Green Cargo begär skilsmässa

26229611_10215428952666345_245615078686290258_nGreen Cargo har sagt upp samarbetsavtalet med DB, och därmed blir DB Cargo Scandinavia åter ett bolag som ägs till 100 procent av tyskarna. DB och Green Cargo kommer att fungera som självständiga enheter och blir åter konkurrenter. Delningen väntas vara helt klar i slutet av detta år, skriver DB i information som ännu inte är offentlig. DB har varit majoritetsägare i DB Cargo Scandinavia och därmed kunnat styra verksamheten på ett sätt som inte Green Cargo varit nöjt med, bland annat när det gäller prissättning. DB å sin sida verkar inte sörja delningen. ”Som många vet har DB Cargo Scandinavia de senaste åren inte haft den tillväxt som vi önskar. Vi har haft svårt att komma överens om övergripande strategier, till exempel hur vi ska kompenseras för den senaste tidens vikande volymer och hur långt upp i Sverige DB Cargo ska köra. Dessutom har det vid flera tillfällen varit omöjligt att uppfylla kunders önskemål att vi ska trafikera hela sträckan i Sverige utan att lämna över tågen i Malmö till Green Cargo”.

DB Cargo Scandinavia har varit ett produktionsbolag som tillhandahållit tågdragningstjänster genom Danmark åt de gemensamma ägarna Green Cargo och DB. Det svenska företaget har ägt 49 procent av aktierna sedan mars 2008. Bolaget bildades ursprungligen för att, inofficiellt, fungera som en buffert och skydda såväl DB som Green Cargo från konkurrens. Men nu är det alltså slut med detta samarbete. DB tänker ta upp kampen med Green Cargo och andra svenska järnvägsföretag. Obekräftade uppgifter gör gällande att DB räknar på bland annat stålämnestrafiken Luleå-Borlänge och Borlänge-Oxelösund samt planerar att starta kombitrafik till Danmark från en stad i syd-Sverige. DB skriver att man redan i september fick signaler om att Green Cargo ville säga upp samarbetsavtalet. ”Visionen för 2020 är att vi ska växa i Norden och vara den största godsoperatören i Skandinavien som binder ihop nord- och central-Europa”, uppger DB.

Annonser

8 thoughts on “Green Cargo begär skilsmässa

    • Spekulativt men inger omöjligt scenario, fast kanske inte på direkten. Att sälja svenska Hector Rail AB i nuläget skulle innebära att tyska Hector Rail står utan trafiktillstånd.

      Fast du kanske menade att de skulle sälja den tyska delen av Hector Rail?

  1. Frågan är vad Green Cargos ägare, svenska staten, har för långsiktig strategi i den alltmer hårdnande konkurrensen?

  2. Detta måste väl också innebära att GC själva ska köra sina tåg genom Danmark? Och hur går det med internationella vagnslasttrsfiken? Utan DB och Tyskland kommer man ju inte ut i Europa…..

    • DB skriver att man även i framtiden kan tänka sej ett samarbete med Green Cargo inom vissa områden. Dessutom antar jag att Green Cargo söker eget trafiktillstånd i Danmark och kanske också letar annan samarbetspartner?

    • Captrain drar en hel del volymer redan idag, sedan finns det andra aktörer som säkert kan ställa upp med tågdragning. Hector kanske är litet svårsmält, men CFL är ju en möjlighet. Även om verksamheten i Sverige och Danmark inte är så stor, har de ett stort och starkt moderbolag i ryggen.

      Giltiga tillstånd för godstrafik i Danmark innehar för tillfället Captrain, CFL Cargo Danmark, DB Cargo Scandinavia A/S, Hector Rail, Lokaltog A/S och Midtjyske Jernbaner A/S. Av dom är det CFL, DB och Hector som även har tillstånd för transporter av farligt gods.
      Tillståndssituationen i Danmark är något säregen, där flera aktörer på gods- och infrasidan hyr in sig på varandras tillstånd av hjärtans lust.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s