Här går 100 lokförare utan arbete

15680619075_79137cc686_bSverige plågas av den värsta lokförarbristen i mannaminne. I Norge är förhållandet det motsatta. När svenska kollegor svär över att inte få ledigt och behöva jobba under julhelgen, så finns det i vårt västra grannland massor av förare som inget hellre vill. I Norge går nämligen ett hundratal kollegor arbetslösa. Anledningen är att NSB missbedömt sitt behov och Norsk Jernbaneskole utbildat för många lokförare. NSB är mitt uppe i en omorganisation som syftar till att effektivisera verksamheten inför kommande konkurrensutsättning. Personal med lokförarbakgrund, som blivit övertaliga inom administrationen, har återgått till sina tidigare arbetsuppgifter. En annan orsak till att nyutbildade inte får anställning, är att många lokförare väljer att fortsätta arbeta, trots att de fyllt 62 år, som är den traditionella pensionsåldern i Norge. Fackförbundet Norsk Lokomotivmannsförbund räknar med att övertaligheten ska vara borta inom ett år, men ser ändå mycket allvarligt på det som nu händer. Från norskt håll antyds att de svenska förarna tar norrmännens jobb. Många svenska lokförare arbetar nämligen i Norge – samtidigt som det är kraftig brist på förare i Sverige. Det kan tyckas bakvänt, men beror på att förarlönerna är betydligt högre i Norge än i Sverige, vilket bloggen Railway2016 rapporterat om tidigare i år.

Foto: NSB

Annonser

19 thoughts on “Här går 100 lokförare utan arbete

  1. Själva lönen är nog inte det stora, eftersom många turer i både Norge och Danmark genererar utlandstraktamente.

    Vad man ser som allvarligt i båda länderna är att svenska förare kör på sina svenska kollektivavtalsregler, i strid mot lagen om kör- och vilotider vid Internationell Järnvägstrafik och det underliggande EU-direktivet.

    Svenska företag betraktar kör- och vilotider som en förhandlingsfråga medan den i både Norge och Danmark mer ses som en säkerhetsfråga, i förlängningen kopplad till trafiktillståndet.

    Ansvarsbiten ser också annorlunda ut. Skulle något ske som exempelvis en påkörning när man kör i Danmark kan föraren dömas till straffansvar vid överskridna kör- och vilotider. Detta oavsett om man hävdar sig ha följt turer som godkänts av ett svenskt turlisteombud.

    • Nja, vet många svenska lokförare som jobbar i Norge åt norska företag, och sällan eller aldrig kör över gränsen. De tjänar runt drygt 50000 kronor i månaden, utan traktamenten. Det är tydligen tillräckligt stor skillnad för att de ska tycka det vara lönt att pendla till Norge varannan vecka.

      • Jag menar att det inte är svenskarnas lägre lön som är den egentliga frågan för facken i Norge (ILO anser att det räcker att man kompenseras tillbörligt, vilket sker med traktamentena).

        Lek lite med tanken att östeuropeiska lokförare skulle köra i Sverige 15 timmar utan rast. Hur hade svenska facken reagerat då?

  2. Jeg er lok.fører i Norge. Ja,det er helt riktig som andre har skrevet her. Kjøre- og hviletider er et sikkerhetsspørsmål. I Norge har vi dette i våre avtaler.
    Norsk Lokomotivmannsforbund jobber nå med å få ledige lok.førere ut i arbeid.

    • Jag gratulerar dig Thor och dina kolleger till att ni har ett yrkesförbund. PÅ SJ där lokförarfrågor neutraliserats av andra yrkesgrupper tycker SJAB att de kan ignorera avtalet om t ex rast, pauser och arbetstidens längd. Närhelst det passar dem, och vid större trafikstörningar tycker det att detta är speciellt passande. När bestämmelserna behövs som bäst alltså. De hotar KRAFTFULLT förare som vill hålla på regelverket om rätt till rast och vila. Seko menar att de agerat emot detta. Kanske har det förekommit någon form av agerande, men i så fall (i vanlig ordning) helt resultatlös och oftast brukar parterna låta det lida sotdöden i en arbetsgrupp. Tvärtom blir det allt värre sedan 2013. En majoritet av svenska lokförare vill att lokförare förhandlar för lokförare, men det dominerande facket SEKO tvärvägrar. De kallar kravet egoistiskt.

