”SJ försöker tysta SLFF”

24883475_10215134796472624_7598980446421173195_oSvensk Lokförarförening, SLFF, växer sej allt starkare inom SJ. Frågan är om det tidigare så kontroversiella fackförbundet nu håller på att bli lite för starkt? SJ har nämligen på eget bevåg och utan förvarning plockat ned samtliga SLFFs informationstavlor på alla stationeringsorter i hela landet. SLFF anser att SJ försöker tysta dem. ”Det är en stor irritation bland lokförarna över SJs agerande och då inte bara medlemmarna i SLFF. Häromdagen skrev någon att SJ mobbar SLFF på en av de numera tomma tavlorna. Texten suddades ut, men skuggan av texten går fortfarande att se”, uppger Lokförarföreningen i ett mejl till bloggen. Man menar att SJ varit helt ointresserat av att föra en konstruktiv dialog.

Frågan är dock om inte SJs agerande fått motsatt effekt. SLFF har fått flera nya anhängare sedan informationstavlorna plockades ned. Några av de nya medlemmarna anger just SJs beslut som anledning till att man bytt fackförening. ”Det finns ganska klara indikationer på att arbetsgivarens strategi är att försöka frysa ut oss. Kanske hade den som skrev att SJ mobbar SLFF mer rätt än hen insåg. Detta handlar dock om värre saker än våra informationstavlor. Strategin är i så fall illa vald då flera lokförare valt att gå med i SLFF bara de senaste veckorna”, skriver Lokförarföreningen.

SJs presschef Niclas Härenstam säger att beslutet att plocka bort den fackliga informationen inte alls handlar om några försök att tysta eller mobba SLFF. ”Nej, anledningen är ganska enkel. Vi upplåter plats i våra lokaler till de fackförbund som vi har kollektivavtal med. Och vi har inte något avtal med SLFF”.

SLFF tänker dock inte låta sej tystas. Hela ärendet kommer att redovisas på deras blogg inom kort. ”Vi har ett tryck på oss att kommentera det som hänt. Hittills har vi valt att avvakta för att lösa frågan med arbetsgivaren. Nu när detta inte låter sig göras tvingas vi redovisa det vi vet och vår uppfattning. Det kommer inte att uppskattas av arbetsgivaren, men det är en konsekvens av deras val”, skriver SLFF.

Annonser

20 thoughts on “”SJ försöker tysta SLFF”

  1. SLFF har funnits på SJ i prick 20 år. De har hela tiden haft anslagstavlor på baserna. Utan kollektivavtal. SJs ursäkt är patetiskt transparant. Anledningen är att SLFF genomgått en mognadsprocess, och börjar bli riktigt svettiga för SJ. Så länge de lade mest krut på att kritisera andra fack var de naturligtvis mumma för SJ.

    Det är sedan länge slut på de dumheterna och medlemmarna strömmar till. Jag har med stor behållning läst deras balanserade och insiktsfulla blogg https://slffsj.wordpress.com/,
    och jag är övertygad om att det redan i det här formatet har mycket mer att ge än SJ i sin ignorans kan föreställa sig. Ju mer stöd lokförarna ger dem genom medlemskap, desto vassare kommer de att bli.

    SJAB har blivit bortskämda med närmast köpta ombud på företagscentral nivå. En hel del lokala lokförarombud hos de kollektivanslutna facken för en fruktlös kamp för att få något gjort. Det bästa som kunde hända nu vore om några av dessa ombud gick över till SLFF. Beslutet att ta ner tavlorna betyder ju väldigt lite informationsmässigt i dessa digitala tider men desto mer som värdemätare på SLFF. Det säjer också en hel del om SJs oförmåga att hantera ett fack som tar sina medlemmar på allvar. Skulle inte förvåna mig om de sätter upp tavlorna igen, när de sent omsider begriper att de är snett ute. Något säjer mig också att detta inte är sista misstaget vi ser från ett uppretat SJ nu när de för första gången på väldigt länge möter ett riktigt lokförarfack.

