SJ kräver att MYH tänker om

544612_4274279384557_1301645016_nFör tre veckor sedan kunde den här bloggen avslöja att Myndigheten för yrkeshögskolan, MYH, säger nej till elva av 14 planerade lokförarutbildningar. I beslutsunderlaget framgår en annan mycket intressant sak: MYH ställer som krav att de tre godkända utbildningarna – i Göteborg, Ängelholm och Boden – får starta tidigast i juni 2019. Det normala är att de kurser som MYH beviljar i januari kan starta samma höst, men nu fördröjs alltså utbildningarna i uppemot tio månader. Detta kan få förödande konsekvenser för flera företag. I till exempel Göteborg kommer inga nya lokförare alls att examineras under två år, från våren 2018 till våren 2020. Detta samtidigt som bland annat SJ Götalandståg och Green Cargo har mycket stora rekryteringsbehov i väst-Sverige.

MYHs beslut har tvingat SJ att agera. Trots att Götalandstågs utbildningschef sitter med i TCC-skolans styrelse i Göteborg och där varit mycket tydlig med SJs behov av att MYH fortsätter att prioritera Göteborg som utbildningsort, så uppstår nu ett vakuum på två år. ”Myndigheten för yrkeshögskolan har tagit ett beslut att man ska fortsätta med utbildningar i Göteborg men har tyvärr inte prioriterat kursstarter den närmaste tiden. Götalandståg har därför tagit nya kontakter via Almegas samordnare som tillsammans med oss ska förtydliga för myndigheten vilka konsekvenser nuvarande beslut kommer att få och försöka påverka till att man ändrar beslutet så att vi kan få tidigare kursstarter i Göteborg. Denna diskussion är inte avslutad och vi kan bara hoppas på en ändring”, säger SJ Götalandstågs HR-chef Annika Hertzman.

Även Green Cargo kommer att granska hur MYHs nya ställningstagande påverkar företaget. ”Utifrån de beslut som har tagits av myndigheten kommer vi nu analysera hur detta påverkar oss och kommer att arbeta tillsammans med Almega för att se hur vi ska säkra vårt lokförarbehov under de kommande åren”, säger kommunikationsdirektör Sohana Josefsson, som för övrigt nyligen utsetts till chef för Green Cargos nya sammanslagna avdelning HR & Kommunikation.

Myndigheten för yrkeshögskolan menar att man beviljat ett tillräckligt stort antal utbildningsplatser. ”Vi har en kontinuerlig kontakt med branschen för att utreda behovet av nya lokförare. Utifrån det bedömer vi hur många platser som behövs, för vi ska inte utbilda för arbetslöshet”, säger Peter Gustavsson Lidman, chef för enheten för analys och ansökan på MYH, till Sekotidningen. Gustavsson får också visst stöd av Green Cargo. ”Vi har kommunicerat vårt behov till Almega som i sin tur har kontakt med skolor och myndigheter i denna fråga för branschens räkning. Branschen har kommunicerat behov av cirka 260 lokförare per år vilket motsvarar de utbildningsplatser som finns under 2018 och 2019. I nästa ansökningsperiod i höst kommer vi att lämna in en ny prognos på vilka behov vi har för perioden 2020 och 2021 för att Almega ska ha ett underlag för att säkra att rätt antal utbildningsplatser finns”.

Annonser

12 tankar om “SJ kräver att MYH tänker om

  1. Jag är helt övertygad om att det är som MHY säjer att de planerat utbildningarna utifrån de behovssiffror aktörerna har angett. Att de nytillträdda som t ex MTR inte förmår att tänka långsiktigt och räkna ”huvuden” är till viss del förståeligt.

    Men SJ!?

    SJ sitter som de alltid gjort och sover och tror att utbildade lokförare likt stekta sparvar flyger in i käften på dem. ”Vi är en väldigt attraktiv arbetsgivare för lokförare. Alla vill hit”. Zzzzz…….

    För några år sedan bedrev ett av deras dotterföretag ett intensivt arbete för att utbilda och locka de förare till sig de med sina planeringsverktyg klart kunde se att de behövde. SJ visade först noll intresse. Vid arbetsgivarbesök på utbildningsanstalten i Huddinge dök de inte ens upp. När utbildningarna började bli klara hade de dock begripit att de villa ha ett antal, och började fräckt försöka norpa de förare dotterföretaget hade tänkt anställa. Dotterföretaget skrädde internt inte orden över deras totala ovilja i att lägga energi på utbildningen men desto mer intresserade över att plocka frukterna.

  2. Götalandståg har ju ändå satsat ganska ordentligt på att ta emot YH-elever på praktik och som tack från MYH får man ett glapp i utbildningen i Göteborg på två år.

    • SJ Götalandståg har väl inte så stort behov av förare längre?

      ”Den här gången har vi valt att gå vidare med andra kandidater.” Det svaret fick jag i alla fall när jag sökte jobb där. Har jobbat som förare i 10 år och har jobbat som tågvärd i 6 år.

      Jag som hade hoppats på att jag var en stekt sparv. 😉

  3. Glädjande att åtminstone någon instans verkar för balans i utbildningskvantiteten.
    TCC, ProTrain och de andra utbildningsföretagen lever på att utbilda lokförare.
    Trafikföretagen vill inget hellre än att ha en stor mängd arbetstagare som bara väntar på att få jobb.
    Facken lever på sina medlemmar och har inget emot att få fler.

    Att lyssna på dessa instanser för att sätta nivån i antal lokförarelever är som att låta alkoholisten ta hand om vinkällarinventeringen.

    • Hur många som startar lokförarutbildningen övergår inte automatiskt till så här många arbetar som lokförare. Omhändertas den diskrepansen av MYH eller överlåts det otillåtna överintaget slentrianmässigt till företagen i form av vakanser…?

      • Min uppfattning är att det rör sig om ett fåtal som försvinner längs vägen. Har något ändrats på sista åren så att många av de som påbörjar inte blir färdiga förare?

      • I min kurs fanns 35 platser, vi var 25 som startade. Åtminstone en handfull jobbar inte som lokförare, det blir ungefär 20% tapp (av de som startade). Sett till antalet tilldelade platser så är det ungefär 60% som arbetar som förare, ett ”tapp” på drygt 40%. (med reservation för min matte :)) Ett utdrag ur verkligheten.

        Man ska förstås vara försiktig med svart/vit matte i statistiska sammanhang, men det gäller även MYH…

        Min poäng är att om MYH stelbent tilldelar platser utefter teoretiska matematiska modeller så speglas inte verklighetens rörelser av människor i arbetsmarknaden genom återväxten i utbildningstilldelning.

      • Tidigare har det i princip varit någon enstaka som, ofta av privata skäl, försvunnit längs vägen. Har man väl kommit in är det ”fritt spår” så att säga.

        Det går absolut inte att utgå från antalet beviljade platser. Jämför med den nuvarande situationen för polisutbildning där hundratals platser står tomma. Man kan helt enkelt inte ta in de som inte fyller kraven för att jobba i yrket.

        Detta har kanske mer med antagningsförfarandet att göra. Vilken utbildningsanordnare rör det sig om?

  4. ProTrain har väl utbildningar i höst i Sundsvall, Stockholm och Hässleholm? Jag kollade med dem och de sa att de kommer att bli av då jag har sökt i Sundsvall så jag hoppas det!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s