Polisen blåsta på lok-fyllon

pendel_x60_6008_20657Flera kollegor i Stockholm fick förra veckan vara med om något mycket ovanligt. På perrongen i Tullinge stod nämligen en polispatrull utsänd för att kontrollera nykterheten bland lokförarna. ”Första tanken när jag såg poliserna var att något hade hänt. Sedan trodde jag att jag kanske hade kört så illa att någon hade ringt till polisen”, berättar en MTR-kollega för bloggen. Istället för att kliva in i hytten stod polismännen kvar på perrongen och lät lokförarna blåsa genom dörröppningen. ”Det kändes sådär faktiskt. Det var ganska mycket folk på plattformen som såg på. De kunde ju ha kommit in i hytten istället”. Förutom utandningsprovet behövde vissa kollegor också visa lokförarbeviset. Enligt uppgift blåste samtliga förare ”grönt”. Frågan är vad som hade hänt om så inte varit fallet? MTRs operativa arbetsledning kände inte till nykterhetskontrollen och ingen annan förare fanns i närheten som backup. Vem skulle till exempel ha säkrat fordonet mot rullning om lokföraren tagits ur tjänst? Den påverkade föraren? ”Det lutar ganska bra söderut i Tullinge, så någon hade behövt göra det”, säger MTR-kollegan. Drog- och nykterhetskontroller av järnvägspersonal går i normala fall till på helt andra sätt. ”Jag tror att detta är något helt nytt. Jag har i alla fall inte varit med om något liknande tidigare, och ingen annan förare heller som jag känner. Egentligen tycker jag att denna typ av kontroller är bra, men de kunde kanske styras upp lite bättre”.

Foto: Jan Lindahl, 2011

Annonser

31 thoughts on “Polisen blåsta på lok-fyllon

  1. Vänta nu, det är inte första april än? Det här vore ju oerhört intressant att följa upp lite mer, t ex med vem som initierat detta. Om någon hade blåst poäng, mot vilken skala skulle det då ha bedömts? Det här är skandalstoff.

  2. Mycket intressant och märkligt. Jag skulle vilja veta på vems initiativ och vilka mandat polisen egentligen har i en sådan situation? Jag tänker också på om man nu ska kontrollera alla i säkerhetstjänst dvs tkl, flygledare, piloter, sjökaptener mm?

      • Du missförstod nog mig. Jag kan lagen om utandningsprov. Även att numera Tull och KBV kan utföra detta. Jag motsätter mig inte och tycker det är en bra åtgärd. Jag tänkte närmast på varför man får för sig detta, hur det genomförs och om polisen faktiskt inser vad det innebär om någon visar sig vara berusad? Jag tror inte enskilda polismannen eller poliskvinnan inser det. Vilket iofs inte ska förhindra en dylik kontroll. Bara hur den initieras och genomförs. Att berörda bolag och driftledningen förvarnas tror jag inte påverkar syftet nämnvärt, tror du det?

      • Med mandat tänkte jag på om polisen kan säkra mot rullning, flytta på fordon, ringa drift och trafikledning osv. Kanske uttryckte mig klumpigt 😉

  3. Det här är vanligast när de har med sig aspiranter, ungefär som att det görs bara för att visa att de kan om de vill.

    Polisen är nämligen i sin fulla (!) rätt att göra kontrollen men saknar befogenhet att vidta åtgärder mot lokföraren ifall det skulle visa något. Teoretiskt kan de snabbt ringa till Trafikverket och berätta att föraren på exempelvis spår 3 i Lund blåste positivt så att Tkl kan hindra tåget att köra vidare. Men Fjärren får inte bara ta tillbaka signaler hur som helst heller så det är inget ögonblicksverk.

    Precis som med kontroller av biltrafiken behöver dessa på lokförare inte föranmälas på något sätt, det skulle lite granna motverka syftet.

    Det märkliga är att skulle lokföraren vägra att medverka i provet infaller plötligt befogenheten att ta med hen därifrån. Det är alltså ”bättre” att blåsa positivt för en lokförare för då kan man helt sonika köra vidare men vägrar man blåsa kan polisen plocka med sig en.

  4. Jag har fått göra utandningsprov i Falkenberg 2013 en gång. Samma förfarande som ovan. Hörde av mig till min arbetsledning med frågan om vad som hade hänt. De visste inget mer än att det var så här det kunde gå till.

