Min månad: februari 2018

Samtidigt som jag sitter och skriver om februari, så nås jag av det tråkiga beskedet att ännu en vagnverkstad kommer att läggas ned. För ett tag sedan var det Midwaggon som bommade igen i Borlänge, den här gången är det Swemaint som stänger i Helsingborg. VD Peter Overup hymlar inte om anledningen. Kundernas behov har gått ned med en tredjedel det senaste decenniet. ”Den trista verkligheten är att godstrafiken på järnväg har minskat under de senaste tio åren”, säger Overup. Detta sker samtidigt som de två giganterna inom svensk godstrafik har enorma problem, inte bara på grund av vädret. Hector Rails nya kunder rasar enligt uppgift över bristande leveranskvalitet och hotar att säga upp avtal. Green Cargo håller på att spara ihjäl sej. Allt bottnar i en ekonomiskt allt tuffare situation. Branschens företrädare klagar förstås och försöker belysa problemet med den osunda konkurrensen från framförallt utländska lastbilsåkerier. Vad gör svenska politiker i detta känsliga och kanske avgörande skede? Jo, man höjer banavgifterna och beslutar att tillåta längre och tyngre lastbilar. Nu kanske det bara är jag som är negativ. Det är lätt att bli det efter en vecka som däckad i influensa. Det finns ju trots allt små, positiva tecken. TX Logistik är till exempel tillbaka på marknaden. CFL växer och verkar må bra. En och annan bana och terminal byggs också ut för godstrafikens skull. Men räcker det? Måste det inte till helt andra, mer strukturella förändringar? Vad ska vi med nya banor och nya signalsystem om ingen har råd att använda dem?

Annonser

14 tankar om “Min månad: februari 2018

  1. Vet du förresten hur det gick för föraren på rc4’an som krockade i Hökmora?
    Kommer loket skrotas el repareras det?

  2. Du har fog för din pessimism. Utan politiska beslut som leder till förändrad prisbild jämfört med östatsåkerier och chaufförer så kommer den svenska godstrafiken på järnväg fortsätta att krympa. Då hjälper varken små enstaka ljusglimtar, att min arbetsgivare satsar på nya containerkranar eller att det satsas på nya lok med last-mile teknik. Det kommer bara att förlänga den långsamma döden. Kanske så mycket att den går så långsamt att ansvariga inte förstår vad som sker innan det är för sent….

  3. Jag hoppas några politiker eller sakkunniga i ansvarsfull ställning läser denna blogg.
    Dina rader levandegör och tydliggör både vardagen för er som arbetar inom järnvägen och branschens villkor. Ibland verkar det tyvärr också vara så att det måste bli tillräcklig kris innan det blir politiskt besvärande och därmed värt att åtgärda.
    Vi får hoppas att de små positiva signaler som ändå kommer är ett tecken på att näringslivet alltmer efterfrågar miljövänliga transporter om ekonomin kan lösas. Att jordklotet skriker efter det är ju uppenbart.med tanke på transportsektorns stora miljöpåverkan.

    • Miljöpåverkan är tyvärr inte det primära ”nyckeltalet” som styr transportsektorn. Finns rejält mycket branschfolk inom vägtransporten som har helt klart för sig att miljödravel är just dravel när man jämför vilka det är som utför majoriteten av transporterna.
      När det tankas fuldiesel som motsvarar Sverige på 80-talet och diverse manipulation av reningstekniken så blir transporterna statistiska miljöbovar. Men ingen mäter detta, och ingen data finns att visa.

      Samtidigt är det också omöjligt, för de specifika lastbilarna i fråga, att tanka i Sverige då fordonstekniken är gammal och inkompatibla med I-landsbränsle.
      Kan bli ändring på det i och med att alla fordon behöver bytas ut förr eller senare. men ändå på inga sätt garanti för att miljöbränslen skulle tankas i just Sverige.

      • ”I den ytterligare revidering som nu är på gång föreslås bland annat att den som varit utstationerad mer än i 18 månader (i grunden 12 med möjlighet till förlängning i ytterligare 6) ska omfattas av värdlandets regler.

        Ett tidigare krav på minimilöner – vilket inte finns i alla medlemsländer – ändras dessutom till att de utstationerade ska ersättas ”i enlighet med principen lika lön för lika arbete på samma arbetsplats”.

        För transportsektorn pågår separata diskussioner som senare ska bakas in i de nya reglerna.”

        Alldeles för enkelt att kringå förslaget genom att rotera personal mellan olika typer av körning så de inte uppnår tidströskeln. Förstår inte varför det jublas över detta sönderskjutna förslag.

  4. Den svenska lastbilstrafiken har alla fötter i kistan. Endast spikarna från Bryssel som saknas, och de är på väg (i en utländsk trailer!)
    Finns öststats-krafter inom EU som lobbar stenhårt för ett slopat Cabotage. Detta innebär helt fritt för alla andra att köra gods på svensk väg utan minsta hinder. Nisse Fraktarsson som tagit över åkeriet i sjunde generationen kan ställa bilen och gå hem för gott. Den svenska modellen är död inom transportsektorn och helt icke-existerande för en Eu-byråkrater med en agenda att driva.

    Någon tjänar grova pengar på att sälja ut landet iallafall.

  5. Hoppas att folk i branschen har i åtanke när de går till valurnorna att sjuklövern inte är bra för svensk järnväg.

      • Du kan ju googla på om det finns några järnvägare i riksdagen. Jag vet åtminstone 2 lokförare. Nu är det inte självklart att dessa jobbar för järnvägen men de vet väl åtminstone vad det pratas om. Vad gäller Mp är jag väldigt besviken. De har inte tagit strid mot S i några frågor som berör miljö eller trafik. Jag tror snarare Mp betyder muslimpartiet……. Det är väl också därför som de nu förlorat så mycket stöd från alla som trodde de satte miljöfrågorna främst!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s