AAK rasar efter beslut om rivning

untitledFöretaget AAK i Karlshamn är på krigsstigen. Detta sedan kommunen beslutat lägga ned det industrispår som förbinder fabriken med Blekinge Kustbana. Beslutet kommer samtidigt som AAK håller på med en upprustning av sitt eget spårområde. Industrispåret är drygt en kilometer långt och är tänkt att ge plats åt flera parkeringsplatser. Kommunen har räknat ut att det skulle kosta upp till 15 miljoner kronor att rusta upp spåret. I ett skarp formulerat brev till Karlshamns kommun skriver den tillförordnade VDn Fredrik Nilsson att siffrorna är helt felaktiga. Enligt AAK-chefen har politikerna tagit beslutet på fel underlag. Företaget har anlitat en egen konsult som kommit fram till att det skulle kosta en halv miljon kronor att hålla spåret i trafikdugligt skick i tio år, skriver BLT. Enligt Fredrik Nilsson finns det också ett avtal mellan AAK och kommunen där det framgår att spåret ska kunna användas till år 2040. Även om AAK inte använder spåret mer än några gånger i månaden, så kommer man att förlora pengar och kanske hela affärsupplägg om spåret rivs upp. ”Det kommer att bli mycket dyrare att köra våra produkter med lastbil”, konstaterar man. AAK transporterar bland annat rapsmjöl från Karlshamn till Västerbotten i järnvägsvagnar.

Annonser

23 thoughts on “AAK rasar efter beslut om rivning

    • Undrar allt om sista ordet är sagt i denna fråga?
      Tror inte det. Finns det bindande avtal mellan AAK och kommunen kan detta bli mycket dyrt för Karlshamns kommunen, säkert dyrare än själva upprustningen. Och tjurar AAK ihopa riktigt kanske kommunen till och med blir en arbetsgivare fattigare inom några år.
      Här är kommunen verkligen ute på hal is. Verkar vara någon på kommunen som är fientligt inställda till antingen näringslivet eller spårbunden trafik. Personligen tror jag ganska säkert att kommunen förlorar detta slag, då det kan bli fråga om avtalsbrott om ingångna avtal inte efterlevs. Fortsättning följer.

      • Blekinge är konstigt – i öster finns en kommun som hela tiden säger sig vilja starta godstrafik (till Verkö alltså) men aldrig får till något. I Karlshamn är det tvärtom – där försöker politikerna bli av med fungerande godstrafik. I sanning egendomligt.

      • Håller med om att hanteringen av detta industrispår kunde ha skötts bättre, men i stort måste man nog säga att Karlshamns kommun och hamn satsat en hel del på sin järnväg de senaste åren.

  1. Vänta bara, snart så kommer AAK ställa kommunen till svars juridiskt, och då blir det nog andra bullar.
    Ingångna avtal som bryts av kommunen, kan även få andra att höja på ögonbrynen , och kan ställa kommunen i dålig dager.

    • Karlshamns Hamn (och kommunen?) anser enligt marknadschefen att AAK kan lasta sitt mjöl i bulkcontainers, som i sin tur lastas på järnvägsvagnar vid kombiterminalen några kilometer bort.

      • Undrar hur mycket fler avgaser det blir i området när man ska ersätta tågvagnar med lastbilar

      • Naturligtvis, men att ha den direktspår ansl dom har är ändå den kostnadseffektivaste ur logistik synpunkt. Men det är klart de beror ju också på vad växlingen kostar?

      • Hamnen har onekligen en viss poäng.
        Enligt AAK:s egna uppgifter handlar det alltså om ca ”ett tåg i månaden”, vilket knappast kan handla om mer än tre-fyra vagnar. Med så pass lågt utnyttjande av spåren så är det svårt att argumentera mot lösningen med bulkcontainer som dessutom borde gå att hantera problemfritt i andra änden av transportkedjan.

        Alternativt kan väl AAK ta över spåren och underhållet av dem själva? Kan dom underhålla en kilometer gatuspår i acceptabelt skick i tio år för en halv mille så har de ett otroligt effektivt underhåll, alternativt ett icke obetydligt reinvesteringsbehov efter de tio åren om det överhuvudtaget finns något kvar av infran.

        På sätt och vis låter det litet som företagarföreningen i Smålandsstenar som blev djupt upprörda över att Green Cargo tänkte lägga ner orten som taxepunkt i vagnslastnätet -man hade ju en stor och fin kran över ett spår o s v. Det var mycket upprörda toner tills GC presenterade de faktiska siffrorna för hur mycket som gick på järnväg -och det var pinsamt litet, inklusive från några av de mest högröstade kritikerna.

        Självklart skall ingångna avtal hållas och om avtalssituationen ser ut som AAK beskriver är det svårt att begripa vad kommunen håller på med. Men industrikundernas invändningar låter litet ihåligt. Använder man inte spåren, så är det svårt att argumentera för att de skall ligga kvar. Att ta in något alibi-tåg litet då och då för att kunna pressa priserna på lastbilstransporterna är en taktik som har använts innan. Vill man ha järnväg, så får transportköparna också visa det genom att flytta volymer till järnväg. Sojamjöl som det tydligen är fråga om är inte ett gods som får problem att hanteras på annat sätt än med järnväg direkt till och från fabriksdörren. Det finns ju vissa industrier som inte kör så många gånger per år på järnväg, men det som körs går å andra sidan inte att transportera på något annat sätt.

    • Vad står det i artikeln då? Kan någon vänlig själ redogöra vad som är på gång, och om transporterna består, eller flyttas till kombiterminal på Stilleryd .
      Tack på förhand.

    • Kommunen och AAK har haft möte var sjätte vecka för att hitta en lösning. Moderaterna, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna är motståndare till rivningsplanerna. De kräver att få se ett skriftligt godkännande från AAK att man går med på att riva spåret innan det går att fatta ett beslut i frågan. Efter en omröstning i kommunstyrelsen vann koalitionen (med stöd av en moderat) vilket innebär att arbetet med rivningen kan starta. 300000 kronor avsätts till en förstudie och arbete med detaljplanen. AAK vill inte uttala sej. Koalitionen i Karlshamn utgörs av Socialdemokraterna, Centern och Liberalerna.

      • Tackar för svar. Ja detta är onekligen en svår nöt att knäcka. Frågan är när sista vagnen kommer rulla, eller om diskussionerna trots det tagna beslutet kommer att fortsätta.
        AAK får väl hota med att flytta sin verksamhet, då kanske kommunen lyssnar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s