Trainpool är under rekonstruktion

dsc_2306Sveriges järnvägsföretag plågas av den kanske största lokförarbristen någonsin. Vilket naturligtvis får landets bemanningsföretag att tjäna stora pengar. Eller? I åtminstone ett fall är det inte så. Trainpool, som startades för tre år sedan, befinner sej i ekonomisk knipa och har ansökt om företagsrekonstruktion, vilken man också fått beviljad. Företagets VD Fredrik Westerlund berättar att problemen bland annat beror på den omtalade situationen i Skandiahamnen. ”Bakgrunden till vårt nuvarande läge är dels en affärsmodell som byggt på en relativt hög beläggningsgrad, något som vi inte uppnått, samt några enskilda händelser som slagit hårt mot oss. Vi drabbades i juni hårt av strejken i Göteborgs hamn, effekterna av den följde med under hela sommaren. Vi har även vid några tillfällen under året haft kunder som dragit in, ändrat eller skjutit på uppdrag med kort varsel. En konsekvens av detta är att vi bitvis suttit med overksam personal, något som fort påverkar resultat och kassa”.

Westerlund ser dock hoppfullt på framtiden. Rekonstruktionen ska förhoppningsvis ge hans företag möjligheten att bygga sej starkare. Bland Trainpools kunder finns bland annat Hector Rail, CFL cargo och Transdev. ”Vi har under hösten arbetat aktivt med att komma upp i beläggningsgrad och har nått en nivå som är bra. Nu ser jag mycket positivt på framtiden. Vi har bra kundsamarbeten och många spännande uppdrag framför oss. Jag ser rekonstruktionen som en möjlighet att skapa lite andrum och ge mig och Trainpool en chans att skapa lite perspektiv. Den senaste tidens press har tvingat ner horisonten på veckobasis, nu kan vi höja blicken. Vi kommer även att jobba med vår affärsmodell som varit för snäv och satt för stor press på beläggningsgraden”.

Annonser

7 thoughts on “Trainpool är under rekonstruktion

  1. Eftersom det inte varit någon strejk i Göteborgs hamn sedan en 8timmarsdito i januari så är Westerlund rejält ute och cyklar.

  2. Nä, men det vart lock-Out. Och den var lite mer omfattande. Sen att han säger strejKen är väl inte så bra, men att trafiken på Skandia minskade i somras är ett faktum.

    • Traindrivers genomgick väl en rekonstruktion 2016-2017 ?
      Företaget har såvitt jag vet just nu uppdrag för Cargonet, ca 35 man, och för Hector Rail, sex-sju man.
      Enligt en av ägarna går företaget nu med vinst.

  3. Transportbranschen är hårt pressad globalt sett och har visat dålig lönsamhet under lång tid.

    Fortfarande finns en tillit till transportbranschen. Kunder kan utgå från att det man skickar kommer fram. Det är precis som på andra områden att man utgår från en förväntning på framtiden. Vad händer när den plötsligt inte infrias?

    Skulle någon av de stora (Maersk, Van Dieren, TX osv) gå omkull kommer godset som just då är besittning av transportören konfiskeras för att betala deras skulder.

    När tilliten i systemet försvinner kommer det istället att krävas försäkringar för allt gods som ersätter kunden i såna situationer. Då ökar kostnaderna ytterligare för transporter och lönsamheten sjunker, både för kunder att skicka gods (volymerna minskar) och lönsamheten i själva transportbranschen.

    Fortfarande är det bara delar av branschen som visar de här små konkurserna men Maersks agerande i Göteborgs hamn har visat att man genom dåliga och kortsiktiga beslutat lätt kan ta död på sig själva och kanske hela transportnäringen.

  4. Ping: Trainpool har søkt konkursbeskyttelse | Railway2016

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s