Fack firar och sörjer VD-sorti

FB_IMG_1523442268038MTRs pendeltågs-VD Dan Hildebrand slutar, uppger källor inom MTR. Finanschefen Carl Svensson går in som tillförordnad VD under tiden sökandet efter Hildebrands efterträdare pågår. Enligt MTR väljer Dan Hildebrand att sluta frivilligt. Fackförbundet ST menar dock att VDn fått sparken med omedelbar verkan, eftersom MTR inte kunnat leva upp till SLs krav. Verksamheten har kantats av problem ända sedan MTR tog över pendeltågstrafiken efter SJ-ägda Stockholmståg i december 2016. I den senaste kvalitetsmätningen för mars var till exempel bara 59 procent av resenärerna nöjda. ST meddelar att man idag bjuder på tårta, medan ett annat fackförbund, Seko, tycker att det är tråkigt att Dan Hildebrand slutar. ”Han har varit en närvarande VD som vi haft lätt att samarbeta med’’, menar Seko.

Annonser

12 tankar om “Fack firar och sörjer VD-sorti

  1. Måste säga att det är otroligt låg nivå att fira med tårta. Tror dom att nästa VD kommer att vara snällare och säga att vi backar bandet till innan MTR och så glömmer vi allting.

    • Nästa VD behöver ju komma laddad med en drastiskt plan med tillhörande kunskap. Inte ”vi kör samma visa igen tills jag lyft tillräckligt med arvode inför nästa gig…”

      • Ganska återkommande det med att MTR skulle vara så hemska, men ingen verkar kunna eller vill berätta vilka hemska försämringar dom gjort. Att dom har andra tankar och ideer om hur saker ska utföras kan jag förstå men mellan raderna låter det mest som det varit ganska glassigt tidigare och nu måste personalen börja prestera lite mera för att nå dom mål som finns i avtalen, som hade funnit där oavsett vem som vann kontraktet.

    • Jag jobbar på MTR och håller med om att det är trams att bete sig sådär. Det är ju som det är. SL ger sina direktiv och företaget ska lösa uppgifterna. Vi som stockholmare får vad vi betalar för.

  2. Pendeltågen funkar ju så dåligt, så man nästan borde kunna anse att det är avtalsbrott. Den ännu icke startade linje 44, i många fall ordentliga förseningar och personalbristen med tillhörande inställda tåg.

    Ska bli intressant att se hur de ska lyckas lösa trafiken och bemanningen i sommar? Eller kan man hyra in 50-100 lokförare ytterligare för att få trafiken att flyta. Och i så fall, var finns dessa idag?

    Pendeln är ju numera så dåligt skött, så man borde fundera på att bryta kontraktet med MTR. Efter ett och ett halvt år borde ”världens bästa pendeltågsbolag”, typ, ha fått nån ordning på sin verksamhet. Men det är ju på väg till det sämre.

  3. Samtidigt bygger och öppnar MTR ytterligare en höghastighetssträcka mellan HongKong-Guangzhou. 25,000 km bana finns det att åka på där borta.
    Hur mycket samlad bana utgör pendeln i Stockholm???

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s