Fiaskot kan kosta 65 miljoner

971730_10201073063818096_1567357451_nFjärrstyrningen av sträckorna Värnamo-Vaggeryd-Jönköping och Vaggeryd-Nässjö kan försenas i upp till ett år. Anledningen till förseningen är att Trafikverket och dess entreprenör grävt ned en underdimensionerad kabel. Det var en nyhet som den här bloggen kunde berätta förra veckan, och som fick stort genomslag i andra medier. Idag uppger en källa med insyn att misstaget kommer att kosta minst 65 miljoner kronor. Trafikverkets projektledare Anders Jonsson vill varken bekräfta eller dementera den summan. ”Det pågår ett utredningsarbete vad gäller tidsplanering och vem som ska bekosta detta”, säger han.

Enligt dokument som bloggen fått ta del av hävdar företaget Eitech, som är ansvarigt för totalentreprenaden, att man grävt ned exakt den kabel som Trafikverket angett i sina specifikationer. Trafikverket har enligt uppgift erbjudit Eitech att stå för halva kostnaden för utbytet av den felaktiga kabeln. Trafikverket är pressat och befarar att Eitech avslutar arbetet om de inte får betalt. Den totala summan för jobben beräknas till ungefär 60 miljoner kronor. Till detta kommer Trafikverkets kostnad för ett tiotal tågklarerare, som lågt räknat uppskattas till fem miljoner kronor per år.

Beslutet att byta ut kabeln togs av Trafikverket för någon månad sedan. Anledningen är att den är underdimensionerad och inte klarar en framtida elektrifiering. Eitech hävdar att det i deras kontrakt inte står någonting om att de måste ta hänsyn till elektrifieringen. ”Huvudproblemet är att Trafikverket inte har tillräcklig kompetens att vara renodlad beställare. Ansvariga inom verket har inte kunnat tolka nummer/bokstavskombination för föreslagen felaktig kabel i en så kallad underrättelse från Eitech. Även Eitech har stor skuld i skandalen och borde själva insett att vald kabel har otillräcklig kapacitet. Det är en sorglig soppa av inkompetens i kombination med en slug entreprenör”, säger en källa till bloggen.

Totalt har Trafikverket satsat 275 miljoner kronor på den upprustning som skulle stått färdig vid tidtabellskiftet i december. Projektet omfattar inte bara fjärrstyrning av de båda järnvägssträckorna, utan också nya mötesspår i Hörle och Båramo, som också får en ny anslutning till terminalen, samt hastighetshöjning till 140 kilometer i timmen mellan Skillingaryd och Värnamo.

Annonser

3 thoughts on “Fiaskot kan kosta 65 miljoner

  1. Det var intressant att läsa Dromopetards inlägg i den första artikeln om kabeldebaklet. Jag fastnade vid förändringen av Trv projektorganisationer där Byggledare blivit till Byggplatsuppföljare som är mer av passiva åskådare än proaktiva beställer som i samarbete med entreprenören driver ett projekt med gemensamt mål. Jag tror vi kommer att få se många fler skandaler i samma anda om det inte snarast inleds en förändring inom Trv som syftar till att Trv skall återta sitt intresse och engagemang för hur anläggningarna byggs och underhålls. Och framfört allt att beställare och Entreprenör måste börja jobba med varandra och inte Mot varandra…

  2. Finns det mer problem än att kabeln inte funkar när man bygger el på banan? Annars skulle man ju faktiskt kunna köra som planerat. Och eftersom det kommer dröja ett tag innan banan elektrifieras så får väl Eitech och Trafikverket betala in pengarna som behövs för en ny kabel i en fond som sen tas ut när det är dags.

    • Nu är jag ingen tekniker och begriper inte detta så bra, men problemen med den nedgrävda kabeln består enligt Trafikverket i ”prestanda, mantling och arean på kabeln som dessutom är känslig för åska”. Om det är den kommande elektrifieringen som är hela problemet vet jag inte.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s