Trafikstart skjuts upp – igen

Pendeltåg x60 vid station.För en månad sedan kunde den här bloggen avslöja att MTR tvingas skjuta upp starten av trafiken på det man kallar linje 44, det vill säga Bro/Kallhäll-Älvsjö. Storstockholms Lokaltrafik, SL, gick förstås i taket och beslutade att hålla in ytterligare 50 miljoner kronor i ersättning, förutom de 50 miljoner som man redan sedan tidigare avvaktar med att betala ut. MTR bedyrade då att trafiken skulle komma igång efter tre veckor. Men så blir inte fallet. Källor inom SL uppger för bloggen att MTR nu meddelat att ‘’trafiken på linje 44 tyvärr kan starta som tidigast i april’’. MTR hävdar fordonsbrist, men flera bedömare med insyn hävdar att problemen också beror på bristfällig planering som skapat personalbrist, främst på lokförarsidan.

Annonser

4 thoughts on “Trafikstart skjuts upp – igen

    • Det finns förstås många anledningar till bristen på förare, MTR är ju långt ifrån det enda företaget som har detta problem. Samtidigt har man skrämt bort många förare, och haft svårt att rekrytera nya, med sitt ”moderna” sätt att tänka och arbeta.

      • Personer på ledande befattningar inom MTR pendeln har sagt att 7/7 är en tillfällig parantes som skall användas för att komma bort beroendet av inhyrda förare. Man avser från företagets sida inte att utöka antalet 7/7-anställda och vill på några års sikt helt avveckla dem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s