Uppdatering: Inlandsbanan

DSC_2115Det kommer att behövas två nya motorvagnar för trafiken mellan Östersund och Mora om Region Jämtland Härjedalen beslutar att satsa på tåg istället för buss i nästa upphandling. Som reservfordon föreslår Inlandsbanan moderniserade Y1or. Restiden kan komma att kortas så mycket som till tre timmar. Detta säger Inlandsbanans VD Peter Ekholm i en intervju med bloggen. Han är förhoppningsfull inför regionens beslut. ”Jag tycker det känns bra, det är läge att ersätta bussarna nu. Situationen är helt annorlunda idag jämfört med för 25 år sedan när SJ körde. Jag såg statistik från ett av de sista åren. SJ hade 7000 resenärer per år på tre linjer. Vi hade 11000 resenärer på en linje bara under förra vintersäsongen”, säger Ekholm som också är tydlig med att det inte nödvändigtvis behöver vara Inlandsbanan som kör den nya trafiken. ”Nej, vi vill bara att trafiken handlas upp med tåg och sedan får vi se vad den upphandlingen ger”.

För att nå ned till en restid på tre timmar så krävs en omfattande upprustning av Inlandsbanan. Det handlar om kostnader på flera miljarder. Slipers och räl ska bytas och banan makadamiseras. Hastigheten för motorvagnar skulle då kunna höjas till 140 kilometer i timmen. Inlandsbanan har dock också skissat på en enklare form av banrenovering, och även i detta fall kan restiderna kortas rejält, till under fyra timmar på sträckan Östersund-Mora. Den så kallade Inlandsbussen behöver idag drygt fem timmar för att köra samma sträcka. Eventuellt så kommer restiderna att öka, på grund av framtida hastighetsnedsättningar längs E45. Men smakar det, så kostar det. Visserligen har utländska investerare erbjudit sej att finansiera banupprustningen, men i slutändan blir det ändå kommunerna längs Inlandsbanan som får betala, för såväl tågtrafiken som upprustningen. Har man verkligen råd med detta? Enligt Peter Ekholm är det en fråga om överlevnad. Satsa eller dö, typ. ”Visst blir det stora kostnader för kommunerna, men detta måste ses i skenet av befolkningsutveckling och besöksnäringens behov”.

Frågan om persontrafiken längs Inlandsbanans södra del har nu bollats vidare till Trafikverket. Region Jämtland Härjedalen ber om råd hur man ska agera. Upphandla buss eller tåg och vad kommer det att kosta? Det är frågan. Blir svaret tåg, så kommer trafiken inte att kunna komma igång i december 2019, då det nuvarande avtalet löper ut. ”Nej, det hinner vi inte. Vi måste få tid att rusta banan och köpa tåg. Vi behöver ytterligare något år på oss. Men det ser jag inte som något problem. Regionen får förlänga avtalet med bussbolaget”. Peter Ekholm berättar att den planerade upprustningen kommer att ta två år och att entreprenörerna i princip redan står färdiga att sätta spaden i marken, bara det politiska beslutet är fattat. Under arbetets gång kommer inga eller väldigt få tåg att kunna rulla på Inlandsbanan. ”Nej, då blir det byggspår av alltihop”, säger Inlandsbanans VD.

Peter Ekholm tror att resandet längs Inlandsbanan kan ökas rejält genom en modernare tidtabell. Dagens busstrafik rullar i ungefär samma tidtabeller som tågen gjorde under de sista åren när SJ körde. Han tar vintertrafiken som ett exempel på att folk vill åka tåg. Den dagliga trafiken med rälsbuss Östersund-Mora drogs igång 2012 och har blivit en stor succé. Men det gamla avtalet löpte ut efter förra säsongen, och trots att vi snart är inne i december är det ännu inte klart om det blir en fortsättning. ”Vi håller på att arbeta med finansieringen och det mest troliga är att vi kör även den här vintern. I så fall blir det trafik från jul till påsk”, säger Peter Ekholm.

3 thoughts on “Uppdatering: Inlandsbanan

  1. Redan gamle SJ GD:n Lars Petersson var inne på en upprustning av Inlandsbanan. En sådan påbörjades också men avstannade efter några år.Bestående minnen från dessa åtgärder är Sth 100km/Tim norr om Östersund (km 52 ca). Vidare utbyttes alla semaforer på sträckorna Brunflo-Sveg och Östersund-Hoting samt komplettering med försignaler till ljussignalerna. Petersson hade visionen om 120 km/Tim och ngn form av förenklad Fjb.
    Det har gått 40 år sedan dessa planer/åtgärder gjordes.

    • Men då kan man kanske säga att den hårt kritiserade GDn fick rätt till slut? Förenklad fjärrstyrning är ju på gång av en rad stationer, och även om sth höjs enligt Inlandsbanans lägre alternativ så kommer vi ju ändå upp i 100 på långa sträckor på södra delen. Jag tror det skulle räcka långt. Till exempel komma ned i en restid runt fyra timmar mellan Östersund och Mora, vilket blir mycket snabbare än bussen.

      • En komplettering: Gd Petersson förde fram åsikten antingen stängning av banan eller en upprustning.
        Förutom tidigare nämnda åtgärder förordades bokslipers med fjärderspikbefästning.
        Alltmedan tiden gick urvattnades upprustningsanslagen som kom att användas till annat exempelvis som inköp av ett Qbx tåg (som främst kom till användning på sträckan Östersund-Bräcke).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s