Tvärnit för utbildning av lokförare

26804469_211237346100467_3384799340994786308_nMyndigheten för yrkeshögskolan, MYH, sätter tvärstopp för landets lokförarutbildningar. Av totalt 14 ansökningar avslår MYH elva. Det innebär att antalet utbildningsplatser minskas med nästan två tredjedelar, från drygt 500 i den förra ansökningsomgången till 185 i det beslut som offentliggjordes tidigare idag. De 185 platserna utgör två utbildningsomgångar, med planerade kursstarter under 2019. Konsekvenserna kan bli smått förödande för branschen, då tillgången på lokförare om några år riskerar att bli ännu sämre än den är idag. De utbildningar som beviljats stöd är Trafikverksskolan i Ängelholm och TCCs utbildningar i Boden och Göteborg. Den norrländska utbildningen är tre terminer lång, medan de i Göteborg och Ängelholm är två, det vill säga 220 YH-poäng. Dagens beslut blir ett bakslag för samtliga utbildningsanordnare. MTR får till exempel nej i Stockholm, TCC får nej i Huddinge, Hallsberg och Linköping medan Protrain får avslag i Mjölby, Malmö, Stockholm, Borlänge, Eskilstuna och Falköping. Det kan tyckas som ett rejält bakslag, men då ska man ha i åtanke att Protrain beviljades ett stort antal utbildningsplatser i förra årets tilldelningsbeslut.

MYHs avslag kommer trots att myndigheten totalt sett varit mer generös än någonsin tidigare. ”Vi beviljar 525 utbildningar. Det innebär den högsta beviljandegraden någonsin, 43 procent. Totalt beviljar vi cirka 36000 nya utbildningsplatser till yrkeshögskolan. Besluten är en del i den historiska expansion som yrkeshögskolan nu genomgår. Antalet årsplatser kommer öka med cirka 45 procent till 2022, från cirka 30000 till 44000 årsplatser. Sett till antal studerande förväntas yrkeshögskolan växa från dagens 50000 till 70000 studerande”, skriver MYH på sin hemsida. Frågan är då varför just lokförarutbildningarna får nobben av MYH. Bedömare som bloggen varit i kontakt med menar att myndigheten väljer att göra en markering. Järnvägsbranschen har inte lyckats skaka fram tillräckligt med praktikplatser åt sina elever, trots löften och garantier om motsatsen. En annan faktor är att järnvägsföretagen inte kunnat göra korrekta bedömningar när det gäller behovet av nya lokförare. Branschorganisationen Tågoperatörerna uppgav förra året att det totala behovet bland medlemsföretagen var 130 nya lokförare om året. Bara några månader senare meddelade SJ och Green Cargo att bara de, tillsammans, behövde anställa över 200 förare per år.

Annonser

10 tankar om “Tvärnit för utbildning av lokförare

  1. Vad bra! Då kan ju företagen få konkurera på den fria lokförarmarknaden med bättre villkor och mer betalt om nu bristen är så stor.

      • De flesta hinner nog pensionera sig innan det scenariot på allvar kommer vara ett hot mot våra jobb.

      • Jag tror det kommer ta ett bra tag innan resandetåg blir förarlösa, och när så sker kommer det fortfarande behövas en tekniskt kunnig ombord som kan ta över förarjobbet när signal- och ombordsystemet oundvikligen pajjar. Jag tror inte man kommer låta 300 resenärer sitta ute i bushen med en ensam ombordare och sen vänta på nån jour i taxi. 🙂

        Godståg däremot kan det säkert experimenteras med, framförallt på banor där de inte riskerar att stå ivägen så mycket om de pajjar.

      • Så tänker kanske de flesta om sitt eget. ”Det drabbar inte mig” men då missar man att teknik utvecklas exponentiellt, i huvudsak är den redan är här. Faktum är att det är betydligt lättare att köra kortväga persontrafik utan förare.

        Det är betydligt mer som kan behöva ordnas på godstrafiken med laster och tekniska fel. Ju längre ett tåg kör desto mer är det som kan inträffa och den lönsamma godstrafiken är den som kör väldigt långa sträckor.

        De två upplägg som redan i år kommer att tas i drift med automatiserade godståg är dock såna sträckor som beskrivs ovan, kort med mycket trafik – Dels frakter från en gruva och så dels en bana från hamnen i Rotterdam.

  2. Jahopp, då blir det megatryck på de kvarvarande platserna nu då. Kul odds som sökande, not!

    Hur redo är den svenska järnvägen att hantera förarlösa tåg?
    Studerar man diverse bloggar med insikt så framgår det tydligt är vår järnväg är någorlunda fungerande med allt folk som redan jobbar i den.

    Hur redo är passagerare att låta förarlösa tåg sköta resan?
    Tvivlar på att de är så intresserade över detta.

    Som vanligt handlar det om pengar och inget annat. En lokförare kostar pengar. Saker som kostar pengar ska bort; även ifall insatsen kostar ”900 miljarder” med tillhörande problem. För problem lär det ju bli, som alltid vid uppstart av nya insatser.
    Låter inte som en bra idé alls.

    • Jag tror att det dröjer många år tills vi får se förarlösa tåg på den ”riktiga” järnvägen. Däremot är läget lite annorlunda när det gäller slutna och geografiskt begränsade system, som typ tunnelbanor och spårvägar. Att lokförarens roll kommer att förändras kan vi nog vara säkra på, i framtiden lär det handla mer om övervakning än traditionellt körande. Förarlöst är ju inte det samma som obemannat.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s