Avhopp kostar elever 4500

Protrain inför en avgift på 4500 kronor för de elever som söker till lokförarutbildningen och påbörjar urvalstesterna, men sedan väljer att hoppa av. Detta gäller också elever som erbjuds utbildningsplats, men tackar nej. Avgiften kommer däremot inte att faktueras de sökande som inte klarar testerna. Protrains VD KarlJohan Börjeson förklarar beslutet med att många söker till lokförarutbildningen utan att ha något egentligt intresse av yrket. ”Det är väldigt många som gör och som klarar förtestet, vilket vi givetvis tycker är kul, intresset för våra utbildningar är stort. De flesta av de som söker är seriöst intresserade av att bli lokförare, men det är också många som efter förtestet inte dyker upp på avtalad tid för de vidare testerna med yrkespsykologerna. Vi vill att många potentiella lokförare söker, och de som är intresserade av att gå hela vägen ska inte betala för testerna enligt vår mening, men det är ohållbart att vi ska ta urvalskostnader för personer som av någon anledning startar urvalsprocessen utan att ha ett intresse av att fullfölja den”, säger Börjeson.

Samma problem har Lärcenter i Nässjö stött på. Som bloggen kunde berätta för en dryg månad sedan så måste de elever som går vidare i det första testet betala 1500 kronor för den psykologiska behörighetsprövningen. Tidigare har Lärcenter stått för denna kostnad. ”Vi vill sålla bort de som bara söker för sökandets skull. Det känns onödigt att slänga bort pengar på elever som inte egentligen är intresserade av yrket”, säger den utbildningsansvarige Lars-Åke Hedman. Det andra stora utbildningsföretaget, Transport Competence Center, ser annorlunda på saken och kommer tills vidare att bekosta även den psykologiska behörighetsprövningen. Elever som erbjuds utbildningsplats hos TCC och utan särskild anledning väljer att tacka  nej, faktureras däremot en avgift i samma storleksordning som den som nu Protrain inför.

Apropå TCC så väntas Myndigheten för Yrkeshögskolan, MYH, senare i höst fatta beslut om en nationellt likvärdig utbildningsplan för lokförare. Det innebär att TCC också kommer att tvingas införa 220-poängsutbildningar. Dagens YH-utbildningar som är tre terminer kortas till två, från 60 veckor till 44.

När det gäller MYH så presenterade myndigheten förra veckan en sammanställning över vilka ansökningar om stöd man fått in. I den kan man läsa att en rad nya orter kan få lokförarutbildningar, bland annat Malmö, Umeå, Eskilstuna, Falköping och Linköping. I januari väntas MYH fatta beslut om vilka utbildningar som kommer att beviljas stöd.
Totalt vill de olika anordnarna starta 17 lokförarutbildningar, med sammanlagt 500 (!) platser bara till kurserna i den första ansökningsomgången, som startar i slutet av 2018 eller i början av 2019. ”I årets ansökningsomgång kan myndigheten komma att bevilja ett mindre antal utbildningsomgångar än det antal som man ansökt om. Detta gäller huvudsakligen de anordnare som sökt om fyra eller fem omgångar, men även de som ansökt om färre starter kan komma att påverkas. I ansökningsbedömningen är det de utbildningar som tydligt beskriver ett konkret och långsiktigt arbetsmarknadsbehov, och som håller mycket hög kvalitet, som kommer beviljas fyra eller fem omgångar”, skriver MYH på sin hemsida.

Annonser

5 thoughts on “Avhopp kostar elever 4500

  1. Märkligt beslut av yh myndigheten att korta utbildningen. Anledningen till att det blev 60 veckor var som jag förstått det att företagen tyckte att nya förare hade för lite praktisk erfarenhet och att införa mer praktik var inte möjligt utan att utöka utbildningslängden då praktiken ej får överstiga 30% av utbildningen på en yh utbildning. Som lokförare och handledare tycker jag snarare att det skulle behövas ytterligare Lia perioder.

    /Lokf norr

    • Håller verkligen med. Dessutom examinerar många företag deras förare alldeles för tidigt, istället för mer omfattande internutbildning. Framförallt utbildning i interna föreskrifter samt mer körning.

  2. Varför lägger ni upp en bild på ett SJ tåg när dom inte ens har utbildning för lokförare och det framgår rätt tydligt att det är protrain som ni skriver om?

    • Det är en så kallad genrebild, som är tänkt att illustrera ämnet, det vill säga diverse lokförarutbildningar. Dessutom anställer väl SJ en hel del förare som gått Protrains utbildning? Vad jag vet hyr också SJ in lokförare från Protrain.

      • Tack för en bra informationsplattform och ditt engagemang men Elias har en poäng. Bildens syfte är oftast en medveten förstärkning av texten. I det här fallet beskriver din text olika (järnvägs)företags utbildningsåtaganden. Om då företaget på bilden inte har med texten att göra så blir det något förvirrande. Som f.d. journalist känner du säkert till uttrycket”en bild säger mer än tusen ord”…;)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s