Tåg dras in när banavgifter höjs

25594225_10215255121680679_7150271018600500056_nSjunkande priser på lastbilstransporter och kraftigt höjda banavgifter gör att Green Cargo tvingas lägga ned sin kombipendel mellan Malmö/Trelleborg och Årsta i Stockholm. De sista tågen går om en knappt månad, den 18e och 19e januari, meddelar företaget. Tågen har rullat fem dagar i veckan och riktat sej till såväl svenska som utländska kunder. Kombipendeln, som transporterat trailers och containers, startade i september 2015 och har varit särskilt anpassad efter diverse speditörers och rederiers behov och önskemål. Trots detta har fyllnadsgraden varit låg, långt ifrån Green Cargos målsättning på 90 procent. Det helstatliga järnvägsföretaget erbjuder nu kunderna plats i sina vagnslasttåg, men risken är ändå överhängande att delar av volymerna i fortsättningen kommer att transporteras med lastbilar. Gods flyttas alltså från järnväg till väg istället för tvärtom. ”Våra politiska beslutsfattare har ett stort ansvar. Detta är en central del av mitt budskap i min dialog med Trafikutskottet och infrastrukturministern”, säger Green Cargos VD Jan Kilström. Nedläggningen av kombipendeln kommer inte att innebära några personalneddragningar.

7 thoughts on “Tåg dras in när banavgifter höjs

  1. Konkurrenten Tx hade bättre fyllnadsgrad.
    Sen är ett priblem med Stockholm. Det är relativt lätt att få laster till stan då det förbrukas mycket, men svårare med returlast då det inte produceras mycket.

    Man hade ett dåligt upplägg från början med få fasta kunder

  2. Vad hjälper det om två helstatliga bolag kämpar och sliter för att få över mer transporter på järnvägen och effektiviserar sina verksamheter ständigt och jagar efter alla tänkbara kunder, när deras ägare staten genom helt vansinniga politiska beslut drar undan fötterna fötterna för dem. Tyvärr verkar ju inte heller finnas några andra politiska alternativ att rösta på som har en ärlig vilja att ändra på detta.

  3. Hittade precis den här bloggen och mot bakgrund att jag påbörjar min utbildning till lokförare i mars så låter ju det här helt galet.
    En av mina personliga drivkrafter till att söka mig till ”tågyrket” är att dra ett litet lass för miljön, att höra att dessa transporter komma behöva gå med lastbil låter inte alls bra…
    Tack för posten.

  4. Intressant att ett inlägg som det här, som pekar på fundamentala fel som hotar den svenska godsjärnvägens fortbestånd, bara får några enstaka kommentarer, medan ett om huruvida man skall blända av eller ej med strålkastarna dunkar till med (just nu) 26 kommentarer…

    Green cargo går dåligt och har strukturella problem, det är helt klart, men samtidigt har en mycket stor del av de effektiviseringar som har gjorts de senaste åren direkt ätits upp av höjda banavgifter. Menar man från politiskt håll allvar med hållbara transporter, måste det också till politiska beslut som tillåter dessa transporter och inte innebär en direkt subvention av icke-hållbara transporter.

  5. Det värsta är ju att nästan alla dessa transporter hamnar på bilar från östeuropeiska åkerier som vare sig har ordentliga löner och villkor för sina förare eller bryr sig om lagar och regler som gäller! Men likt det mesta andra av den brottslighet (bostadsinbrott,rån/stölder mot åldringar,bilstölder m.m.) som kommer från Rumänien och Bulgarien väljer våra myndigheter och politiker att blunda och se mellan fingrarna……..
    Man kan ju bara titta på våra vägar och räkna hur många av de bilar som drar trailers och containrar som är svenskregistrerade! Sen kan man göra samma jämförelse i Tyskland. I Tyskland har man mycket bättre koll på att reglerna för cabotage (inrikestrafik utförda av utländska fordon) följs. EU:s cabotageregler ger ett transportföretag som är registrerat i ett EU-land och har gemenskapstillstånd rätt att efter en internationell transport göra ytterligare tre transporter i destinationslandet inom loppet av sju dagar. I Tyskland sitter ramper med kameror över motorvägarna med jämna mellanrum och man registrerar nummerskyltarna på fordonen och får därmed koll på vart de kör och när.
    I Sverige är ju övervakningen av tung trafik ett skämt och polisen har nästan inga resurser längre till detta då allt går till att hålla ordning i diverse förorter och utreda skottlossningar m.m.

  6. Landet som styrs av politiker med galopperande självskadebeteende och Stockholmssyndromet i kubik. Och såna röstar majoriteten av folket på? Fly innan dom bygger en mur ala Östtyskland!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s