  5. Mycket intressanta synpunkter. Omfattade nykterhetstesten i Tullinge enbart förarna? Hur var det med ombordpersonalen? När dyker polisen upp på museijärnvägarna och utför nykterhetskontroll? På den museibana där jag själv är aktiv görs nykterhetskontroller av museijärnvägens trafiksäkerhetshandläggare, helt efter Transportstyrelsens direktiv. Två funderingar. 1) Tar polisen hand om ett påeldat ånglok ifall personalen skulle visa sig onykter? 2) Omfattar nykterheten även färd på cykeldressin? Det är ju faktiskt inte olagligt att vara onykter och cykla på allmän väg, under vissa förutsättningar.

      • Förstår inte varför inte vi (Tågvärdar) testades?!? Vårat arbete är lika viktigt som Lokförarens! Vet inte polisen att även en Tågvärd på MTR har säkerhetstjänst???

      • Svar till tågvärd: Ett litet urklipp ur lagtexten ””2 § Alkoholutandningsprov får även i … tas på
        2. förare av maskindrivet spårfordon på järnväg, tunnelbana eller spårväg,”

  6. Råkade ut för samma sak i Landskrona för några år sedan. Fick oxå stå i dörren och blåsa och ringde också driftledningen och frågade om det riktats misstankar mot mig men det visade sig att flera kollegor från flera bolag fått blåsa. Mycket märklig känsla.

  7. Kan tycka att polisen borde ha annat på sin agenda, lösa brott t.ex. Men det känns ju fint att veta att vi har så bra bemanningssituation inom polisen så att de kan åka på såna här uppdrag (ironi).

    • Vad är ditt förslag? Att polisen bara ska lösa brott och strunta i att förhindra brott? Hur har du tänkt att det ska gå till rent praktiskt? Hur ska olika brott prioriteras? Ska bara allvarliga brott utredas och sedan när dessa är avklarade går man vidare med övriga brott?

    • Nu är det ju inte kriminalpolis som står gömda i buskarna i civila kläder som begär utandningsprov.
      Ett tänkvärt tips är att aldrig ställa sådan fråga till polis i yttre tjänst, för då finns det helt plötsligt inget viktigare i världen än att stå där med just dig…och de har alltid mer tid än oss andra i sådan situation 😀

  8. Verkar dock som polisen struntade i stycket om att inte göra ett spektakel av det hela.

    ”Provtagningen ska ske på ett sätt som inte utsätter den på vilken provet tas för allmän uppmärksamhet. Om särskilda skäl inte föranleder något annat, ska provet tas i täckt fordon eller fartyg eller inomhus i avskilt rum. Lag (2010:509).”

  9. Undrar om dom kollade det kompletterande intyget också? Bara lokförarbeviset betyder ju inte att man får köra.

  10. På sätt o vis bra initiativ, men med tanke på vilka problem polisen har idag kanske det inte var prio 1 att utföra mot lokförare.., iofs görs detta på Arlanda ibland oxå.

    Ni som undrar vad som händer vid ev positivt utslag; visst skulle polisen hindra vederbörande att framföra tåget 1cm till. Polisen skulle troligtvis beordra lokf att säkra tåget mot rörelse. Nästa steg är väl att få tag i en ersättare innnan vederbörande tas med till vidare blodprov.

    • Då får vi hoppas att det inte är ett avgångsklart ånglok det handlar om för då kan det ju bli problem med ersättare för lokföraren….. 😉

      • Nu körs det ju inte med ånglok i någon större utsträckning, än mindre som pendeltåg i Sthlm 🙂

        Skämt åsido, varför skulle man behöva hitta en ersättare? Tåget måste ju inte fram… ring brandkåren så släcker dom ångloket med lite vatten…

  11. Det mest spännande hade varit om nån blåst 0.1. Är rätt säker på att om det kommer fram till företaget åker man av i alla fall. Det där med nolltolerans. Du har säkert brutit nån intern regel så du kan sparkas. SJ har infört anmälan via utandningsprov vilket är helt ok. Men nolltoleransen gäller bara åkande personal. På direkt fråga från en medarbetare meddelade man att det inte är aktuellt att börja testa anställda på HK. Det är alltså ok att köra dator på fyllan, men inte tåg.

    För övrigt var det en ombordare som lät lite för glad och trevlig i högtalaren så en resenär ringde polisen. Som snart stod och väntade. Ombordaren blåste föga förvånande grönt…

    • SJ har som sagt infört turanmälan via utandningsprov, men det känns mest som en stämpelklocka, en kontroll av att personalen verkligen kommer i tid till arbetet.

      Principiellt sett har jag inget emot alkoholkontroller, men stickprov vid okänd tidpunkt av exempelvis polis är mer effektivt. Om den törstige vet när kontrollen sker, så kan han/hon ju planera sin dag därefter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s