  2. Regeringsformen, 2 kap 24§:

    ”Föreningsfriheten får begränsas endast när det gäller sammanslutningar vilkas verksamhet är av militär eller liknande natur eller innebär förföljelse av en folkgrupp på grund av etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande. Lag (2010:1408). ”

    Anser kanske SJ att SLFF är en beväpnad rebellrörelse?

  3. Den som tror att ett rent egoistiskt yrkesfack har framtiden för sig kan lika gärna slänga pengarna i soptunnan eller skänka dom till något vettigt! Arbetsgivarna kommer att göra allt för stoppa något sådant oavsett vad det kostar! Det är bara att se på exemplet Göteborgs hamn och Hamnarbetarförbundet……
    Men dessa kanske tycker att man nått sitt syfte trots att en betydande del av kollegorna fått sparken…
    Egentligen kan man inte heller säga att det finns ett enhetligt lokföraryrke. Det är så otroligt stora skillnader i arbetsuppgifter ,arbetsmiljö, och företag beroende på var man jobbar. En förare på exempelvis Greencargo har mycket mera gemensamt med radioloksoperatören på bangården än vad han har med föraren på exempelvis Arriva. Som i sin tur säkert har mera gemensamt med ombordpersonalen.
    Inom järnvägen är ju alla beroende av varandra för att det ska fungera. Tågen får inte köras utan tågvärdar, om inte växlingspersonalen gjort sitt jobb finns inga vagnar till godstågen osv.
    Att påstå att ombuden för de två avtalslutande facken sitter i knät på arbetsgivarna är rent trams och ett fult påhopp!
    SLFF Ett gäng konfliktsökande egoistiska gaphalsar som inte fått något uträttat under 20 år kan ju verkligen ifrågasättas. Vad har de som betalat i alla år fått för sina pengar?? Att inte få affischera på en arbetsplats är absolut inte samma sak som att begränsa föreningsfriheten . De flesta av oss är väl med i alla möjliga föreningar .Ska då dessa också ha rätt att sätta upp anslag och ha en egen tavla på arbetsplatser så fort fler än en anställd är medlem?

    • Henke gör sig dummare än han är. Självklart är tågen beroende av olika yrkesgrupper för att rulla, men att påstå att alla dessa måste tillhöra samma fackförening är lika korkat som att påstå att läraren måste tillhöra samma fackförening som städ på skolan.

      • Men tänk till lite nu. Att börja gnälla på att en tavla tagits ned är väl lite fel ingång för att ta marknadsandelar från framförallt vägtrafiken. Att hävda något annat är att sparka sig trött på småsaker.

        I mitt företag har jag god kontakt med Byggnads och jag har betongarbetare, fasadlagning, arbetsledare, chaufför, samt kontrollanter som lyder under samma avtal och det är bra både för mina duktiga anställda och för mig.

        Så jag förstår inte ditt resonemang att man ska ha två olika fackförening på samma arbetsplats. Då skulle jag ha både transport och byggnads och hur effektivt är det?

        Nej. Henke är inte dummare än vanligt utan snarare smartare som värnar tågtrafik till skillnad från vissa inom järnvägen.

      • Nu är det ju inte så att undervisningen är beroende på städningen. Man kan nog undervisa i en skola som inte städats på några dagar men köra tåg utan ombordpersonal, växlingspersonal eller tågklarerare går överhuvud taget inte så jämförelsen haltar och alla vid järnvägen är på så vis ”nyckelgrupper”.
        Det är ju bara att titta på hur det gått för piloterna som ses som en förebild av vissa lokförare med sitt egna förbund…..Allt mera av flygtrafiken tas över av lågprisbolag med helt andra villkor och till och med SAS där pilotfacket varit starka och skapat många konflikter börjar flagga ut sina flygplan. Till att börja med 10% av flottan till Irland för att komma runt de höga kostnaderna i Sverige så visst har pilotfacket lyckats…………
        Och SJ och Almega är säkert inte dummare än att hitta på något liknande om SLFF sätter käppar i hjulen. Och vem vet om SJ blir kvar i statlig ägo efter nästa val??

