Lokförare varnas för farlig vagn

Hector Rail har mycket stora problem med sina nya timmervagnar från Innofreight. Samtliga vagnar togs för några dagar sedan ur trafik, sedan ett tiotal buffertar av oförklarlig anledning släppt från sina fästen och ramlat isär. Detta har tvingat Hector Rail att ställa in uppskattningsvis hälften av alla tåg som företaget kör åt SCA, uppger en källa med god insyn. Problemet förvärrades ytterligare eftersom även många av de gamla vagnarna är borttingade eller står uppställda i väntan på reperation. SCA har reagerat mycket kraftfullt, och igår beslutade Hector Rail efter besiktning att återinsätta vagntypen i trafik, förutom de individer som redan är trasiga. Lokförarna som kör SCA-tågen har fått ut nya direktiv på hur lok och vagnar ska handhas. Bland annat får inte elbroms användas eftersom detta ökar risken för kraftiga ryck i tågen. Personalen varnas också för att det föreligger risk för personskador i samband med delning av vagnar och syning av buffertar, som väger 100 kilo styck. Trots dessa risker tillåts alltså fordonen att åter gå i trafik. ”Jag tycker det känns obehagligt. Vi vet inte anledningen till varför buffertarna trillar av, men ändå ska vi fortsätta köra med vagnarna. Jag känner en kollega som skulle dela två vagnar. Då flög ena bufferten iväg som rena projektilen och det sprutade olja”, berättar en lokförare.

Hector Rail har beställt 144 vagnar och ungefär hälften är levererade. Vagnen, en så kallad Sggrrs, kan lasta 110 ton och ett sätt med 22 vagnar kan enligt SCA transportera 2500 kubikmeter rundvirke. Hector Rail snuvade förra året sina konkurrenter på den stora SCA-upphandlingen, bland annat eftersom man lovade att kunna köra tyngre tåg och transportera större volymer. Förutom problemen med vagnarna har Hector Rail också haft brist på lok i Norrland.

Edit: Hector Rail beslutade under måndagen att åter belägga vagnarna med körförbud, efter uppmaning från Innofreigt.

26219937_10155384130538565_8489887696306974293_n

Annonser

7 tankar om “Lokförare varnas för farlig vagn

  1. Hade buffertarna på SJ-vagnar trillat av hade nog varenda en ställts av för utredning/renovering. Verkar livsfarligt! Men kör man gods i Norrland får man räkna med lite svinn? Tråkigt av SCA att pusha dem till att sätta in vagnarna i trafik igen.

  2. Finns det verkligen skriftlig instruktion eller säkerhetsmeddelande om detta med elbromsen?

    DB tappade en buffert för några år sedan och skyllde detta på ”boostad” elbroms, men jag har lite svårt att se någon validitet i påståendet.

  3. Har ju lite svårt att förstå att just elbromsen skulle orsaka detta. Vid elbromsning trycks ju tåget ihop. Förmodligen är det frågan om att bufferten delar på sig varvid yttre delen faller av medan inre delen sitter kvar på vagnen. Buffertdelarna hålls ihop så länge vagnarna är ihopkopplade men när en vagn går sist eller kopplas isär kan ytterhalvan trilla ner då den släppt från innerdelen. Detta problem hade även Greencargos Laaapsvagnar för några år sedan vilket löstes genom att den gängade låsningen som finns mellan ytter och innerdel svetsades fast.

    • Har själv upplevt problemet på Laaps vagnar. Det gick då att temporärt skruva ihop. Hectors vagnar verkar dock ha en lite annorlunda konstruktion , istället för en bautamutter så är det ngn sorts lås/ sprängring som håller ihop bufferten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s