fint. Jag kikade in genom fönstret i lanthandeln och hade kanske hoppats att få se hur varorna stod kvar på hyllorna. Men så var förstås inte fallet. Det var tomt i lokalen. Tomt och öde och övergivet. Som en bild av ett Sverige som inte längre finns.

Syskonen som drev lanthandeln de sista åren, hade tagit över 1990. De gav verkligen allt för att upprätthålla servicen i den lilla byn. De tog inte ut någon lön. Den enda lyxen de unnande sej var att handla i den egna affären med fem procents rabatt. De körde ut varor till dem som inte själva kunde komma på besök i lanthandeln. Men trots allt snack om hur viktigt det är med en levande landsbygd så gjorde stat och kommun ingenting för att underlätta för syskonen. Tvärtom faktiskt. På det sättet finns det många likheter med järnvägen. Alla pratar om hur viktig den är, men ändå blir det bara svårare och svårare för bolagen att konkurrera. Framförallt inom godstrafiken. Utländska lastbilsåkerier tar över allt mer. Som ett järnvägens svar på Lidl och Netto.

Det var inte bara Ica som vände den lilla lanthandeln ryggen. Kommunen krävde stopp för bensinförsäljning eftersom det plötsligt var snudd på livsfarligt att sälja bensin. Svenska Spel drog in tips och lottförsäljningen eftersom omsättningen var för låg. En vacker sensommardag i augusti gick det inte längre. Syskonen och deras anhöriga hade verkligen försökt, men nu var timmen slagen. De plockade ned dagens löpsedlar och bar in GB-gubben. ”Vi ger upp. Det går inte att driva affären under dessa förhållanden”, sa en av lanthandelns ägare till lokaltidningen och låste dörren en sista gång.

Annonser

5 thoughts on “Som ett järnvägens svar på Lidl

  1. Stort tack för ett reportage från verkligheten i dagens Sverige, som förvisso gällt ett längre tag. Det gör jävlar i mej ont långt in i benmärgen och smärtan sitter i länge och hårt. Hur det har blivit med allt och kommer att bli. Det befäster tyvärr bara den bilden allt mer idogt jag har att när man blir politiker så då är man inte längre en helt vanlig människa som du och jag. Sunda och kloka värderingar hur runnit iväg med ån för länge sedan och finns inte mer.

  2. Där har jag köpt glass och dricka många gånger när man var ute och jobbade efter denna bana.
    Sedan 2000 är denna station slopad.
    Växlarna borttagna några år tidigare.

  3. Fan vad roligt 🙂 komma glidande i sitt Traxx lok, stanna och gå på lite sightseeing sen ta sitt lok o åka vidare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s