    • Du med signaturen ”Henke” påstår alltså att jag i generella ordalag skrivit att ”ombuden för de två avtalslutande facken sitter i knät på arbetsgivarna”. Det är lätt att konstatera att jag i tråden gjort en distinktion, och att Henke väljer att bortse från den. Jag är beredd att stå för det jag skriver. Har lång erfarenhet som ombud inom Seko och bildade mig även under flera år som ordförande i den då enda återstående av Seko.s lokförarklubbar en djup insikt i förfallet efter det vi blivit yrkesblandade. Jag tar gärna en debatt om detta, var som helst, när som helst med vem som helst, och varför inte här med dig ”Henke” om det du skriver om fördärvligheten i yrkesorienterade fack och egoistiska gaphalsar hos SLFF? Jag vill dock inte slösa tid och utrymme om du inte vill. Vad sägs?

      • Jag tar gärna en debatt i denna fråga med vem som helst då jag vet att jag har rätt! Även om jag inte använder mig av några ”distinktioner” utan helst skriver mina inlägg med ord som alla förstår. Om inte ”SJAB har blivit bortskämda med närmast köpta ombud på företagcentral nivå” innebär att du anser att ombuden i de två avtalsslutande facken sitter i knät på arbetsgivarna vet jag inte hur man ska tolka dina ord…
        Jag har också lång erfarenhet av olika uppdrag för facken både inom styrelser (ordförande, kassör m.m.) samt kamratstöd och upplever att det aldrig varit bättre samarbete och sammanhållning mellan de olika yrkesgrupperna än nu när alla är samlade inom samma förbund. När jag började vid järnvägen på 80-talet var det en mycket otrevlig skråanda som jag absolut inte vill ha tillbaka.
        Självklart tycker alla att de är mest värdefulla och bör ha högre lön….Men man kan ju tänka sig rubrikerna i pressen om lokförare med närmare 40.000/månad (vilket tydligen de högst betalda har inom persontrafiken) skulle strejka eller göra andra aktioner som drabbar trafiken och resenärerna.
        Visst är vi nu på toppen av en högkonjunktur men jag är gammal nog inom järnvägen för att ha varit med om 3 omgångar där lokförare sagts upp både från SJ och andra järnvägsföretag. Även om vissa nu tycks tro att de är ”odödliga” vänder det snabbt när det vänder och då väldigt mycket av den trafik som körs är upphandlad och således till stor grad betalad av skattebetalarna bör man nog tänka sig för flera gånger innan man ställer sina krav. När underskottet i många kommuner nu visar sig motsvara en skattehöjning på 5-10 kr kommer man nog att anse mycket annat viktigare än att subventionera halvtomma persontåg! I sådana lägen kan det också vara värdefullt att ha de stora fackens stöd och möjligheter till hjälp med omplaceringar m.m.
        Jag vet att många av de som en gång startade SLFF hade en politisk agenda långt ut på vänsterkanten och den engelska fackföreningsrörelsen på 70-80 talet som förebild. Dessa lyckades ju väl och i stället för att göra ett bra jobb strejkade man sönder hela den brittiska tillverkningsindustrin…..

  4. Detta är facket i ett nötskal som fortfarande ser sig som offer för det visserligen fruktansvärda som hände 1931. Det finns mängder med sätt att nå ut till sina medlemmar med dagens teknik, men det kanske just denna fackförening missat.
    Jag och mina anställda som direkt kund hos SJ hade varit mycket mer nöjda om facket inte har större problem än en anslagstavla.
    Jag håller med Henke i denna tråd att just denna föreningen verkar likna hamnarbetarna i Göteborg som gör allt för att förhindra lönsamhet för Sverige och vi kunder.
    Ang anslagstavlor så jobbade jag på ett ställe innan och det fanns ingen information alls där att undersköterskor skulle få en extra månadslön innan valet 2006 utan den var nedlusad med socialistiska budskap. Så jag förstår SJ att de vill dra ner på dem.

