Hoppet lever för Inlandsbanan

DSC_2134Sista ordet är ännu inte sagt angående eventuell upphandling av tågtrafik längs Inlandsbanan. Tjänstemännen i Region Jämtland Härjedalen hänvisade till Trafikverkets utredning och ville besluta om busstrafik – men har körts över av flera politiska instanser. Redan när ärendet bereddes i utskottet för infrastruktur för en dryg månad sedan valde politikerna att stryka meningen där det står att trafiken längs E45 ska upphandlas med buss. Regionen vill hålla alla dörrar öppna och utesluter inte tågtrafik. När ärendet nyligen togs upp i Regionala Utvecklingsnämnden krävde socialdemokraten Thomas Hägg att tjänstemännens ursprungliga förslag om busstrafik skulle gälla. Men Hägg fick inget gehör för sitt ändringsyrkande. Regionrådet, socialdemokraten Robert Uttio, sa till bloggen efter mötet att ärendet återremitterades för vidare diskussion, men i protokollet som nu är offentligt kan man läsa att nämnden fattat beslut på ungefär det sätt som föreslagits i utskottet för infrasktruktur. ”Länstrafiken får i uppdrag att se över hur långa avtal det ska vara men trafikplikten på linjen ska kunna ändras löpande under avtalet. Bra!”, säger Inlandsbanans VD Peter Ekholm. Enligt honom betyder detta att Länstrafiken nu ska upphandla busstrafik under tiden frågan om tågtrafik utreds vidare.

Trots att tjänstemännen i regionen föreslagit bussar istället för tåg efter att ha tagit del av Trafikverkets utredning, så anser Peter Ekholm att utredningen är bra. ”Bara att Trafikverket tillstyrker att de har utrymme inom ramen för innevarande anslag att ta ökade kostnader för Inlandstrafiken förutsatt att vi har argument för ökad tillgänglighet räcker långt. Det viktiga i tillgänglighet är restid och där är vårt projekt att rusa upp järnvägen en överlevnadsfråga inte bara för Inlandsbanan utan hela inlandet!”

I den bästa av världar skulle Inlandsbanan kunna erbjuda transporter mellan Mora och Östersund på under tre timmar. Detta kräver dock en upprustning i miljardklassen. Men även med relativt små åtgärder skulle restiden kunna kortas till under fyra timmar. Idag tar det cirka fem timmar att åka sträckan med buss. Inlandsbanan behöver dock tid. Tänkt trafikstart i den kommande upphandlingen är redan 2019 och det kommer inte att hinnas med. Det kommer att ta minst två år att rusta banan och lösa fordonsfrågan. Det är därför Inlandsbanan vill att regionen beslutar att handla upp trafiken med buss under en kortare period. Förra året kostade busstrafiken Mora-Östersund cirka tio miljoner kronor, där staten bidrog med en fjärdedel i bidrag. Tågtrafik kommer att bli dyrare, men å andra sidan räknar Inlandsbanan med att kunna öka resandet rejält genom nya och modernare tidtabeller.

Annonser

4 thoughts on “Hoppet lever för Inlandsbanan

  1. Att sossen Hägg ivrar för buss förvånar inte. S är och förblir ett vägkramarparti även om de på riksplanet försöker få det att framstå på annat sätt.
    Det var f.ö. sossen Georg Andersson som under sin tid som kommunikationsminister kämpade hårt för att få den reguljära trafiken nerlagd på Inlandsbanan.
    Nej S är inget parti att hålla i handen för den som vill se satsningar på det lågtrafikerade järnvägsnätet. Det är bara Ostlänken de vurmar för. Ett vansinnesprojekt i ett land med blott tio miljoner invånare.
    Satsa på att rusta upp det befintliga järnvägsnätet istället.

  2. Vad hände med dom dubbla tågparen mellan Orsa och Mora? Tror tom man på slutet fick till en anslutning med tåg 41 mot Stockholm. Men så försvann dom bara?

      • Ok!
        Men vad jag förstår så var beläggningen god. Varför kunde man inte fortsätta? Var det för dyrt för Dalatrafik?
        Knepigt när många bussar år efter år går i praktiken tomma så kan man fortsätta köra.
        Men i detta fallet, bara för det är tågtrafik så går det alltså inte.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s