Norskt timmer körs till Skåne

29387085_10155076594076184_6933021485778862080_nNorska Cargonet har börjat köra timmer till Hässleholm. Tågen går under lördagarna och dras av dubbla El16-lok. Kund är företaget Åsljungapallen i skånska Vemmentorp. Omlastning till lastbil sker vid godsbangården i Hässleholm. Enligt uppgifter till bloggen var planen från början att sköta lossningen i Timsfors norr om Markaryd, men det upplägget sprack på grund av svårlöst järnvägsbyråkrati. Sedan några år tillbaka är det som bekant inte Trafikverket som underhåller och förvaltar sträckan Markaryd-Timsfors, utan Skåne-Smålands Jernvägsmuseiförening, SSJF. Timret lastas i Hove, norr om Lillehammer och går via Kornsjö till Sverige. Lokförare från Cargonet kör tågen till Mölndal, där de blir avlösta av personal anställd av Protrain. I Halmstad kopplas ett växellok – en V5 – in och ur tåget. Cargonet kör också timmer till andra platser i Sverige, bland annat till Mora. Därifrån dras sedan vagnarna till Blyberg med diesellok från Green Cargo.

Annonser

5 thoughts on “Norskt timmer körs till Skåne

  1. Vad beträffar byråkratin, så kan det väl ha att göra med att det är just en muséi förening, och frågan är väl om dom överhuvudtaget får släppa in en operatör med konventionell trafik på sin anläggning enligt TRV regelverk som även gäller föreningen?
    Sen handlar det väl också om anslutande växel mot TRV anläggning i Markaryd som väl enligt underhålls budget i nuvarande läge inte medger kostnader för konventionell trafik. Jag kan sväva helt i det blå här så vänligen rätta mig gärna i denna i frågan om någon av er skulle ha en annan tes.

  2. Markaryd-Timsfors har ingen kontaktledning, det hade varit kostnadsdrivande och störningskänsligt att placera ett diesellok med bemanning i Markaryd jämfört med att låta tåget ”as is” rulla en liten bit till, och att ta höjd för att kunna upprätthålla farbarheten i ett spår som är ”degraderat” till museibana för relativt lätta fordon i utgångsläget. Det fanns formella frågetecken men TS och TRV lade verkligen inga krokben, de gjorde allt de kunde för att bidra till en lösning och det visade sig vara en hel del. Men det räckte inte.

  3. Varför låter man inte V5an stå kvar i Hässleholm? V5 med sina dåliga gångegenskaper i högre hastigheter bör väl inte transporteras i onödan?

  4. Varför finns det inga pengar till att upprusta korta godsspår men obegränsat med pengar till att utreda och bygga höghastighetsbanor?
    Ointelligenta politiker, kan det var orsaken?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s