Hector ute på allt halare is i Norge

441CyborgSnaran runt Hector Rail dras åt allt mer. Statens Jernbanetilsyn dömer ut företagets redogörelse för hur man ska komma till rätta med problemen i Norge. Hectors första frist går ut redan den 4 december och trafiktillståndet kan nu komma att återkallas utan vidare förvarning. Norska myndigheter har bland annat anmärkt på att Hector Rail saknar kontroll över växlingsarbete, funktionskontroller och lastsäkringar som utförs av personal anställda av underentreprenörer som Cargonet, Skiftetjenester AS och Stora Enso. Jernbanetilsynen varslade för knappt en månad sedan Hector Rail om indraget trafiktillstånd om företaget inte kunde visa upp en trovärdig plan för hur man skulle hantera bristerna. Hector Rail har nu svarat. Men SJT är inte nöjda med svaret. När det till exempel gäller Stora Enso och frågan om lastsäkringen så menar Jernbanetilsynen att Hector enbart redovisar planerade åtgärder, inte sådana som redan borde vara avklarade. ”Vi hade förväntat oss att Hector redan hade sett till att Stora Enso hade genomfört åtgärder, att Hector hade genomfört kontroller och att Hector internt hade definierat tydligt ansvar för uppföljning av leverantörtjänsterna. Tilsynen anser att det är allvarligt att Hector inte har klarlagt ansvarsförhållandena när detta har varit en direkt orsak till att behov inte har blivit uppföljda”.

Hector Rail måste nu agera snabbt, annars kan det vara slutkört i Norge. Men även om Hector klarar just denna tidsfrist, så har de även fått andra anmärkningar. Flera av dessa måste vara åtgärdade redan den 18 december. SJT har funnit stora brister i hur Hector sköter dokumentation, organisering och utbildning av lokförare. Jernbanetilsynen konstaterar även att Hector Rail under en längre period befunnit sej ”i en förändringsprocess med otydliga ansvars- och myndighetsförhållanden, som innebär att tillbud av säkerhetsmässig betydelse på olika områden inte blir hanterade”. Hector Rails verksamhet i Norge är relativt omfattande. Företaget kör tre timmertåg om dagen åt Stora Enso till Grums och Skoghall. Den trafiken är planerad att utökas under 2018. Hector kör även flera fliståg i veckan mellan Norge och Sverige. Nyligen startades också en direktförbindelse från italienska Parma till Rolvsöy. Det är ett tåg som går en gång i veckan.

7 tankar på “Hector ute på allt halare is i Norge

  1. Är det hårdare regler i Norge än i Sverige, eller är det det att det blir för mycket pappers arbete med både svenska och norska tillstånd så man missar vissa delar?
    Det är ju fler företag som har haft problem i Norge med tillstånden.

    • Svenska Transportstyrelsen är mest intresserad av att dra in avgifter och jobba så lite som möjligt. De orkar ju inte ens själva sköta registret de tar in avgifter för, än mindre jaga fuskande järnvägsföretag.

    • Dette handler i stor grad om leverandørstyring, ikke om den eller eller den andre er strengere eller verre. Oppfølging og kontroll av kvalitet hos en underleverandør er alltid en stor jobb, og det virker som om det lettere glipper (ihvertfall på dokumentasjon) når et togselskap overlater mye av den operative virksomheten sin i utlandet til underleverandører i det aktuelle landet.

  2. Detta var ju illa. Man borde ha lärt sig något av andra företags eskapader i Norge. Min förhoppning är att även om strukturerna för ansvar är oklara så finns kompetensen att göra detta rätt inom bolaget. Det handlar bara om att tillåta rätt personer att kliva fram och styra upp innan det är för sent.

    Omorganisationer är alltid röriga. Hade vår egen myndighet varit lika ”hands on” som den norska och danska hade de kunnat stoppa trafiken på flera andra bolag mitt under deras omorganisationer. Bara ta Veolia Öresund som exempel eller varför inte Green Cargo.

    När man inte tänker efter före utan ekonomer och administratörer skall tänka ut planer för hur en järnvägsverksamhet skall bedrivas tar det ett tag innan verkligheten hinner ikapp.

Lämna ett svar till Jörgen Kalmar/Karlskrona Avbryt svar