Hector Rails nye koncernchef utsedd

Hector Rail har fått en ny koncernchef, efter Joakim Landholm som valt att sluta. Det blir ännu en engelsman som tar plats i den högsta ledningen, nämligen John Smith. Han är grundare av GB Railfreight där han också varit VD sedan starten för 18 år sedan. Smith har arbetat inom den brittiska järnvägsindustrin i 40 är, bland annat som underhållsingenjör. John Smith blir den tredje engelsmannen som Hector Rail rekryterat bara sedan i april. David Knowles tog över som VD efter Mats Nyblom och Lee Bayliss som säkerhetschef efter Hans-Åke Gustavsson. För ungefär ett år sedan köpte Hector Rails ägare EQT GB Railfreight. Då lät det som om Hector skulle ta över det brittiska företaget – nu har det istället blivit tvärtom.

logoonloco

Annonser

7 thoughts on “Hector Rails nye koncernchef utsedd

  1. Skall jag vara helt ärlig känns det mer som att man stöper om företaget efter GB-modellen och skapar tre likadana självständiga verksamheter med samma struktur. En i England, en i Sverige och en i Tyskland (vilket för det tyska bolager innebär en hel del besvär eftersom det är svenska Hector Rail AB som har licensen för att köra tåg)

    Någonting gör att ägaren anser det vara värt besväret att bryta loss Tyskland
    Som en separat verksamhet. Orsaken till det och vad det långsiktiga målet egentligen är kan man bara spekulera över.

      • Det är nog bara en del av ”omstöpningen”. Misstänker att det som vid många stora omorganisationer funnits ett visst motstånd, det blir lite av att riva ner för att bygga upp.

        Det som är tydligt är att ägaren anser sig ha köpt ett vinnande koncept och gett engelsmännen fria tyglar.

        Så här kommenteras den nya utnämningen av GB Railfreigth själva:

        Commenting, John said: “This is a fantastic opportunity to build on what we started with GBRf, and to bring the knowledge that I have gained to our parent company. I plan to take that knowledge to Hector Rail, to continue to demonstrate the importance of rail freight in sustainable economic growth. I feel there are significant opportunities at closer co-operation between the operators across Europe, and I hope to be the voice for that effort.”

      • Det konstiga är mer splittningen av själva Hector Rail till två likadana bolag, ett i Sverige och ett i Tyskland. Det innebär en enorm mängd merarbete och krångel rent säkerhetsmässigt eftersom det svenska bolaget sitter på licenserna.

        Där blir det väldigt spekulativt när msn funderar på varför man lägger ner så mycket på något som egentligen inte behövs för att driva själva tågtrafiken. Man får nog höra med någon som har erfarenhet från näringslivet om det är ett tecken på något särskilt, kanske förberedelse till försäljning eller någon annan rent affärsmässig föresats.

  2. Dessvärre har jag dålig erfarenhet av de engelsmän jag stött på som chefer både vid järnvägen och annars. De har en helt annan inställning vad gäller förhållandet mellan chefer och anställda och inflytande på arbetsplatserna än vad vi är vana vid i Norden. Hoppas det blir bra ändå för Hector behövs med sitt nytänkande!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s