CFL kör också massaved

17523282_10212746135117583_2218395226802807504_nCFL cargo växer ytterligare. I januari startar företaget ett nytt transportupplägg. CFL kommer att köra massaved från mellan-Sverige till tre bruk i södra Norrland. Trafiken kommer att upprätthållas med Br187-lok utrustade med en så kallad last mile-funktion. Detta innebär att det finns en liten dieselmotor inbyggd i loket som gör att CFL kan växla vagnar in och ut på terminalerna, även om det saknas kontaktledning. Vagnarna som kommer att gå i tågen är 60-fots containervagnar med ExTe-stöttar och har tidigare använts av Hector Rail. CFLs lokförare har inte bara fått utbildning på den nya loktypen, utan också på system E2 eftersom en del av trafiken kommer att ske på ERTMS-banor. Massaveden kommer, enligt vad bloggen erfar, att lastas i bland annat Kil, Åmål, Katrineholm, Storå och Arvika. Transporterna går sedan till massabruken i Husum, Vallvik och Dynäs. Förutom CFL kommer även Green Cargo om några månader att börja transportera massaved till samma trakter. Tågen kommer att rulla från Storuman och Tågsjöberg till Örnsköldsvik tre dagar i veckan. Tågsjöberg ligger på tvärbanan Forsmo-Hoting. Br187 är samma loktyp som Green Cargo hyrt in för sin trafik i Norge.

Annonser

9 thoughts on “CFL kör också massaved

  1. En liten fundering.
    Har för mig att jag läst att Hector Rail skulle ta över alla virkestransporter från Lycksele och Storuman fr o m årsskiftet.
    GC upplägget från Storuman ”om några månader” är alltså ett nytt upplägg utöver Hectors(GC nuvarande)?

      • Med tanke på hur länge testtrafiken pågått verkar det ha suttit hårt inne att få ut de här loken på banan.

        Jag befarar att Hector har målat in sig i ett hörn med Vectron.
        Hade man haft is i magen kunde detta ha blivit ett trevligt korridorlok att köra transitgods med Tyskland-Danmark-Sverige.

      • Ja, det hade gått att beställa sådana men det är inte så Hector specat upp sina Vectron.

        De är tänkta att gå endast i Sverige och några ev i Sverige-Norge – om man lyckas få den större plogen godkänd.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s