    Jag vet nu att jag retat upp en och annan men snälla välj era strider. Vad är en anslagstavla mot all den busstrafik som går mellan Borås och Göteborg eller alla Östeuropa chaufförer som tar jobb från järnvägen.

    • Gosse, detta är ingen stor sak, bloggaren belyser bara hur SJ har agerat. Just på SJ är det just SLFF som plockar medlemmar, och kanske av den anledningen att dom syns och vårdar sina medlemmar samt informerar. Retoriken som ”Henke” nämnde är passé.

      • Tack Sebbe. Gosse fick mig att bli några år yngre.

        Det jag reagerade emot var att facket som vanligt intresserar sig för fel saker.
        Inför EU valet kom Byggnads ut och informerade oss varför vi skulle rösta på Socialdemokraterna. Halva det mötet gick ut på att inte rösta på SD. Det säger en hel del om facket.
        Det som anställda inom järnvägen har som största mål är inte att bli uppsagda sen kommer det att få fler kunder så det kan få fler arbetskamrater. Det ska facket intressera sig för och inte en tavla som försvunnit.

    • Du ”Gustaf” framhärdar i att SLFF fokuserar på fel saker som t ex en anslagstavla. Vad stödjer du det på? Jag kollade nyss på deras blogg https://slffsj.wordpress.com/ och ser inte en rad om anslagstavlan. Kanske tillmäter de liksom jag inte åtgärden någon större praktisk betydelse informationsmässigt. För att citera mig själv: ”Beslutet att ta ner tavlorna betyder ju väldigt lite informationsmässigt i dessa digitala tider men desto mer som värdemätare på SLFF”. Till mina egna ord kan jag tillägga att det också är en värdemätare på SJ:s ledarskapskvalité. Och visst ser väl även du Gustaf ett värde i tavel-ärendet? Varför skrev du annars om det? Både du och ”Henke” har ju även offrat lite tid på att framställa SLFF som (i ett sammandrag): Ett gäng konfliktsökande egoistiska gaphalsar, vilka är kvar i 30-talet och sparkar sig trötta på småsaker”. Fråga nummer 2 blir helt naturligt var du hämtat din uppfattning om SLFF ifrån?

      Jag misstänker på goda grunder att du inte är ett skvatt insatt; kanske inte ens läst deras blogg. Det är sannerligen inte där du hittar stöd för din dumdryga kommentar om ett fack som ”inte har större problem än en anslagstavla”. Du skriver att man inte bör ha två fack på samma arbetsplats. På SJ finns (minst) TJ, SAC, Ledarna, ST, SLFF och Seko. Fråga nummer 3: Vilket eller vilka tycker du skall väck Gustaf?

      Om jag vore SLFF skulle jag absolut lägga ut det på bloggen eftersom det har ett SYMBOLvärde som är positivt för SLFF och negativt för SJAB. Det är ju ett pinsamt och helt meningslöst stolleprov att montera ned anslagstavlor som tillåtits i 20 år. Jag skulle också vara tacksam för skribenter som du och Henke. Ni stärker tveklöst SLFF.

      • Hej Pär.

        Anledningen till att jag fokuserade på anslagstavlan var att bloggaren som brukar vara väldigt påläst trots att han är en fd journalist. Det är inte många journalister jag hyser respekt för men just bloggaren är en. Han lade tyngdpunkten på en anslagstavla och det var det alla gick i spinn på istället för att förse oss kunder med bättre service.
        Till din fråga nr 3 anser jag att det ska finnas en förening/yrkesgrupp. Det kan ju inte vara rimligt att tex en konduktör skall ha lägre lön än en tågvärd beroende på vilken fackförening den är med i. Även om vi kunder inte ser någon skillnad på service.

        Sen att en tavla kan bli en värdemätare är så barnsligt så jag måste gå tillbaka till min egen barndom och skogsmulle då man tittade på vem som hade finast sittunderlag eller finast pålägg på de medhavda smörgåsarna.

