25 år sedan: SJ lämnar Inlandsbanan

Idag för exakt 25 år sedan körde SJ sitt sista persontåg på Inlandsbanan. När tåg 13539, som bestod av Y1 1300 och 1298, vid 21-tiden på kvällen den 31 oktober rullade in på Östersunds C så trodde de flesta att den definitiva nedläggningen av Inlandsbanan var ett sorgligt faktum. Dåvarande Banverket hade till och med börjat koppla ur vissa vägskyddsanläggningar på sträckan Brunflo-Sveg. Med från Arvidsjaur denna dag fanns en lokförarkollega, som ville dokumentera det historiska tåget. Det är hans bilder som illustrerar det här inlägget. Resan gick genom ett snötäckt norrländskt vinterlandskap. Vackert och dystert på samma gång. Det var mörkt i Östersund när SJs sista tåg bromsade in och släppte av ett 40-tal resenärer. Inlandsbanans framtid var ännu mörkare, den var rent nattsvart. Men saker och ting skulle komma att förändras. Det som var en ren utopi i oktober 1992 håller nu på att bli verklighet. Tågtrafiken har återerövrat Inlandsbanan och i nästa upphandling kan det faktiskt bli så att politikerna i norr väljer tåg istället för buss på sträckan Mora-Östersund. Inlandsbanan har under flera år jobbat konsekvent med denna målsättning, och har genom diverse projekt visat att tåget har en framtid. Bara förra vintern åkte nästan 11000 resenärer med det så kallade dagtåget. Därmed var det fler som valde tåget än vad som sammanlagt åkte med alla bussar som trafikerar E45 mellan Mora och Östersund. Region Jämtland Härjedalen har nu bett Trafikverket om råd hur man ska agera. Upphandla buss eller tåg? Besked väntas till våren. ”Bara att Trafikverket utreder den här saken är ett stort steg för oss’’, säger Peter Ekholm, VD för Inlandsbanan. Han berättar också flera andra intressanta saker, som den här bloggen ber att få återkomma till. Idag nöjer vi oss med att konstatera att den där dystra dagen för 25 år sedan faktiskt inte var slutet. Den var istället början på något helt nytt.

Foto: Bernt Talbrant

Annonser

One thought on “25 år sedan: SJ lämnar Inlandsbanan

  1. Det är riktigt roligt att den nuvarande och föregående IBAB ledningens ambitioner börjar bära frukt. Intressant är också att titta på föregångaren Inlandsbanekommunernas Ekonomiska Förening (IEF) verksamhet. Bland annat förekom kontakter med Postens Dilligenstrafik om att ta över persontrafiken efter Inlandsbanan. Dessa kontakter orsakade en del konvulsioner hos SJ-ledningen som vände sig till Kommunikationsdepartementet. Resultatet blev då att Postens bussar inlemmades i Swebus medan SJ Expressgods inlemmades i Postens paketverksamhet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s