Nye chefen ska få JLT på rätt spår

108a575Jönköpings Länstrafik har anställt en tågchef för att komma till rätta med problemen inom Krösatågstrafiken. Han heter Charlie Drab, är 36 år och har tidigare arbetat som bland annat trafikutvecklare inom Hallandstrafiken. JLT har dragits med problem med sina dieselfordon av typen Itino under flera års tid och tvingats ställa in massor av tåg, framförallt till Eksjö och Vetlanda. Äldre motorvagnar, Y1or, har funnits tillgängliga för inlåning, men JLT har av olika anledningar inte velat ta det steget utan istället valt att köra buss på flera linjer, vilket gjort att många resenärer missat sina anslutningar i Nässjö. Nästa år lovar dock JLT att Krösatågen ska gå nästan som vanligt igen. Det blir full trafik till Eksjö. Den banan kommer för övrigt att utrustas med ATC inom kort. Även tågen till Vetlanda kommer att rulla igång. I ett första skede handlar det dock enbart om helgtrafik. Dessutom blir det en satsning med flera avgångar på HNJ, Halmstad-Nässjö Järnväg.

Frågan är då hur allt detta ska bli möjligt, så där huxflux, från en tågplan till en annan. JLTs nye tågchef skriver så här i ett mejl till bloggen: ”Vi (Länstrafiken) förutsätter att tillräckligt antal fordon finns tillgängliga till tidtabellsskiftet i december för att kunna utföra trafiken. Det kommer att åtgå samma antal fordon under T18 som det gör i nuläget det vill säga åtta omloppslagda fordon av totalt tio tillgängliga. Just nu är två fordon skadade på grund av incidenter och ett fordon som är på tungtunderhåll därav fordonsbristen. Enligt tidplan ska de skadade fordonen vara tillbaka innan december. HNJ-satsningen med utökade turer möjliggörs genom effektivare fordonsomlopp i tider då resenärerna vill åka”.

Att JLT satsar på en ren tågchef beror inte enbart på problemen med Krösatågen. Under 2018 kommer JLT att få ansvaret för hela Krösatågssystemet. Idag är det delat mellan flera olika länstrafikbolag. Anledningen till att just JLT får överta ansvaret är att Jönköping har den största andelen Krösatågstrafik. Enligt Christine Leppänen, trafik- och planeringschef på JLT, har man behövt förstärka sin organisation. ”Det blir ett större system att ta hand om och vi behöver någon som är fokuserad på tåg på heltid”, säger hon till Jönköpingsposten. Nu kommer Charlie Drab inte bara att jobba med Krösatågen, utan även med övrig tågtrafik inom Jönköpings län. Så här beskriver han sitt nya jobb på linkedin.com: ”Spännande och utmanande jobb där tidigare erfarenheter och kunskaper kommer ge stort stöd i att utveckla och förbättra tågtrafiken i Krösatågssystemet”.

4 thoughts on “Nye chefen ska få JLT på rätt spår

  1. ”….effektivare omlopp i tider då folk vill resa” Som t.ex 04.44 från Halmstad! Typiskt Charlie Drab! Centralbyråkrat utan något som helst förståelse för kundnytta!

      • Visst, men som tidigare anställd på HLT har han varit djupt involverad i den urusla tidtabell som han slår sig för bröstet för.

  2. Framför allt borde man fundera över om man har rätt fordon i förhållande till antalet resenärer på många av turerna. Såg precis en 3 vagnar Intino lämna Halmstad 18.11 med 19 passagerare….. Är väl en ungefärlig beläggning på 10% på ett stort dyrt tvåbemannat fordon. Avgång strax efter 18 på en vardag borde ju vara en bra tid!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s