Green Cargo söker 225 nya lokförare

22555251_10214721285215101_249297812475014459_nSJ kommer att anställa över 200 lokförare de närmaste åren. Rekrytering sker till 17 olika orter i hela landet. Nu är det dock inte enbart SJ som måste massanställa. Även systerföretaget Green Cargo har samma behov. Cirka 225 lokförare måste in i företaget – bara under 2018 och 2019. Detta beror på pensionsavgångar och naturlig omsättning. Behovet är jämnt fördelat över hela landet, men extra stort i framförallt i syd- och mellan-Sverige. Detta innebär att Green Cargo måste hantera i genomsnitt cirka tio lokförare i månaden i den företagsspecifika utbildningen som riktar sej till alla nyanställda. Kursen innehåller bland annat lokutbildningar. För redan färdiga lokförare är internutbildningen ungefär sju veckor lång, men kan eventuellt komma att förändras och kortas ned. Helt färska elever, som kommer direkt från skolorna, behöver naturligtvis längre tid i Green Cargos skolbänk. Frågan är då om företaget kommer att klara denna massiva utbildningsinsats? Ja, enligt Green Cargo, som menar att internutbildning inte blir ett problem.

Annonser

12 thoughts on “Green Cargo söker 225 nya lokförare

  1. Lastbilar, bussar, flygplan och fartyg körs i Sverige äv folk som inte talar svenska. Antar att de flesta tågledare kan tala engelska.
    Kanske dags att tillåta tågledning på engelska och få in utländska förare?

    • Glöm inte bort att svenska lokförare redan har dumpade löner och avtal jämfört med många av våra grannländer! Det är svenska lokförare som fungerar som bulgariska lastbilschaufförer i Norge…

    • Herregud! Med det resonemanget så kan vi skippa allt svenskt tal och övergå till engelska-för att ”alla i Sverige kan ju så bra engelska” och det vore ju så enkelt att lösa även det samhällsproblemet. Det första som ska ske är inte att hjälpa en haltande ledningskultur i en krisande bransch, utan stjälpa. Att ”akut” hamna i en lokförarbrist på omöjliga rekryteringstal är en chefsfråga, eller rättare sagt bristen på kompetent chefskap. Att inte utkräva ansvar av chefer är att tillåta otillräckligt chefskap. Titta på GC hemsida, där rekryteras (med få undantag) enbart lokförare och har så varit de senaste två åren jag bevakat sidan. Ingen omsättning på personal verkar ske och tro inte att GC lyckats extra bra med sin chefsrekrytering i jämförelse med andra företag.

      Nä det är dags att ta bladet från munnen och utkräva chefsansvar i hela krisande järnvägsbranschen. Det är för svagt ledarskap, undermåligt chefskap, helt enkelt, som gjort att de hamnat här.

      /lokförare och tidigare chef

      • Nu börjar du sätta fingret på de där obehagliga sakerna som många helst vill glömma bort…
        2014 varslade GC över 600 personer som skulle bort så fort som möjligt och hela omstruktureringen skulle vara avslutad till 2016. Redan något år senare var det snarast ”rekrytera allt som rör sig” som gällde, ibland medan uppsägningar fortfarande verkställdes i andra delar av bolaget. Hur mycket av GC:s personalkris är självförvållad? SJ AB:s? MTR Pendeln? MTR Express? Hur många av de som rekryterades från RushRail lyckades Hector behålla i trätågen? Det här är en bransch med riktigt svagt ledarskap och en ynklig personalpolitik som standard. Hur det skall locka fler att bli lokförare återstår att se.

  2. Är väl inte så konstigt, att bolagen har svårt att finna personal.. Så länge de inte bryr sig ett skvatt, om hur personalen mår,,, ja då får de vara glada,om ngn ens söker..

  3. Varför är det ”naturligt” att helt nyutexaminerade elever behöver längre utb internt än en som kommer från ett annat bolag? Eleven kanske haft all sin praktik hos GC och har dessutom troligen ett nyss uppdaterat regelverk färskt i minnet? Tycker allt bör vara individuellt.

    • Det handlar väl om flera anledningar? Bland annat ska eleven examineras hos ett järnvägsföretag och dels utbildas på de delar som flyttats över på operatörerna när lokförarutbildningen kortats ned.

      • Jo men låt säga att man gått den ”långa” utbildningen . Och kört 5-700 timmar tunga godståg och kanske mest hos GC. Har en ”färdig” förare som kanske enbart kört motorvagn hos ett persontrafik-företag i ett halvår—år nån större fördel egentligen?

  4. De olika tågbolagen (SJ, GC, och allt vad de kan tänkas heta) kan ju alltid rekrytera personal från pendeltågen i Stockholm. Där kommer personal att söka sig från, läs fly, kan ju meddela att MTR förmodligen bara börjat sin uppvisning. Jobbar på tunnelbanan så jag och mina kompisar vet ju hur det sannolikt kpmmrr att utveckla sig. På de flesta ”frekvenser” är MTR fullständigt tondöva. Bara så ni vet….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s