  3. Missat något här? Om det inte finns jobb i Norge så har de förarna alla möjligheter att söka jobb i Sverige. Men det är klart, bättre att vara arbetslös än att gå ner i lön

      • Det er ikke riktig. Et hvilket som helst svensk selskap kan ansette og sertifisere førere med norsk grunnutdanning uten at de først har vært sertifisert i Norge – men det svenske selskapet må ha en opplæringsplan som tar høyde for akkurat dette. Den svenske og den norske grunnutdanninga er ganske likeverdige, slik at det ikke er noe i veien for at en med norsk grunnutdanning får opplæring i svenske trafikkregler (ca seks uker kurs), og deretter gjennomfører avsluttende internopplæring i selskapet tilsvarende de som kommer rett fra svensk grunnutdanning.

  4. Tiderna förändras snabbt i den här branschen. Det är bara tio år sedan som NSB hade en mycket stor brist på lokförare. Till viss del löstes detta med att upp till ett 20-tal förare lånades in från svenska dotterbolaget Tågkompaniet.

  5. Hei!
    Temaet i dette innlegget er relevant og aktuelt, men jeg blir usikker på mengdeanslag og konklusjoner her.

    Jeg vil påstå jeg kjenner det norske lokførermiljøet ganske godt, og har i løpet av de siste 11 årene vært med på å utdanne nærmere halvparten av de som kjører tog i norske selskap i dag. Etter forrige runde med ansettelser i NSB og Cargonet er mitt anslag at det er ca 25-30 ferdigutdanna norske lokførere som ikke har fått jobb, i tillegg til at det kommer 15-20 til på jobbjakt i klassen som blir ferdige neste uke. Totalt vil det si at tallet nyutdannede uten lokførerjobb kan være ca 50 ved nyttår, ikke 100 som du oppgir i blogginnlegget.

    Til påstanden om at det er ”mange” svenske lokførere som kjører for norske selskap og at det fra norsk hold oppfattes som at de tar ”våre” jobber, vil jeg bare si at min oppfatning er noe annet. Jeg vet ikke hva du mener er mange svensker, men mitt inntrykk er at det er svært få i de store selskapene – med forbehold om at jeg kjenner for dårlig til Green Cargo Norge til at jeg kan mene noe om antallet der. I alle de store norske selskapene (NSB, Flytoget, Cargonet, Bane NOR, Baneservice, Norsk Jernbanedrift, Gjøvikbanen) er det svært få svenske førere.

    • Uppgiften om ett hundratal lokförare är hämtat från bloggen Railway2016, och jag antar att de i sin tur fått siffran från det norska lokförarfacket. http://www.lokmann.no/2017/07/03/lokomotivforere-utdannes-til-arbeidsloshet/
      När jag skriver att många svenska förare arbetar i Norge så menar jag inte enbart de som är anställda i norska bolag, utan även de som kör för svenska företag in och ut i Norge. Som till exempel förare hos Hector Rail, Tågab och Green Cargo. Naturligtvis förekommer även det motsatta, Cargonets förare kör ju in i Sverige.

      • Med tanke på vem som ligger bakom den bloggen, skulle jag ta alla uppgifter om Norsk Jernbaneskole och NSB med ett par nypor salt.

  6. Helt rätt lokföraren; lyssna gärna på budbäraren men kolla om källan har rent vatten. Blir dessvärre mer och mer sällsynt till ”förmån” för att man, med hjälp av alla de filter den digitala världen erbjuder, tar in den information man gillar. Den som bekräftar ens synsätt och samtidigt stänger dörren för oönskade tankar och värderingar. Ett sätt att känna oss smartare fast vi egentligen blivit lika dumma som om vi satt oss i ett morfintält
    .

  7. Det är väl ändå påväg åt samma håll i Sverige?
    Precis som i vägtrafiken ska det väl utbildas så många som möjligt oavsett hur många som går arbetslösa, som ovanpå det hela aktivt nekas erfarenhet trots att ”branschen skriker efter förare”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s