TCC tar över i Nässjö

240226_2027504736595_5822094_oTransport Competence Center, TCC, tar över lokförarutbildningen i Nässjö. Åtminstone som formell utbildare och examinator. ”Vi fortsätter som vanligt, men just biten gentemot Transportstyrelsen är en tjänst som vi kommer att köpa in’’, säger Lars-Åke Hedman vid Nässjöakademin. Anledningen till förändringen är en revision gjord av Transportstyrelsen. Nässjö kommun hade tidigare ett tillstånd som utbildare och examinator av lokförare, men att upprätthålla detta skulle bli alltför dyrt och omständligt. ”Att TCC går in har ingen praktisk betydelse. Egentligen är det nog bara positivt. Vi blir starkare och tryggare’’, säger Lars-Åke Hedman.

Apropå lokförarutbildning: MTR har enligt fackförbundet ST beslutat att kunna tvinga nya lokförare inom pendeltågen att bli körlärare efter tre år i yrket. Bristen på körlärare, som är MTRs nya namn på handledarna, är mycket stor. Behovet ligger på 65-70, men tillgången är bara 30. En anledning till den stora bristen är att 22 körlärare av olika anledningar avsagt sej sina uppdrag.

Annonser

10 thoughts on “TCC tar över i Nässjö

  1. Stämmer verkligen påståendet med att tvinga förare att bli körlärare hos MTR? Jag kör för MTR och detta är för mig helt nytt !

    Mvh Peter

      • Tja, så länge det är föraren som har ansvaret för tågets säkra framförande blir det svårt att tvinga någon att låta någon annan köra, men bevisar ju mer vilken attityd MTR har mot sin personal

      • Ok, jag är inte med i ST, låter som en sån ”god ide” som det florerar av i branschen numera från diverse högutbildade ledare. Skulle man tvinga förare att bli körlärare! Jo det skulle se ut det……. Och vilken kvalitet skulle det bli på sån utbildning…..
        Det är ju inte förbjudet att komma med mer eller mindre tokiga förslag här i världen, det innebär ju inte automatiskt att dessa är bra.

        /Peter

  2. Kan man inte lösa körlärarbristen med lite högre tillägg, lite mer respekt för att körlärarna möjligtvis inte pallar elever 100% av tiden och sen inte vägra godkänna ledighetsansökningar bara för att ”du ska ju ha elev då”? Jag tror många egentligen skulle kunna tänka sig bli körlärare.

    • men när det kommer till att utbilda nya medarbetare bör handledarna vara positiva personer som vill ställa upp annars blir det välkommen ner i träsket.

      • Du svarar på din egen fråga. Kvalité med rätt person på rätt plats är A och O. Har MTR över huvud taget någon aning om vilket slutresultat man vill uppnå?
        Så nej en arbetsgivare ska inte kunna, med tvång, göra precis hur de vill när de vill med vem som helst av just anledningen att företag som MTR existerar.
        Dessutom blankt nej till alla former av kompensation för utökat ansvar i sin arbetsroll avslöjar direkt vart prioriteringarna ligger och det är ju uppenbart inte de anställda, gamla som nya.

        Det går inte driva verksamhet på detta sättet där ledningen är central och övriga är onödigt bihang som en röd post i balansräkningen.

    • Möjligtvis inom den befattning man är anställd som. Körlärare är ju en lite annorlunda roll än förare. Alla kanske inte valt att bli lokförare för att man är en bra pedagog precis.
      Dessutom är man ansvarig förare när eleven kör. Ingen ska kunna bli tvingad från att själv hålla i spakarna och fortfarande vara ansvarig för färden.

  3. Saken är väl denna. Att MTR har lyckats reta upp personalen med sitt beteende mot fack och anställda. Då kommer sånt här som ett brev på.posten, att man vägrar ta elever och liknande.

    Stå på er, skit ska skit ha.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s