Höjda banavgifter åter på tapeten

s9ene6hstu1yi5tafbn0Svenska politiker kan vara på väg att tänka om när det gäller de kraftiga höjningarna av banavgifterna. Det framkom häromdagen när hela Riksdagens trafikutskott (bilden) var på studiebesök hos Green Cargo i Hallsberg. Med på besöket fanns också flera politiker från Örebrotrakten. Green Cargos VD Jan Kilström berättade om alla de effektiviseringar som företaget gjort för att kunna vara konkurrenskraftiga, men förtydligade också att det måste till politiska beslut för att få rättvisa konkurrensvillkor. Bara de senaste åren har Green Cargo dragit ned sina kostnader med 200 miljoner kronor – samtidigt har banavgifterna ökat med lika mycket. Det gör att lönsamheten fortfarande lyser med sin frånvaro. Jan Kilström har tidigare uttryckt förvåning över hur förstående svenska politiker tycks vara när han träffar dem och berättar om järnvägens problem, men när sedan besluten fattas så blir de precis tvärtom. Den här gången har dock Kilström gott hopp om en förändring. ”Det var oerhört glädjande för oss att få höra att utskottet förstod att något måste göras vad gäller våra banavgifter. Det måste löna sig för näringslivet att flytta godstransporter från väg till järnväg. Idag arbetar vi järnvägstransportörer i motvind eftersom banavgifterna fortsätter att höjas kraftigt. Våra politiska beslutsfattare har ett stort ansvar till att skapa jämna konkurrensvillkor på transportmarknaden”, säger Green Cargos VD.

Bara för ett par dagar sedan körde Green Cargo sin sista kombipendel mellan Malmö/Trelleborg och Stockholm. Anledningen till nedläggningen av linjen beror på att Green Cargo inte har kunnat få lönsamhet i trafiken. Detta på grund av sjunkande priser på lastbilstransporter samt just höjda banavgifter för godstågen. Den här bloggen kunde berätta nyheten redan före jul. Beslutet borde ha varit en väckarklocka, men reaktioner och debatt har helt uteblivit. Detta tyder på ett lågt intresse för svensk godstrafik på järnväg, inte bara från politiskt håll. När det gäller banavgifter har Trafikverket sammanställt en ganska intressant statistik. Den ser ut så här:

image001Apropå Jan Kilström, så utsågs han tidigare i veckan till Europas bästa VD i branschen för hållbar logistik. Det är tidskriften European CEO som delar ut priset, skriver Nasdaqbörsen i ett pressmeddelande. Kilströms Green Cargo har de senaste fyra åren förbättrat rörelseresultatet med 375 miljoner kronor.

7 thoughts on “Höjda banavgifter åter på tapeten

  1. Man ser att godstrafiken fått närmare dubbla banavgifter medan persontrafiken klarar sig med runt 10%. Hur motiveras detta? Visst sliter kanske tyngre tåg mera på spåret men mycket av det andra hör ju mer persontrafiken och de snabbare tågen till . Exempelvis har ju X2000 orsakat massor av kontaktledningsrivningar och därmed behov av den upprustning som sker av dessa. Och mycket av de avancerade funktionerna som finns i signal och ATC systemen beror ju på de snabba tågens krav.

  2. Inte för att vara sån kring banavgifterna för det är klart att det ska balanseras men visst är det så att ”bränslet” ingår? Så är det inte på vägen. En parameter som man lätt glömmer….

      • Kanske skall tillägga att drivmotorströmmen levereras av Trafikverket. Det exakta priset varierar litet, eftersom TrV köper in elen på den öppna marknaden. En del el köps på långa kontrakt för att ge stabilitet, annat köps in på spotmarknaden timme för timme. De senaste månaderna har Trafikverkets pris legat kring 45 öre/kWh. Antingen sätter du en speciell elmätare på ditt fordon och betalar för din faktiska förbrukning, eller så betalar du en schablonavgift baserad på fordonstyp och körstäcka. Schablonavgiften är ganska elak, så de flesta har monterat elmätare på sina fordon.

        Kör du dieselfordon får du dels betala din bränsleleverantör för dieseloljan, dels får du betala en miljöavgift beroende på vad du har för fordon och vilken emissionsklass det tillhör. Avgiften varierar från (2018) 1,42 kr/l diesel till 3,20 kr/l diesel. Full tank på en T44 betyder alltså omkring 10 000 kr i miljöavgifter, ovanpå de faktiska bränslekostnaderna.

  3. Ja sent ska syndaren(na) vakna… Får se om det blir nåt mer än löften, det går ju bra att lova saker när man öga-mot-öga träffas men sen ska det malas genom den politiska kvarnen. Sen har man ju de prestigefyllda höghastighetstågen att väga in också i ekvationen.

    Din tabell är väldigt illustrativ, för mig ter det sig ganska märkligt hur banavgifterna har höjts om man jämför gods vs pendeltrafik. Hur motiverar man en fördubbling av banavgifterna för många godstransport medans pendel/trafik sidan har relativt små/måttliga höjningar. Vilka beräkningsgrunder används och vad ska avgiften motsvara. Tänk på att för pendeltrafiken har det investerats i en ny Citybana i Stockholm för ca 17 miljarder!! Syns det i banavgifterna, nähä.

    Dessutom, hur mäter man slitaget? Visst, ett godståg väger ju en del jmf med pendeltåg. Men inte körs det ett godståg var 5:e minut åt varje håll genom Stockholm. Pendeltrafiken sliter mycket på kontaktledningar och växlar, samt gissar jag på att den större delen av man-timmar som trafikledningen ägnar sig åt går till pendel/person trafik.

  4. Tack för info om kostnad för energin, Att inte diesel ingår förstod jag men inte de extra kostnaderna.

    Bra med ”klargörningen” 😉

    👍

  5. Trafikverket höjer banavgifterna för att få mer pengar till underhållet av det svenska järnvägsnätet. Från politiskt håll kallas det en ”satsning”. Är det verkligen en satsning att redan hårt pressade företag ska stå för fiolerna? Då blir det bara en rundgång på pengarna. Branschen måste tillföras medel utifrån om det ska kunna kallas en satsning. Allt annat är en ren omfördelning. Familjeekonomin här hemma blir ju inte bättre bara för att Kära Hustrun betalar alla mina räkningar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s