Hectors tillstånd hotat i Norge

19095651_10213493208593953_689666332820256089_oStatens Jernbanetilsyn, SJT, har gjort en revision hos Hector Rail och funnit så allvarliga brister att man nu hotar att dra in företagets trafiktillstånd i Norge. Redan om två veckor, den 18 november, kan det vara slutkört för Hector Rail om man inte lyckas visa för SJT att företaget säkrat kontrollen över växling, lastsäkring och avgångskontroller som utförs av leverantörer vid de olika terminalerna i Norge. I redogörelsen som Jernbanetilsynen kräver ska det också framgå exakt vem som ansvarar för detta när Hector inte själva är utförare, och vilka rutiner som då tillämpas, uppger en källa för bloggen. SJT har också funnits stora brister i hur Hector Rail sköter dokumentation, organisering och utbildning av lokförare. Jernbanetilsynen konstaterar även att Hector Rail under en längre period befunnit sej ”i en förändringsprocess med otydliga ansvars- och myndighetsförhållanden, som innebär att tillbud av säkerhetsmässig betydelse på olika områden inte blir hanterade”. Hector Rails verksamhet i Norge är relativt omfattande. Företaget kör tre timmertåg om dagen åt Stora Enso till Grums och Skoghall. Den trafiken är planerad att utökas under 2018. Hector kör även flera fliståg i veckan mellan Norge och Sverige. Nyligen startades också en direktförbindelse från italienska Parma till Rolvsöy. Det är ett tåg som går en gång i veckan.

Annonser

9 thoughts on “Hectors tillstånd hotat i Norge

  1. Ajsiken bajsiken..

    Norge verkar vara en stötesten för många bolag. En helt annan nivå på säkerhetsstyrningen och en myndighet som till skillnad från vår är väldigt ”hands on”. Bara hoppas att det slutar bättre än för andra mindre seriösa bolag som gått på pumpen med Norge,

    Överhuvudtaget är hela transportbranschen hårt pressad men dålig lönsamhet får aldrig bli en anledning att inte ha ordning på säkerheten.

  2. Verkar nästan som om SJT på något sätt är sammankopplat ned norska lokförarfacket och gör allt för att sätta käppar i hjulen för andra än NSB/Cargonet……… Kan inte tänka mig att ett sådant bolag som Hector skulle tumma på säkerheten i något betydelsefullt avseende. Och de eventuella underentreprenörer som avses är väl norska mindre järnvägsföretag som monopolisterna i den ”sista sovjetstaten” vill ha bort! Jag har hört allt för mycket av hur det går till och inte går till i Norge från kollegor med mångårig erfarenhet av järnvägen i Norge för att förvånas.
    Greencargos norska verksamhet lär vara ett stort sorgebarn ekonomiskt enligt GC s kvartalsrapport så snart har väl SJT/lokomotivmannaförbundet fått som de vill och blivit av med alla andra än Cargonet och därmed fått en stor del av godstrafiken nerlagd…

      • Som jag ser det så är det en väldig skillnad på om det verkligen är frågan om att man struntar i säkerheten eller om det är dokumentationen om att man utfört åtgärderna som brister. Alltså om det finns en bristande säkerhetskultur ute i produktionen eller om det bara är på pappret det brister. Jag är övertygad om att Hectors personal har minst lika bra säkerhetskultur som exempelvis Cargonet vilka ju dessutom kör mycket av sin trafik med inhyrda förare!

      • Jag säger inget om hur det är på Hector men har man ingen dokumentation så finns det inte.

        Det påminner om de åsikter som framfördes av anställda på TX, så länge man som personal styr upp och sköter sitt eget arbete på ett säkert sätt ute i verksamheten så är allting frid och fröjd. Tågen rullar och kommer fram i tid, förhoppningsvis utan att något går sönder eller ramlar av.

        Problemet är att det är företaget som skall ha ett system för att styra upp säkerheten, inte den enskilde ute i verksamheten.

        Man skall också ha ett system för att kontrollera och styra säkerheten när man anlitar externa firmor.

        Kan man inte visa att man har ett sånt system och hur det fungerar får man inte köra, vilket var det som hände med TX och med all säkerhet även Rush om de inte kastat in handduken själva.

    • Tillsynsrapporten är offentlig handling och går att begära ut från SJT. Läser man tillsynsrapporten finner man att SJT verkligen har fog för sin kritik på samtliga punkter.

      I rapporten visar SJT att Hector Rail t ex saknar ordentliga avtal som reglerar ansvarsförhållanden mellan Hector Rail och underentreprenörer, man saknar regelverk för funktionskontroll och lastsäkring, man har inga krav på underentreprenörernas kompetens mm och inte heller någon uppföljning av dessa. Vidare får Hector Rail hård kritik för sin hantering av utbildning av personal som skall arbeta i Norge -det saknas utbildningsplaner, det saknas examinationsplaner, det finns inte säkerställt att alla som går norgeutbildningen får samma kunskaper, examineras på samma sätt eller ens på samma ämnen. Hector får dessutom hård kritik för intern oreda med omorganisationer, nyckeltjänster som inte tillsätts, oklara ansvarasförhållanden mm. På samtliga punkter har säger sig SJT dessutom ha verifierat sina revisionsanmärkningar genom t ex stickprov, intervjuer, kontroll av fordon i driften mm. Utöver det konstaterar SJT att Hector Rail fortfarande inte har gjort ordentliga riskanalyser över de sträckor och terminaler de trafikerar i Norge, trots att de har fått kritik på den punkten vid tidigare tillsyner och lovat åtgärdsprogram.

      Men det är klart, det är ju alltid lättare att skylla på ”sista sovjetstaten” o s v än att faktiskt läsa vad som står i rapporten och titta på hur SJT verkligen jobbar eller för den delen att ta åt sig att även ens egen verksamhet kan ha brister. Glöm inte heller bort att SJT har riktat hård kritik mot offentligägda företag och även myndigheter i Norge. T ex var nära att återkalla säkerhetscertifikatet för den norska motsvarigheten till dåvarande Banverket för en del år sedan.

      • Inte jätteförvånad av det KE1cSL refererar till ovan, upplever det är lika i sverige och att man plötsligt skall köra väldigt många fler vagnar till en terminal utan att man gjort en riskanalys över den nya situationen med nya förutsättningar.

  3. Man får väl hoppas att norska myndigheter är lika noga med att kontrollera järnvägens konkurrenter…..särskilt de östeuropeiska åkerier som numera kör en hel del av det gods som tidigare gick på järnväg! Exempelvis det combitåg till Norge som numera endast går till Falköping varifrån trailers dras till Norge av östeuropeiska bilar. I Sverige är det ju okej att köra lastbil med köpt körkort bara man kommer från ” rätt land”…..

    • Det er bare et par år siden NSB sto i fare for å miste lisensen på grunn av at de ble beskyldt (urettmessig) for å ikke bruke tyfonen ved en planovergang. Så jeg ser ikke noen forskjellsbehandling på SJT sin behandling av togselskapene.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s