Matz, 59, hoppade för sitt liv

29495751_10216070002212183_7320242719140347904_nDet var Hallsbergsföraren Matz Larsson, 59, som hoppade för sitt liv i Hökmora i februari. Tåget höll 85 kilometer i timmen när han fattade beslutet att lämna loket och ta språnget ut i tomma intet. Matz ådrog sej omfattande skador. Frakturer på revben, skuldror, nyckelben och underben. Kompressionsskador på ett knä. Ett sönderslitet öra. Ett stort sår på ryggen, och ett i huvudet, kryddat med 130 stygn över hela kroppen. Svåra skador – men inte livshotande. ”Läkarna har sagt att jag haft en otrolig tur och sinnesnärvaro och att jag ska bli helt återställd”, säger Matz Larsson till bloggen när han nu för första gången berättar om den våldsamma kraschen med en lastad timmerbil i Hökmora mellan Fagersta och Avesta/Krylbo.

Det var morgonen den 1 februari. Under natten hade Matz Larsson kört ett tåg från Hallsberg till Storvik. Nu skulle han bara hem också. Det var en helt vanlig tur. En sån som Matz kört hundratals gånger tidigare under sina 16 år som lokförare. Storvik tur och retur. Det är liksom formulär 1a för Hallsbergspersonalen. Tåg 42057, ett Real Rail-tåg, var försenat så Matz hann få lite extra vila. Framåt morgonen löste han av sin kollega som kom norrifrån. Den gamla Rc4an skötte sej fint och snart hade han fått upp farten. 110 kilometer i timmen. Real Rail-tågen är bra på det sättet. Det går undan. Matz passerar Avesta/Krylbo och fortsätter söderut. Vid åttatiden närmar han sej Hökmora. Det är då det händer. Plötsligt och helt oväntat står en stor timmerbil i spåret vid korsningen med länsväg 755. ”Jag minns inte riktigt när jag såg timmerbilen men uppskattar att det kanske var 400 meter innan. Allt var som i en dimma, jag minns bara att jag drog full broms och ställde mig på sista trappsteget och väntade på att farten skulle minska. Vid kollisionsögonblicket var hastigheten 85 har jag hört. Jag minns bara att jag väntade så länge jag tordes. Tror att snön som fanns då, cirka 15 centimeter, kanske räddade mig. Dels för att det var lite mjukare och dels för att jag vågade hoppa”, berättar Matz.

947090_10215855901139790_3779030359446799655_nKraschen blev våldsam. Loket, Rc4 1198, totaldemolerades, spårade ur och välte. Även ett flertal vagnar spårade ur. Järnvägstrafiken förbi olycksplatsen var sedan inställd i flera veckor innan spåret var reparerat. Olycksloket transporterades snabbt till verkstaden i Eskilstuna. Dit anlände det bara några dagar efter kraschen. Ett flertal av Matz tillhörigheter låg kvar i hytten. Som väska, plånbok, skor (!) och telefon. Men att komma åt dem var lättare sagt än gjort. Verkstadspersonalen försökte enligt uppgift att såga och klippa upp hytten, men det visade sej vara besvärligt och tog dessutom mycket lång tid. Istället kopplade man till två lok – ett i varje ände – och drog ut hytten. Det var enda sättet att komma åt Matz tillhörigheter. Det säger lite om den enorma kraften i kollisionen och hur intryckt hytten var.

Efter hoppet ur loket blev allt svart för Matz. När han vaknade upp var han på sjukhuset och hade opererats. Han minns inte så mycket av de första dagarna efter olyckan. ”Nej, jag var ganska drogad då”. Det blev en och en halv dag på sjukhuset i Västerås, innan han kunde förflyttas till Örebro. Där låg han i tre veckor innan han fick komma hem. Idag kämpar han med rehabiliteringen. ”Jag kan ta mig från sängen till rullstolen och ska på återbesök på tisdag. Då hoppas jag att det blir kryckor”. Matz tränar en och en halv timme om dagen. ”Det är sega dagar, men jag tränar så gott jag kan. Jag kan sitta på en motionscykel nu”. Trots framstegen lär det dröja innan Matz kommer att köra ett lok igen. ”När jag är tillbaka har jag ingen aning om. Det får ta den tid det tar.”

08d7f835-ef14-474c-91ea-7e3188b722bd
Foto: Niklas Hagman

Annonser

22 thoughts on “Matz, 59, hoppade för sitt liv

  1. Hoppas på att läkning och rehab går bra Matz! Du ska veta hur många gånger du varit i mina tankar. Jag är så tacksam att du hade sån sinnesnärvaro att du kunde agera så snabbt.
    Varma hälsningar till dig Matz från Lisa Hallgren, boende i Hökmora

  2. Ögonöppnare för en lokförarstudent i Hallsberg.
    Modet som måste krävts för att slänga sig ut….
    Vad ska man säga.

    Om Matz hittar hit så får man önska krya på sig.
    Och ja. Det får ta den tid det tar.

  3. Helt fantastisk sinnesnärvaro och mod för att hoppa i ~85 km/h. Önskar Mats en snabb återhämtning, både fysiskt och mentalt.

  4. Fy ett sådant mardrömsscenario att tvingas välja vad man ska göra i en sådan situation!
    Tack och lov har jag aldrig behövt fatta ett sådant beslut, men när jag passerat Ekträsk har jag ju tänkt många gånger på maskintrailern som stod där på spåret för dryga tiotalet år sedan och den hemska kollisionen som inträffade där. Den här olyckan vid Hökmora, olyckan med det norrgående stålämneståget i Ekträsk, också den tragiska olyckan vid Nosaby är alla riktiga skräckexempel på vad man inte vill att ska stå på någon av alla de plankorsningar som man passerar. Det är bara att hålla tummarna för att inga fler liknande olyckor ska behöva inträffa, men tyvärr skulle jag tro att det händer igen, även om jag innerligt hoppas att ingen mer behöver ställas inför valet att ta ett hopp ut från en framrusande tåg, eller istället bege sig bakåt i tåget…

    Men det är ju lättnande och riktigt roligt att föraren Matz klarade sig med livet i behåll, även om hoppet gjorde honom rejält tilltufsad! Så till dig Matz som var på väg söderut längs ”Godsstråket genom Bergslagen”, den där tidiga februarimorgonen, till dig vill jag bara önska ”Krya på dig!” och hoppas innerligt att du blir bra igen och att du en dag framöver har ork, kraft och mod att återigen kliva upp i lokhytten och njuta av fina ljusa sommarnätter, vackra soluppgångar och de snöinklädda vinterlandskapet som liksom av ett stort tomtebloss lyses upp i blått då kolslitskenan tappert söker kraft från den frostiga kontaktledningen under de kalla och mörka vinternätterna! För även om kollisioner och påkörningar är det absolut värsta med lokförarjobbet, så bjuder det ju också på så många fina stunder.

    /Fredrik

  5. Kämpa på Matz! Hoppas att rehabiliteringen går bra och att du blir återställd så fort som möjligt. Det måste ha varit en mycket otäck upplevelse det där. Tack och lov att du tog dig igenom det med livet i behåll.

  6. Kämpa på Matz! Hoppas jag har samma sinnesnärvaro som du hade om jag någon gång skulle hamna i samma situation. Hoppas vi syns på spåret när du är återhämtad! //Roger

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s