Hectors koncernchef hoppar av

sas-joakim-landholmÄnnu en hög chef inom Hector Rail väljer oväntat att sluta. Den här gången handlar det om den högste av dem alla: nämligen koncernchefen Joakim Landholm. Enligt en källa inom företaget slutar Landholm på grund av ”personliga skäl”. Han kvarstår dock i sin befattning i ytterligare några månader, under tiden Hector Rail söker efter en efterträdare. Joakim Landholm rekryterades för ett år sedan från SAS. För några veckor sedan valde säkerhetschefen Hans-Åke Gustavsson att kasta in handduken, utan att ha klart med ny arbetsgivare. Inte heller den tidigare driftchefen Marie Dagerholm finns längre kvar på sin post. För mindre än ett år sedan lämnade Hector Rails grundare och dåvarande VD Mats Nyblom sitt jobb, och har nu startat ett nytt järnvägsföretag: Saga Rail. När Nyblom slutade var det just koncernchefen Joakim Landholm som gick in som tillförordnad VD. I april rekryterades en ny VD, britten David Knowles. Hans-Åke Gustavsson efterträddes av en annan britt, nämligen Knowles kompis Lee Bayliss. Alla chefsbyten och organisationsförändringar har också fått myndigheterna att reagera. För ett par veckor sedan fick till exempel Hector Rail skarp kritik av Statens Jernbanetilsyn i Norge. SJT konstaterar att Hector under en längre period befunnit sej ”i en förändringsprocess med otydliga ansvars- och myndighetsförhållanden, som innebär att tillbud av säkerhetsmässig betydelse på olika områden inte blir hanterade”.

Foto: Peter Knutson

8 thoughts on “Hectors koncernchef hoppar av

  1. Vad är det som händer, Jonas? Tack för dina nyheter, men verkar lite skakigt i Hector nu… Undrar vad Mats Nyblom som byggde upp företaget tänker, skulle vara intressant att läsa en intervju med honom.

    • Jag har tyvärr inte den insynen som krävs för att kunna svara på vad det egentligen är som händer. Men man kan ju konstatera att mycket förändrats inom Hector Rail sedan investmentbolaget EQT tog över ägandet för några år sedan.

  2. Att det blir chefsrokader i ett företag som växer och dessutom omvandlas till koncern är inte särskilt konstigt. Kanske handlar det om att bygga för framtiden och det finns ingenting som säger att de ursprungliga människorna är rätt för den uppgiften

    • Visst är det så.
      Men med tanke på att Landholm bara har suttit ett år på posten så borde ju rimligen inriktningen på omvandling till koncern ha varit känd redan vid rekrytering, alternativt så har ägarna gjort en väldig kursändring på mycket kort tid. Båda fallen ger tillfälle till åtskilliga frågetecken.

  3. Ping: Skjebnetid for Hector Rail | Railway2016

  4. Jag undrar vad Nyblom tänker om det som sker… Som sagt, en intervju med honom och om både Hector och hans nya bolag skulle var högintressant läsning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s