        Sen har du faktiskt helt fel att jag skulle stärka just SLFF genom mitt inlägg. Jag har sett vad som hänt inom varv, TK, jordbruk och nu står bygg på tur och jag vill inte åka med SJ med någon outsourcingpersonal som inte kan Svenska för att facket drivit frågor för långt.

  5. ”Henke”. Jag skrev ” NÄRMAST köpta ombud på FÖRETAGSCENTRAL nivå”. För att understryka nyanskillnaden i detta skrev jag också att ”en hel del lokala lokförarombud hos de kollektivanslutna facken för en fruktlös kamp för att få något gjort.” Du återgav som att jag skrivit ombuden för de två avtalslutande facken. Det är inte en korrekt återgivning och jag tror inte på bristande läsförståelse då detta är närmast typiskt när en trängd-sekoit vill demonisera kritiker för att sluta leden.

    Jag sågar dina lealösa företagscentrala ombud som tecknar avtalen Henke! Jag sågar t ex INTE ordförande för klubb 106. Har jag uttryckt mig tydligt?

    Du skriver att det fackliga samarbetet SJ är gott mellan yrkesgrupperna. Att en majoritet på varje avtalskonferens kan skrinlägga varenda lokföraryrkande är inte samarbete. Stockholm är ett strålande exempel på förödande konsekvenser för lokförarna i yrkesblandade avtalsförhandlingar. När jag var aktiv i Avdelning 1301 Lokförarna Stockholm tecknade affärsområdena egna avtal. I Stockholm hette affärsområdet Pendel Produktion (PP). Vi hade ett avtal med förläggningsregler som var helt överlägset de som tecknades i de yrkesblandade avdelningarna och klubbarna. När möjligheten att teckna affärsområdes-avtal försvann så föröddes arbetstiderna i snabb takt. Idag går SJ-förarna i Stockholm närmast på veckolista allihop. Ja, man fulritar till och med om dagens tjänst när förarna är på väg till jobbet. Inte ett skvatt har de yrkesblandade förbunden lyckats göra för att förhindra utvecklingen. Jag har själv deltagit i flera avtalskonferenser där majoriteten tydlig visat att man inte ens ville försöka.

    Det finns en kanske ännu mer belysande jämförelse och det är med lokförarfacket på Stockholms pendeltågstrafik. Där har hela tiden lokförare förhandlat för lokförare. De har inte bara behållit förläggningsreglerna från PP och 1301-tiden utan de har rent av vässat avtalet; semester, tjänstgöringsbesked, raster och pauser, tidig-morgon-tjänst, bemanningsföretag mm mm är noga reglerat med staketregler; det FFU-maskinerna på Seko SJ och ST inte ens orkar/vill yrka.De menar istället att lokförarombuden har haft tur med förhandlingsläget. TUR? De är nu inne på sin 3:e arbetsgivare (efter delningen från SJ) som försöker försämra avtalet, med Almega i ryggen. De har inte bara stått emot, utan förbättrat. På SJ, som inte plågats av upphandlingar, har tjänstens förläggning gått åt rakt motsatt håll; Seko och ST har per definition gjort ett fackligt skitjobb. I din och ”Gustavs” värld är de förläggningsregler vi en gång hade ett hot emot anställningstryggheten , det framgår klart av er retorik. Jag känner väl igen den ifrån Seko-ombud som blev lösa i magen så fort man började ställa offensiva avtalskrav för lokförare.

    En fråga Henke, eller kanske mer en uppmaning att utveckla. Vad bygger du på att SLFF är ”ett gäng konfliktsökande egoistiska gaphalsar”?

    • ”En fråga Henke, eller kanske mer en uppmaning att utveckla. Vad bygger du på att SLFF är ”ett gäng konfliktsökande egoistiska gaphalsar”?”

      Detta påstående bygger jag på mycket god personlig kännedom av flera av de personer som en gång grundade SLFF och sedan under många år ledde föreningen! En del av mest egoistiska kollegor jag stött på under mina år vid järnvägen som såg företaget och de som inte var deras egna medlemmar som fiender!

