Nya vagnen ska lasta 110 ton

21462552_10214434554847021_7512867701254247984_nHector Rails nya timmervagnar, som ska användas i SCA-trafiken, börjar nu dyka upp i Sverige. En kollega rapporterar från Ånge att han just i detta nu står och begrundar några av de 144 vagnar som är beställda. ”Det är enormt stora vagnar, med kortkoppel på mitten. De är mycket större än Green Cargos Laaps. De ser genomtänkta ut. Balkarna är lite annorlunda och det är plåtar över kortkopplet, typ som på passagerarvagnar”, berättar lokförarkamraten som också knäppt några bilder med sin mobiltelefon. Enligt kollegor på Hector ska den nya vagnen lastas med cirka 110 ton, men skulle i vissa fall kunna klara ännu mer. Vagnen är knappt 27 meter lång. Ett tåg med 22 sådana vagnar kan enligt SCA lasta 2500 kubikmeter rundvirke, det är en fjärdedel mer jämfört med Hector Rails tidigare vagnar. Anledningen till att SCA behöver nya vagnar är att man planerar att öka trafikvolymerna på tåg från dagens två miljoner kubikmeter om året till 3,5 miljoner kubikmeter under 2019. Hector Rail hyr vagnarna av tillverkaren Innofreight. Hector och SCA kom i december överens om ett nytt tioårsavtal, som innebär att järnvägsföretaget kommer att transportera timmer till bruk och sågverk, från Piteå i norr till Sundsvall i söder.

21752326_10214434556887072_4289043388213425766_n

Annonser

7 thoughts on “Nya vagnen ska lasta 110 ton

  1. Vagnarna tillverkas av det slovakiska företaget Tatravagonka Poprad, på uppdrag av konstruktören och vagnägaren Innofreight (ett österrikiskt företag). Innofreight kallar själva vagnen för InnoWaggon och använder den som plattform för flera olika tänkta lösningar för bulktransporter, t ex för olika bulkbehållare för slig, pellets, flis och vätskor.

    I grunden är det en ledad 80-fots containervagn som sedan har vidareutvecklats. 110 tons lastvikt är inte kattskit, men tänk på att det är en stor ledad vagn och du kan dunka på omkring 65 ton på en fyraxlig Sgns med timmerbankar, så det är inte några magiska siffror på något vis.

    Du har inte fått någon bild på någon av boggierna? Det har talats en del om att InnoFreight sätter dit Y25 Lsi-C boggier från tillverkaren ELH som standardboggie under vagnarna. Y25 Lsi är ett försök att hitta en vidareuteckling av den klassiska Y25-boggien där man har trixat en del med fjädringen för att för lägre spårkrafter. Nackdelen är att boggien tydligen kan få avsevärt högre problem med hjulslitage om man inte snävar in på toleranserna i hjulupphängningen och ser till att hålla dem minutiöst, åtminstone utifrån de erfarenheter som har gjorts med snarlika boggier i Storbritannien.

    För svenska förhållanden kan det vara intressant att Y25 Lsi-C från ELH är utrustad med en rätt så ny kompakt bromsenhet från Knorr-Bremse, med ett kompositblock på en sida av varje hjul. Enkla kompositblock och lastat timmertåg kan säkert bli en uppiggande erfarenhet vintertid i norrlands inland.

  2. Den viktiga delen (lastvikterna) syns knappt, medan den helt ointressanta delen (litteradyns tydligt på bilden. När ska folk sluta stirra sug blinda på littera?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s