      Annars är ju tanken med ett separat lokförarfack inte ny utan gamla Lokmannaförbundet fanns väl ända sedan 60 talet och fick aldrig något inflytande eller avtalsrätt utan gick till sist upp i Statstjänstemannaförbundet som ST lok för att få just detta. Numera är man ju det största förbundet bland förarna på många arbetsplatser och företag. Annars delar jag Gustavs uppfattning att det bästa är att endast ha en fackförening för produktionspersonalen/arbetsplats. Om någon tjänar på splittring och tjäbbel mellan de anställda så är det väl arbetsgivarna??

      • Henke bildar alltså sin uppfattning om dagens SLFF på 20 år gamla erfarenheter av ett antal personer han fann osympatiska. Han skänker därmed karaktärsdraget långsint en ny förhöjd dimension. Det förklarar också att hans ”argumentation” är så fylld av osakliga schabloner och löst verklighetsfrämmande antaganden.
        Inte mer att orda om mer än att Gustaf använder sig av samma nivå . Nyss kunde jag läsa om vad HAN bildat sin uppfattning om SLFF på. Sammanfattningsvis såg hans uttryckta uppfattningar ut så här (helt utifrån hans egna formuleringar):

        Det är facket i ett nötskal som fortfarande ser sig som offer för Ådalen 31. Att gnälla på att en tavla tagits ned är lite fel ingång för att ta marknadsandelar från framförallt vägtrafiken. Annat vore att sparka sig trött på småsaker. Han informerar också om att ”Det finns mängder med sätt att nå ut till sina medlemmar med dagens teknik, men det kanske just denna fackförening missat”. Han har också kommit fram till att SLFF verkar vara ett fack ”som gör allt för att förhindra lönsamhet för Sverige och vi kunder”. Han förstår att SJ ville dra ner på anslagstavlor för han har på sin tidigare arbetsplats sett en tavla som ”var nedlusad med socialistiska budskap”. Han tryfferar med budskap om att ”välj era strider” och ”Tänk till nu”.

        När jag frågar vad han bygger allt detta på så svarar han inte i egentlig mening men han TYCKS mena att det är bloggarens fel och att denne inte varit påläst den här gången! Till skillnad emot honom och Henke då? Eller? Han TYCKS också mena att vissa kommentarer ”gått i spinn” över att SJ tagit ner anslagstavlor. Jag antar att han från detta exkluderar Henkes och sina egna rader. För min del finner jag att det roterar en hel del i dessa. Men obs att jag skrivit TYCKS för det är en hel del syftningsoklarheter, speciellt i Gustavs rader. Det kanske inte är som att läsa tidningen i full storm, men väl styv kuling.

        Jag tror inte att Henkes och Gustavs version av ”tänk till” får förarna att i längden betala nästan 500 skattade kronor i månaden. Ett alternativ börjar arta sig. Ge dem chansen, ni har inget att förlora; på de senaste 10 åren har de med avtalsrätt inte flyttat fram lokförarnas villkor på en enda punkt. De har inte ens försvarat de gamla.

  6. SLFF har svårt att göra sig av med intrycket av intresseklubb för de mest missnöjda. Misstaget är att begränsa sig till en smal yrkesgrupp och haka upp sig på frågor som hör forntiden till.

    Det finns en stark motvilja att inte en nyckelgrupp i taget skall kunna lamslå en nationell och livsviktig verksamhet. Den motviljan finns i alla politiska läger.

    ”Svenska Järnvägsförbundet” hade nog fått bredare uppslutning och genom att vara mindre nischad också en större chans att bli kollektivavtalsbärande.

    När det gäller företagsfacket på SJ var man under lång tid begåvad med den tröttaste ombudsman SEKO någonsin skådat, så där kan jag ge ett halvt rätt. Inte många knop där, knappt siktfart.

  7. Pär:

    Nu får du väl ända sansa dig lite och landa. Exakt var har jag skrivit att bloggaren varit dåligt påläst. Jag hyser stor respekt för honom och skulle jag tyckt det hade jag skrivit det. Pådyvla mig inte saker jag inte skrivit. Vi har faktiskt lämnat det som fanns innan 1989 i vissa delar av Europa.

    Du Pär har inte i en mening beskrivit vad som blir skillnaden med två fack. Visst är konkurrens bra men vi har ju sett hamnen i Göteborg. De anställda får väl annars rösta i demokratisk ordning om de vill byta eller inte.

    Jag vet inte vad du jobbar med men antagligen inom järnvägen och din största uppgift är att skydda järnvägen från konkurrenterna och utöka marknadsandelar och det gör man inte genom att sparka sig trött.

    • Jag skrev TYCKS, och det kan inte undgått dig! Förklarade att det beror på att jag finner din text har oklar syftning. Inget sanslöst med det. Av följande stycke gjorde jag antagandet:
      ”Anledningen till att jag fokuserade på anslagstavlan var att bloggaren som brukar vara väldigt påläst trots att han är en fd journalist. Det är inte många journalister jag hyser respekt för men just bloggaren är en. Han lade tyngdpunkten på en anslagstavla” etc etc

      När du sedan utvecklar hur dumt det är att lägga fokus på en anslagstavla, så är det inte konstigt jag fann att det TYCKTES som att du ansåg redaktören var snett ute. Jag har ingen anledning att pådyvla dig åsikter. Det räcker gott med dem du gett uttryck för.

      OK, du tyckte inte det var fel av redaktören att lägga tyngdpunkt på anslagstavlan. Det såg bara så ut. Skit samma för man kan ju lätt se vad JAG lagt tyngdpunkten på. Jag kan också konstatera att redaktören fäst ett värde på tilltaget alldenstund han skrivit om det. Det gjorde han rätt i. Det HAR ett värde. Vilket värde SLFF själva sätter på det kan jag inte riktigt värdera innan de själva skriver om det, men det anser du dig kunna. Det är också helt klart att även DU sätter värde på det annars hade du ju rimligen inte skrivit flera inlägg i ärendet. Du och jag värderar det helt OLIKA men det är ju en helt annan sak. Lokförarna i Stockholm värderar det inte som en obetydlighet, och när jag hör mig för har flera av dem gått över till SLFF p g a SJ:s tilltag.

      Du har naturligtvis rätt i att jag inte skrivit en enda rad om skillnaden med flera fack. Varför skulle jag det? Det hör inte till sakfrågan, utan det är du och Henke som har dragit upp det, och då med vinklingen att det är väldigt dumt med flera fack. Eller kanske bara med SLFF, det där lite oklart avseende Henke? Jag har ingen anledning att förvärra en ganska vimsig debatt med att hävda fördelar med flera fack. Vilka av alla fack på SJ, som skall väck har du inte svarat på, än mindre hur i helvete det skulle gå till?
      Jag skall bjuda dig på en enda mening i din och Henkes hypotes:

      Flera fack än Seko som yrkesblandat agerar och förhandlar i lokförarfrågor gör ingen som helst skillnad (noll-noll-noll-é-noll), men en enda förening som SLFF kan göra en stor positiv skillnad.

      Föreningsrätten står stark i västerländsk rättsskipning, viket somliga uppenbart inte fattat eller blundar för. Om SJAB tillåts kränka den, så är det i förlängningen ett hot mot den föreningens existens. Anslagstavlorna är bara en provskjutning för ett företag som avser att eliminera uppstickarfacket. SLFF bör ta det på allvar av principiella skäl. Jag finner att SLFF är ett tydligt alternativ till de två avtalslutande och yrkesblandade facken, som sedan länge inte får ett skvatt uträttat i lokförarfrågor. På sistone har SLFF seglat upp som även ett POSITIVT alternativ, vilket jag personligen hade väldigt svårt att se fram till ungefär mitten av förra decenniet. Jag hoppas att lokförarna, och inte minst deras ombud på Seko och ST, strömmar över så de får det inflytande som Henke, SJAB, Seko, Gustaf, ST och många fler tycker vore så avskyvärt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s